Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovsenebenssyndrom og smed
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 19:58

Hej allesammen.
Jeg står lige nu med min dejlige ældre vallak. Han fik (tidligere i sit liv, hos førhenværende ejer) konstateret hovsenebenssyndrom i begge forhove/ben og går derfor med ringsko, såler og silikoneindlæg.


Dette beslag passer rigtig fint. Uden er han halt men med er han rentgående og ugeneret.

Mine problemer ligger i flere ting:
- Han træder meget nemt sine sko af, og det er ikke ligefrem billigt at få dem sat på igen.

- Der pakker sig en kæmpe mængde is og sne i ringskoene om vinteren, hvoraf han bliver halt og går på 3-5cm is.


Derudover synes jeg også at hans hove ser helt forfærdelige ud. Han har lige nu trådt begge forsko af.
Han har sur stråle på trods af at jeg prøver at holde ham ren og tør mens han har sko og såler på. Derudover er hans hornvægge MEGET store i følge min mening. Hans hove er alt for lange hvilket er grunden til at han træder sine sko af så nemt. Er det meningen at heste der går med ringsko skal have rigtig lange hornvægge? De er så store at de knækker hele tiden, selv med skoene på. Det er også grunden til at han træder skoene af, da han hele tiden træder sig selv over tåspidserne.

 

Jeg ville gerne høre om der er nogen som kender til:

- Alternativer til heste med hovsenebenssyndrom (andet end ringsko, osv.)

- Gode smede omkring syd-midtsjælland som har erfaring med hovproblemer og som evt. kan sige om min smed gør det ordentligt.

- Andre heste som også bruger ringsko/har hovsenebenssyndrom. Jeg vil meget gerne se billeder af deres hove for at sammenligne.

 

mange tak, sorry for langt opslag!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2019 21:38

Min hest går med ringsko, dog ikke pga. hovsenebenssyndrom, og jeg har haft en med hovsenebenssyndrom for mange år siden, som gik med alm. sko og såler, så jeg kender lidt til det, og har flere kommentarer...

 

Nogle heste træder nemt skoene af, også selvom det ikke er ringsko. Man kan evt. bede smeden trække skoen lidt tilbage, så den får en bedre overrulning, det kan hjælpe noget.

Heste, der leger meget på en mudret fold har også tendens til at træde forskoene af.

Og så er der selvfølgelig dem, der bare har en dårlig hornkvalitet, så skoene ikke kan blive på.

 

Der pakker sig altid is og sne, især tøsne, under hestenes sko, igen uanset hvilken type sko den har på.

 

Sur stråle er nok svært at undgå, når den har såler på.

 

Du siger, at din hest har for lange hove, har den også det, når den er nyskoet? Hvor ofte har du smed?

Når hesten har sko på, skal den helst have smed hver 6. uge, allerhøjst hver 8. uge, hvilket også kan hjælpe på, at hovene knækker af.

Når det er sagt, så knækker hovene også for min om sommeren, også selvom han bliver beskåret hver 6. uge. Det er fordi de bliver utroligt tørre og hårde om sommeren, og derfor knækker der af og til et stykke af.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hove, sko m.m.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2019 13:00

Hej,

 

For mange år siden havde jeg en vallak med: Dårlig hovkvalitet (på trods af at jeg gjorde mit bedste m.h.t. foder, tilskud o.s.v.), tendens til lang tå, snævre dragter og hovsenebensbetændelse på begge forben. I en periode på et par år gik han med ringsko, og det hjalp så meget, at han derefter kunne gå med almindelige sko, bare de var lagt helt nøjagtigt som de skulle. D.v.s. beskæring med så kort tå som muligt, god overrulning og så bredt liggende grene bagtil på skoen som muligt. Det kunne holde ham gående. Jeg var nu også heldig at finde en virkeligt dygtig smed til at gøre det, ellers ved jeg ikke, om det var lykkedes.

 

Hvis jeg i dag skulle møde samme problem, ville jeg gøre tingene helt anderledes, men dette står helt for min egen regning og er ikke et råd, jeg vil pådutte nogen. Jeg ville tage skoene af og lade hesten barfodstrimme af en DYGTIG trimmer. Trimmere findes i alle kvaliteter, og de dygtigste af dem kan gøre underværker. Jeg havde en hoppe, som fik foræret 6 år ekstra på grund af at jeg pillede skoene af og gik over til GOD barfodstrimning. Det tager tid, nogen omstilling af rutiner og management, men jeg synes det er det hele værd! Men som sagt - dette står for min egen regning og er ikke noget, jeg bare vil sige, at nogen skal gøre. Det afhænger af SÅ mange ting, bl.a. om man kan få fat i den helt rigtige trimmer - men det er jo lidt det samme med at finde den helt rigtige smed :-)

 

Held og lykke med din hest!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Hovseneben
Forfatter: 
Dato:  14-11-2019 09:12

Hvad er årsagen til at den har hovsenebenssyndrom?

Er det fordi at den har lave lave dragter?

 

Jeg har haft en med hovsenebensforandringer på begge forben, der lavede min dygtige smed nogle alusko til ham. (se billeder på min profil)

De var ikke kønne, men de virkede.

 

Ideen bag skoen var, at han selv kunne slide sin tå, samtidig med at der ikke blev lagt tryk på dragterne. Og at skoen ikke vejede ret meget i forhold til en jernsko.

 

Der blev også ændret i måde hesten blev redet, ingen små volter, ingen "dybe" baner, opvarningskridt og afskridtning på asfalt.

 

Hesten fik 2½ år mere pga smedens arbejde.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider