Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Heste med spat
Forfatter: 
Dato:  26-02-2020 08:59

Hej jer med heste som har spat hvordan opdagede i det jeg har en hest som lige har fået konstateret spat i venstre has og begyndende i højre han har i længere tid kun ville skridte og meget svær og få i trav og galop han har ikke været halt dyrlægen siger det er derfor han ikke vil gå frem andre der har oplevet det med heste med spat


Tidligere tråd om samme emne:
Hvad er fremtiden? (spat)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ondt i ryggen
Forfatter: 
Dato:  26-02-2020 17:30

Jeg har ikke selv haft en hest med spat. For mange år siden havde jeg hest i en stald, hvor en pony på ret højt niveau fik konstateret spat i så slem grad at dyrlægen med det samme han så røntgenbillederne anbefalede aflivning. Dyrlægen blev tilkaldt pga ponyen blev uvillig under ridning (jeg kan faktisk ikke huske, om den bare ikke ville gå frem eller småstejlede eller hvad den gjorde). Ejeren opdagede selv, at den havde ondt i ryggen, og det var det dyrlægen kom ud for at undersøge, og det viste sig så, at det var pga slem spat. Så i stedet for at blive sat til salg for et højt beløb, som det var planlagt endte det altså med en aflivning.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit kendskab til spat
Forfatter: 
Dato:  17-03-2020 08:33

Hej,

 

Mit kendskab til spat er nok ikke helt opdateret, men jeg har haft en pony med spat for mange år siden, og jeg opsøgte al den viden, jeg dengang kunne opstøve. Jeg fandt ud af:

1) Der findes flere slags spat. Unghestespat, spat, der forbener og falder til ro efter en periode af op til nogle års varighed, og spat, der aldrig falder til ro.

2) Min pony havde den anden type - hun var lidt halt, når hun var kold, men efter en lang opvarmning (20 minutter skridt, 10 minutter trav i lunte-tempo) blev hun frisk og frejdig og opførte sig helt normalt på rideture. Det skal så også siges, at jeg red meget lidt på bane, nok nærmere 99% på tur, altså lige ud. Det har måske gjort en forskel. Efter ca. 2 år på den måde var hun igen haltfri, men resten af livet var hun lidt stiv i haserne og jeg måtte tage hensyn til de krav, jeg stillede til hende. Hun var ca. 12, da hun fik konstateret spat, og hun levede trods alt uden gener fra haseleddene, til hun i en alder af 36 havde så dårligt immunforsvar, at jeg ikke turde udsætte hende for endnu en vinter med diverse påvirkninger. Hun var redet regelmæssigt indtil sin aflivning.

Det kan være, at der er ny viden og nye behandlingsformer. Dengang kunne man bore små huller i knoglerne i haseleddet for at provokere en sammenvoksning, men jeg ved ikke, hvad man gør nu. Dette var bare mine erfaringer.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spathest
Forfatter: 
Dato:  13-05-2020 08:47
Jeg har også en hest "Nordsvensk" som har spat. Han fik konstateret det efter længere tids uren gående on/off ved undervisning. Jeg valgte så at lade ham stå i håb om at det ville gro sammen. Jeg sammen. Han fik akupunktur og fik et par gange sprøjtet binyrebarkhormon ind i ledet for at det skulle give en positiv virkning med sammen boksning. 2 år stod han uden ridning og så fik jeg ham i røntgen igen. De kunne konstatere at det var groet sammen så jeg kunne bare ride igen. Han blev langsomt genoptrænet og jeg har ikke haft nogen problemer siden da. Det er nok 10 år siden nu og i dag er han 20 år og jeg rider kun ture på ham nu. Jeg passer på ham men ikke pga spat mere pga han er en ældre herre . Mvh Betina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Spat hos heste
Forfatter: 
Dato:  27-05-2020 23:11

Tak for jeres svar jeg vil have ham røntgenfotograferet igen for at se om det er i bedring han er begyndt ikke og kan følge de andre heste på folden når de løber så er han langt bagefter så tror desværre ikke det er i bedring

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider