Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Heavymets
Forfatter: 
Dato:  25-12-2019 12:44

Hej
Jeg vil høre hvad I har af erfaringer med heavymets?
Hvordan har I lagt dem? hårdt underlag eller mudder? hvordan har I gjort?
Søger erfaringer.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har lige...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2019 11:37

lagt ud omkring slowfeederen, delvist direkte på jord/mudder og delvist med ukrudtsdug under.

Dugen er et eksperiment, inspireret af et FB indlæg - teorien er at de kan lægges med dug under direkte i vådt/dybt pløre, og at dugen begrænser mængden af jord der presses op gennem hullerne, så ristene ikke ender med at blive begravede.

 

På foderpladsen har vi imidlertid ikke mudder i den kategori, og her fungerer det umiddelbart fint bare at lægge dem uden underlag - men vi forventer at bruge dug på stien længere nede, hvor der er mere blødt.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 heavymats
Forfatter: 
Dato:  26-12-2019 11:37

Jeg er glad for dem og de virker.

Du kan ligge dem direkte på jorden inden mudderet kommer, og så virker de fint hele vinteren. Hvis du ligger dem, og der allerede er mudder, får du ikke en lige så god effekt. Her er det bedst at ligge noget under. f.eks. sand eller grus.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lagt i mudder/vand
Forfatter: 
Dato:  27-12-2019 23:31

Vi har som et forsøg lagt nogle stykker i åbningen til vores løsdrift, der var vådt/blødt/mudret da de blev lagt og nu kan man slet ikke se dem, men man KAN MÆRKE dem når man går der, fra at ponyerne sank dybt i når de skulle ind er der nu kun få cm mudder. Så en klar forbedring. De skal nok lægges om til foråret når der bliver tørt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 heavymets
Forfatter: 
Dato:  28-12-2019 12:50

Tusinde tak for jeres erfaringer :-)
Jeg prøver at lægge dem oven på mudret med dug under, tror jeg - og så må det lægges om til sommer :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Heavy mats
Forfatter: 
Dato:  02-01-2020 11:38

Vi har lagt omkring 35 m2 heavy mats i vores læskur og en 30 meter lang sti af Heavy Mats fra skur til led, afbrudt af en plads ved vandet og området ved leddet, hvor vi istedet har lagt græsarmering. I alt omkring 20 m2 græsarmering.

 

Vi har en skrånene grund, så alt vand udefra løb lige ind i læskuret, hvor hestene så trådte jorden op. Udenfor var græsdækket væk, men der var ikke mudder i ordets bogstaveligste forstand, andet end i skuret.

 

Vi havde først lagt heavy mats i læskuret, efter med håndkraft at have gravet en del mudder af, og det fungerede egentlig fint, men vi valgte at fremtidssikre det en smule mere, og har valgt at grave ca 30 cm muld af foran og i skuret, lægge nøddesten og så lægge heavy mats oven på nøddestenene i skuret og efterfulgt af et tyndt lag grus.

 

Vi havde egentlig tænkt os at lade området foran skuret stå med nøddesten, men kan se nu at hestene vælger at gøde der, og nøddesten er ikke det mest ideelle underlag at samle hestepærer op fra, og med tiden forsvinder dræneffekten jo, hvis det bliver en stor møddingsplads.

Så nu har vi 50 m2 ekstra græsarmering som vi lægger oven på det stykke foran skuret, så vi kan samle gødning op og bibeholde dræningen.

 

Jeg kan bedst lide græsarmeringen som underlag, for det virker mere fast at gå på, men det er også væsentlig dyrere end Heavy Mats. Det smarte ved Heavy mats er helt klart at de er realativ nemme at flytte på igen. Græsarmeringen er heller ikke permanent, men har 5 cm grusfyld i, så dem flytter jeg ikke lige alene med et trækketov i den ene ende, hvis jeg synes at behovet er større andet steds.

 

Så mudret var der i skuret, da vi først lagde heavymats (der blev dog gravet ca 20 betonbøre fyldte af inden, men det forslog som skrædder i helvede:

Billede

 

og sådan så det ud da de var lagt i mudder (vi lagde ca 2-5 cm grus under):

Billede

 

Jordbundsforholdende uden for skuret, inden muddersikring:

Billede

 

Gravet af og med nøddesten, heavy mats og tyndt lag grus oven på:

Billede

Billede

 

Græsarmering ved vand og led:

Billede

Billede

 

Sti (de bruger stien hvis de kan slippe afsted med det, selvom vi ikke har rigtig mudder men mere fedtet jord):

Billede

 

Da der blev gravet af, den dag det regnede allermest, nåede jorden at blive ret pluttet af maskinkørsel (kan skimmes på venstre side af stien på sidste billede), men både græsarmering og heavymats er lagt direkte på det, uden grus under, og ligger helt stabilt nu. Vi har så valgt at lægge et tyndt lag grus oven på Heavy mats.

 


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider