Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Regndækken til shetlændere.. eller?
Forfatter: 
Dato:  27-10-2019 11:47

Hej..

jeg har for 14 dage fået to fine shetlandsponyer foræret af en landmand.. de har gået på døgnfold uden læskur i knap et år og er ikke passet som de burde omend de er blevet behandlet efter bedste evne :)

Jeg har selvfølgelig haft dyrlæge til dem og de er blevet vaccineret, chippet, fået lavet pas (Working progress), fået tjekket tænder mv.

De lider af voldsom kløe (specielt den ældste på 8 år) men dyrlægen har tjekket dem i hoved og røv og fandt, at de hverken har svamp, mug, lus eller andet utøj.. konklusionen var masser af skæl pga tør hud og uplejet pels.

De fodres nu (efter rådgivning fra dyrlægen) med hø, vitaminer og mineraler samt omega 3-6-9 som tilskud - desuden går de på græs om dagen (slået for at undgå forgangenhed).

Den ældste klør sig dog VOLDSOMT når hun bliver våd hvilket jo hænder når de regner ☺️

De får derfor fleecedækken på når de kommer på stald om aftenen, men selv efter tre timer er de stadig ikke helt tørre og faktisk var de stadig fugtige da jeg lukkede dem ud i morges.

Jeg er egentlig ikke vild fan af hele det dækkenshow da de har en TYK pels (dyrlægen var ret imponeret :) som burde kunne holde dem varme og tørre.

Dog er det ikke rart at se hvordan den ældste klør sig så snart hun kommer i boks (hvis hun er våd).. min datter på 5 år har nu fået forbud mod at gå ind i boksen til hende når hun er våd da hun er så desperat for at klø sig, at hun klør sig op af én med det resultat at man bliver pænt mast 🙈

Har sprayet/gennemvædet man og hale med saltvand for at lindre og har desuden tænkt mig at give dem begge en kur med advantage (til stor hund) i morgen.. for at være på den sikre side mht lus.

Nå, men nu endelig til mit spørgsmål.

Vil det være tosset at give dem et regndækken på så jeg undgår at de bliver våde.. fleecedæknet kan som sagt ikke tørre dem helt med mindre de står med det hele natten hvilket jeg tror bliver for varmt (de sveder klart nok nemt med al den pels).

Hvad tænker I?

Kunne man bruge er regndækken og i så fald skal det så bare være et helt uden foer.. og kan man bruge den slags hele vinteren også?

Har aldrig haft andet end islænder i løsdrift så er fuldstændig ny i verdenen af de mange flotte og farvestrålende dækner ☺️

God regnvejrsdag til alle 🌧 😊

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke med de to ponyer
Forfatter: 
Dato:  27-10-2019 21:53
Åh det er en svær opgave.
Har du overvejet at give dem mulighed for at kunne gå i tørvejr på folden?

Eller mulighed for at rulle sig i noget tørt sand eller lignende?

Utøj bør klø ligemeget om den er tør eller våd tænker jeg? Måske er det dens måde at prøve at blive tør på?

Risikoen ved at give en pony med så meget pels dækken på er at den bliver kogt.

Det gør ikke noget at yder pelsen er våd, bare de er tørre i undersøgelsen. Og den isolerer sikkert så godt at de ikke bare lige tørre.

Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd

Tørre?
Forfatter: 
Dato:  27-10-2019 22:01
Problemer er - hvorfor er den våd efter flere timer??

Tager du min regnvåde hest ind, så er han tør efter en times tid uden dækken.

Men får pony det ekstra varmt under fleece, vil den svede og holde fugten ved lige.
Tænker jeg.
Væk med dækken?

Er stalden for varm?
Kan du lukke vinduer op, mv?

Hvad med et læskur / adgang til læ på folden.
Og så evt en halsklip, så den kan komme af med varmen?
Vi er i slutningen af oktober, men det er 10-15 grader stadigvæk.

Varmeknopper klør jo.

Hm.
Prøv at spørge dyrlægen, om antihistaminer kan lindre?
0
1
Svar på denne tråd

Tak for gode råd ??
Forfatter: 
Dato:  28-10-2019 02:00

Tak Svensen 😊

læskuret er allerede bygget.. i tankerne ☺️

Vi fik ponyerne foræret ret pludseligt så vi arbejdede nærmest i døgndrift, i 14 dage med, at få tømt vores lade for alverdens skrammel og bygge en stald.. nu er vi færdige, men også lidt brugte 😅 - planen er dog, at de skal ha et læskur i et hjørne af folden når overskuddet lige er til at få det bygget.

Dyrlægen mener, at deres hud er tør og irriteret fordi de har gået på døgnfold, hos tidligere ejer, uden mulighed for læ og desuden hverken er blevet striglet eller har fået de vitaminer de har behov for.

Spurgte hende om det ville være en fordel, at give dem fleecedækken på i stalden, når de var våde og det mente hun det var.

Giver jeg dem ikke dækken på er de stadig våde næste morgen og regner det så flere dage i træk så tænker jeg ikke det er godt for deres hud at være våd flere dage i træk, men du har nok ret i, at det alligevel slet ikke trænger igennem underulden 🙂

Doctor who.. tak for svar 😊

Kan godt forstå din tanke ift om de kan have det for varmt under et fleecedækken når de har så megen pels, men det er ikke tilfældet så længe jeg tager det af når de er blevet tørre. Har det bare regnet i byger så kan de sagtens tørre i løbet af et par timer, men på sådan en rigtig regnvejrsdag som igår hvor de var gennemblødte da de kom ind der nåede de ikke at tørre selvom de havde dækken på i tre timer.

Den dag dyrlægen var der tog jeg dem ind så de var klar til hun kom. Det var en ret varm efterårsdag med høj solskin og der svedte de efter en halv times tid, men normalt er de ude fra tidlig morgen til kl. 21 så der har jeg ikke oplevet, at de har svedt i boksen.

De døjede allerede med kløe hos tidligere ejer. Vi besøgte dem der hvor de gik på fold, inden vi fik dem hjem og der oplevede vi de samme "symptomer" så varmeknopper tror jeg kan udelukkes selvom budet var godt 😊

Dyrlægen sagde, at hvis ikke Omega 3-6-9 olien samt vitaminer havde hjulpet efter et par uger så kunne jeg give dem Advantage i pipetter.. men tror da jeg vil høre hende til om antihistaminer var en ide for suk hvor er det næsten ikke til at bære, at man ikke kan gøre noget for at lindre 😏

tak for gode råd.. sparer pengene på regndækner og smider pengene i "projekt læskur" i stedet for 👍🏼😊

0
0
Svar på denne tråd

regneksem
Forfatter: 
Dato:  28-10-2019 16:50

Kunne de døje med regneksem?

Altså rent racemæssigt så skulle de kunne holde sig varme og tørre selv i l...te vejr.

hmm - er der specielle steder på kroppen de klør sig?

Så hvis problemet også var der hvor de stod før - så ja hvis I ikke allerede har været der - så en kur mod lus - de er ikke altid til at se, men oplagte som kløproblem.

hmm en tanke - hvordan er deres fedt i pelsen? - man skal gerne få det der "lækre" grå fedt" på fingrene når man gnubber dem?

Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2019 21:54

Det her er et gammeldags råd, men kan måske alligevel bruges...

Gnub ponyerne grundigt med en halmvisk når de er våde, inden du giver dem fleecedækkenet på. Den hjælper med til at tørre hesten, og pelsen bliver gnubbet godt igennem samtidig, noget jeg er sikker på, at ponyerne vil nyde.

(Og hvis du ikke skulle vide, hvad en halmvisk er, så tager man bare noget halm og snor det godt sammen, lægger det dobbelt og gnubber hesten godt med det)

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd

bare et forslag
Forfatter: 
Dato:  01-11-2019 21:08

du kan også lægge et lag halm indenunder fleecedæknet når de er rigtige våde

det bruger jeg

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-11-2019 01:23

Regneksem kan heste med stor vinterpels have del tendens til - hvorfor det kan være nødvendigt med et dækken, da regneksem kommer af en hest der bliver våd og aldrig når og tørre helt op.

Når de først er ramt kan det så være en fordel og klippe, for at komme til bunds i det og give pelsen luft, samt så man kan komme til og behandle.

Blot et indput - hvis dyrlægen ikke lige har tænkt på det.

Skæl kan også være et problem for tyk pels og der kan klip og dækken også være en løsning.

Nu med eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider