Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forgiftning af forkert foder!!
Forfatter: 
Dato:  12-09-2019 11:05

Hej med jer derude.

 

Jeg har lyst til at dele med jer hvordan jeg de sidste måneder er blevet meget klogere... Det hele skyldes at jeg i sommeren ville gøre alt det bedste for mine to konkurrenceheste. Det var varmt, de svedte til træning og jeg havde hørt flere steder fra hvor vigtigt det var at give dem elektrolytter og E-amino for at hjælpe muskulaturen. Jeg var bare ikke opmærksom på at få dette afstemt med det grundfoder de fik... Pludselig stod de begge med begyndende selenforgiftning...

 

Jeg har beskrevet forløbet i disse to indlæg og prøvet at forlklare hvad vi som ryttere skal være opmærksomme på når vi nu så gerne vil være de bedste "mødre" for vores heste.... I må meget gerne dele linkene hvis I finder det relevant. Det er så ærgerligt hvis andre skal stå i samme dumme situation som mig...

 

1: bør man stikke en rask hest?

peek.ridersnotebook.dk/boer-man- stikke-i-en-rask-hest/

 

2. jeg kryber til korset (det var MIN SKYLD!)

peek.ridersnotebook.dk/jeg-kryber- til-korset/

 

Jeg håber I kunne have lyst til at læse med..

0
1
Svar på denne tråd
 
 Selenforgiftning
Forfatter: 
Dato:  14-09-2019 11:17

Nu har jeg ikke læst dine blogs, men selenforgiftning i Danmark lyder helt i hegnet med min viden, du har skullet tilføre dem enorme mængder bare for at komme i nærheden.

 

1. Der er meget lidt selen i den danske undergrund -> meget lidt selen i det grundlæggende foder.

 

2. Grænseværdien i tilskudsfoder er langt under det anbefalede -> hesten er i permanent underskud.

 

Jeg har behandlet flere føl mod selenMANGEL, mine forældre mistede flere får pga selenMANGEL. Så jeg undrer mig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Selen forgiftning forekommer
Forfatter: 
Dato:  14-09-2019 19:59

Det kan desværre godt ske. Begge mine fik taget blodprøver som viste det- desværre...

 

Ja som Jeg skriver skyldes det for meget tilskud i form af elektrolytter og e-amino!!!

 

jeg har også beskrevet konsekvenserne af sådan en forgiftning og hvordan der er forskel på akut og kronisk forgiftning i bloggen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forgiftning
Forfatter: 
Dato:  15-09-2019 15:59

Woow - du må eddermame have stoppet mange elektrolytter i dem for at lave en selenforgiftning

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Måske burde..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2019 18:45

overskriften ha' været "Forgiftning af for meget tilskud" - som jeg læser det, er det jo ikke foderet i sig selv, der er årsagen til overdoseringen..?

 

Men ja, diverse tilskud og naturlægemidler er ikke nødvendigvis altid udelukkende harmløse, og slet ikke hvis doseringen overdrives.

 

/Dorte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ja det var knap så smart
Forfatter: 
Dato:  15-09-2019 21:16

Ja jeg kan jo kun takke mig selv....

faktisk har jeg ikke engang givet dem max dosis af det som står angivet på bøtten, men det var jo nok været dækket af foderet og så har de elektrolytter jeg brugte haft ekstra tilskud af både selen og vitamin E og langsomt har jeg oparbejdet en for høj koncentration....

 

Det gør jeg IKKE igen:0(

0
0
Svar på denne tråd
 
 HVIS nogen skal laere af din
Forfatter: 
Dato:  16-09-2019 19:08

historie, er det en god ide at du praesicerer mere HVAD du noejagtigt gav til den hest med for hoeje vaerdier og skriver HVOR hoeje vaerdierne var paa den hest, da det ellers er svaert at forstaa.

Der er massiv selenmangel i jorden i DK og selvom selen har et relativt snaevert vindue for overdosering ( x 15-20 af optimal indtagelsen) saa kraever det at du skriver HVOR meget du gav, for at det kan beregnes noejagtigt.




 

Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold.

Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.

1
1
Svar på denne tråd
 
 jeg har kigget lidt paa det foder
Forfatter: 
Dato:  16-09-2019 19:44

fra Castle og det ligger ikke saerligt hoejt i selen, de fleste paa 0.5- 0.75 mg / kg. En mellemstor varmblod, 550 kg, moderat traening, har et selenbehov paa ca 3 mg/dag, men kan godt taale det dobbelte.

Der er virkelig naesten ingen selen i dansk grovfoder, saa du skal op og give ca 3 kg af Castle foderet (0.75 mg x 3 = 2.25 mg) OG E amino 50 gram (0.75 mg), hver evige eneste dag, foer du naar 3 mg. Jeg har ikke kunnet finde nogen elektrolyt produkter med meget hoejt selenindhold.

For at decideret blive FORGIFTET, skal der gives meget mere. En let forhoejet blodvaerdi er IKKE det samme som en forgiftning.

Derfor tror jeg at forklaringen paa blodvaerdien, er at hesten har vaeret overanstrengt, der har vaeret lidt muskelskade (passer med kreatinkinasen) og dvs at mineraler der ellers var INDE i cellerne (fx selen, magnesium, kalium) er roeget ud i blodet og har forhoejet vaerdien, fordi proeven er taget saa taet paa staevnet og den potentielle overanstrengelse.

Jeg gad godt se selve svaret i en PB.

Jeg er helt enig i at man ikke skal blande alle mulige ting og synes det er VILDT maerkeligt at saa mange foderfirmaer saelger 117 ekstra tilskud, for hvis deres basisfoder virkelig VAR daekkende/ var alt det ekstra (udover alm salt) slet ikke noedvendigt.

4
1
Svar på denne tråd
 
 Eva Lydeking-Olsen
Forfatter: 
Dato:  17-09-2019 11:39

Det er desværre ikke så mærkeligt, for det giver kroner i kassen ;)

 

En gammel ven sagde engang til mig: "kvinder elsker at fodre med ting i små farvede bøtter" - og han har nok desværre ret. Det er blevet yderst populært at tilsætte ditten-dutten-datten i hestens foder, fordi man synes at det "kan noget", som lyder godt.

I de fleste tilfælde sker der heldigvis ikke andet end at hesteejeren bliver fattigere

 

- og så gad jeg i øvrigt godt vide, hvem den idiot er, som konsekvent trykker på "tommel ned" på helt almindelige debatindlæg. Det kan da ikke være nogen, som har ret mange brikker at flytte med

 

Hilsen Sif - som har givet Eva en "tommel op"


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 Altså...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2019 13:31

jeg føler mig sgu' en smule overset, har som den eneste ikke fået nogen i denne tråd..!

 

Overvejende enig i de ovenstående betragtninger - dog er der jo heste med specialbehov, som falder lidt udenfor normen, og derfor ikke kan dækkes udelukkende med standardfoder.

Jeg ville dog som udgangspunkt ikke vælge at give ekstra tilskud, uden en diagnose og/eller kliniske indikationer af behovet.

 

PS. Til trods for at jeg ikke er helt enig, får I sgu' en alligevel - fordi jeg kan...

 

/Dorte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Værsgo' Dorte
Forfatter: 
Dato:  17-09-2019 14:18

Jeg kender også til det at føle sig udenfor, fordi jeg sjældent får lov til at komme med i den eksklusive "tommel ned klub", så nu har du fået hele to af mig


0
1
Svar på denne tråd
 
 Taaarrrk...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2019 15:16

Vil det så sige, at jeg er medlem nu...?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre
Forfatter: 
Dato:  17-09-2019 17:02

Desværre ikke. For at blive medlem af den ægte klub, skal man tisse på en bestemt persons sukkermad. Jeg har desværre endnu ikke fundet ud af hvem det er. Måske Sif ved det, jeg tror hun var første medlem af klubben efterfulgt af Charlotte


1
0
Svar på denne tråd
 
 Sukkermads-tisning
Forfatter: 
Dato:  19-09-2019 10:55

Nej desværre - jeg aner ikke hvem jeg har trådt over tæerne. Men jeg må indrømme, at jeg heller ikke har brugt ret meget tid på at tænke over det

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 små hjerner
Forfatter: 
Dato:  19-09-2019 15:05

Nej det er vist et tilfælde af "små hjerner, små fornøjelser", så ikke værd at bruge meget krudt på.


0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider