Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Køb af hest med spat?
Forfatter: 
Dato:  30-01-2020 14:09

Hej Heste nettet!

Jeg står i den situation at jeg har gået og småkigget efter min ny stjerne - ikke noget stort endnu.

 

Jeg er vildt forelsket i oldenborgheste og Dansk varmblod, især springere! Jeg har fundet den skønneste hest, Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet nogen endnu, men han har dsv spat i et ben.

 

Der står i annoncen og har snakket med nuværende ejer - der er ingen betydning indenfor hans grænser at han har spat, så længe han holdes igang. Jeg er helt forselsket - så har søgt lidt her og der på spat. Der står at en hest med spat ikke kan blive bedre, men spatten kan stoppes? Jeg har ikke snakket direkte med en dyrelæge dog.

 

Er det for stor en chance at tage?

Han blev købt med spat i 2018, og har haft ingen problemer af det jeg kan se på drf go.

 

Kh Alanah

0
1
Svar på denne tråd
 
 Spat er ofte...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 17:48

...en progressiv lidelse, dvs. at den langsomt, men sikkert forværres over måneder eller år, uden muligheder for helbredelse.

 

Nogle typer spat heler dog op af sig selv.

 

Hvis du absolut vil have denne hest, bør du få den undersøgt meget grundigt med røntgen og bøjeprøve og få en erfaren dyrlæges vurdering af lige netop denne hest.

 

Havde dog selv set mig om efter en anden hest, da jeg desværre har set en del heste med denne lidelse, som ofte ender med at invalidere hesten, så den til sidst må lade livet.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan har du det, hvis den ikke holder
Forfatter: 
Dato:  09-02-2020 21:46
Jeg tænker lidt, at svaret afhænger vel af, hvordan har du det, hvis hesten ikke holder ret længe til dit brug.

Hvis du har det skidt med det, skidt med en hest der er småskadet, skidt med at balance mellem håbet om bedring og erkendelse af, at på et tidspunkt går den tunge vej til aflivning - så synes jeg, at det er en dum chance at tage.
Og en dyr en.
Syge dyr er dyre i drift.

Men, hvis du er afklaret med, at der kommer en dag, hvor at den skal aflives.
Du har tilfældigvis de perfekte forhold at holde den under, og det du skal bruge den til er spatvenlige aktiviteter.
Og du er cool med Livets Store Kredsløb, som vi alle lærte af Løvernes Konge - og du er cool med, at det er en sorgens dag at sige farvel, men du er god til at gøre det i tide, og...
I det hele taget, du er afklaret.
Hesten er så fantastisk, at det er værd at tage det med.
Jamen, så køb da hesten.
Men, lad være hvis dit hjerte vil bløde.
2
1
Svar på denne tråd
 
 tra la la
Forfatter: 
Dato:  28-02-2020 15:03

Hej.

 

Jeg ville ingen problemer have med at købe en heste med spat, så længe den er holdt ved med ridning, ikke er halt og der forelægger forholdsvise nye røngtenbilleder. Min gamle hest fik konstateret spat som 5års, købte hende for 8000 inkl alt udstyr. Hun gik igennem bøjeprøve (benene blev faktisk holdt længere end normalt) på trods af spat 2 gange. Hun var aldrig generet af sin spat. Hun gik dressurkonkurrencer, fik ingen medicin/specialfoder osv, havde mange foldtimer og vigtigst af alt, 4 sko for stabiliserer hovene.

 

Mange vil tænke at det er at købe sig til problemer, men med en portion fornuftig, hesten ikke har problemer med det, ja så tænker jeg ikke det er et farligt køb. En hest der er ren i røngten kan lige så vel gå i stykker.

 

Men ja, få den godt undersøgt. Har den brug for alle mulige tilskud, specialsko osv, ja så bliver det lidt dyrere end normalt, men er det hesten, prisen forhåbentlig er god, så køb den. :-)


** R.I.P Scarlett og velkommen Pinot Noir**

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider