Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 tungeben erfaringer
Forfatter: 
Dato:  06-05-2019 19:15

Hejsa.

 

Tænker min hest ikke er den første som har fået et skævt tungeben....

 

Nogle der har erfaringer med dette? - og hvordan er det gået efterfølgende? - kan jo godt blive lidt nerøvs når man søger på det kære net.

 

Lige nu ved vi "bare" at det er skævt - så det skal rettes - men hvorfor det er skævt er ikke afklaret endnu.

 

Stakkels hyp - det er ikke særlig rart at rende rundt med :(


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
1
Svar på denne tråd
 
 tungeben
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 01:10

jeg har løsnet tungeben på en del heste efterhånden (og hunde).

Det er som regel en del af en større og mere kompleks problemstilling med spændinger i over- og underlinie og ofte også kranie og nervesystem, der skal løsnes (der går muskler direkte fra tungeben til forbensbevægeapparat) samt et bevægelsesmønster, der skal tjekkes og rettere sandsynligvis ændres og trænes.

Alle har rettet sig indtil nu. Nogle gange kræver det et par opfølgningsbehandlinger.

Hvordan har du fået konstateret at tungebenet er skævt? Dem der kan den slags kan som oftest også løsne/rette det?

God bedring med hesten,
-Tjaldur


Hestekundskab for børn og begyndere

Hestemassør. Afspændingsmassage løsner hestens over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

0
0
Svar på denne tråd
 
 skævt tungeben
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 12:11

Hej Tjaldur,

 

Det er tandægen der har konstateret at det sidder skævt - jeg har allerede en aftale med en der kommer og hun kan også rette det - og ja hun ser hesten i en større sammenhæng, så jeg er ret sikker på at hun nok skal finde evt øvrige problemstillinger.

Tandlægen var kaldt ud for at tjekke om det var problemer i munden der var årsag til den meget voldsomt ændrede adfærd - han kunne konstatere at tungebenet sad skævt til højre, og at den er øm i højre lymfekirtel under hagen samt højre kæbeled - men han kan ikke selv rette. Mund og tænder var super fine.

 

Hun er 20 år og har aldrig tidligere haft problemer med tungebenet.....

 


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skæve tungeben
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 14:23

Hej,

 

Som terapeut møder jeg mange heste med små og store spændinger omkring tungebenet og lidt eller meget skæve tungeben. I dit tilfælde har tandlægen også konstateret skævhed i kæbeleddet, så måske har din hest fået et spark eller har slået sig ved et uheld, så der er sket en forskydning.

 

En terapeut burde kunne rette op på tingene igen, forudsat at der ikke er sket større skader (der er en lille disk i kæbeleddet, der kan tage skade, og man har hørt om brækkede tungeben, men jeg tror ikke det er så alvorligt i dit tilfælde, for ellers havde tandeftersynet sikkert givet problemer).

 

Kæbeled og tungeben kan også få problemer, hvis der er problemer andetsteds i kroppen, netop på grund af den komplekse natur som også Tjaldur nævner. Der er forbindelse fra kæbe og tungeben til skulder, brystben og forben, og en skævhed i kæbens forbindelse til det øvrige kraniums knogler kan også give problemer. Derfor kan en behandling af kun de to punkter ikke stå alene. Sørg endelig for at få hele hesten gået grundigt igennem! Jeg vil gerne anbefale Kraniosakralterapi til den slags - det er både blidt og effektivt.

 

Du skal ikke fortvivle - der er gode muligheder for at få balance i tingene igen!

 

MVh

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 skævt tungeben
Forfatter: 
Dato:  07-05-2019 16:23

Hej Jette.

 

Jeg håber du har ret at vi kan få det rettet. Tandlægen er ganske kompetent og undersøgte hende forsigtigt - og havde konstateret problemerne omkring tungeben og kæbe inden han forsigtigt tjekkede munden på hende. Hun havde sidst tandlæge i oktober så han vidste at hun burde være fin. Og hun havde kiropraktor ogi december så på det tidspunkt var tungebenet fint. Hun har også haft ET behandlinger i løbet af vinteren - så hun er generelt ofte i hænder på gode behandlere der holder hendes krop i god stand.

 

Hun er blevet tiltagende dårligere over nogle måneder - det er ligesom kommet singende - og kulminerede med at hun tabte mig for 4 uger siden. Troede først det var hendes PPID der var stukket af - men der var intet at udsætte der.

 

Så gik jagten ind, så mens jeg ventede på vores faste kiropraktor, fik jeg tjekket tænder - da hun har ændret den måde hun tager godbidder på - og faktisk har hun lidt madlede overfor nogle ting - derfor ACTH tjek.

 

Hendes primære symptom er at hun "taber sutten" over mindre og mindre ting.


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Snigende
Forfatter: 
Dato:  08-05-2019 08:51

Hej igen,

 

Åh, jeg troede, det var opstået hurtigere end som så. Det lyder så mindre godt. Den type adfærdsændring kan tyde på smerter, så jeg håber, at du kan få mere at vide, når terapeuten/behandleren kommer. Jeg kender ikke så meget til, om PPID kan følges med sådan noget som gigt, for der kan jo komme gigt i et kæbeled, lige som i andre led. Jeg krydser fingre for din hest!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tungeben
Forfatter: 
Dato:  08-05-2019 15:50

Hej Jette.

 

Ja frygten er at det ikke "bare" er slået skævt, men prøver at være optimistisk selv om jeg godt har læst at det kan være ret slemt med sådan et tungeben.

Tandlægen snakkede om at det kunne rykke sig mere og mere skævt og at det er derfor at det er kommet snigende.

Problemet har været at hun jo er en følsom dame - og vi er flyttet i efteråret så der har været mange gode grunde til at hun har været lidt mere følsom og reagerende henover vinteren end normalt. Det har jo ikke været hver dag hun har reageret - så vi har jo tænkt - nå ja det blæser i dag, nå ja en ny hest i ridehuset, nå ja bla bla bla.... indtil hun har reageret næsten hver dag og i situationer hvor hun tidligere har været ok det nye sted.


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 lille opdatering
Forfatter: 
Dato:  13-05-2019 19:30

Det ser ud til at problemet stammer fra halsen. Hendes Kiropraktor kunne mærke ødem omkring 5. halshvirvel (mener jeg det var...) - til gengæld var hun ganske ok med at hun tjekkede tungebenet - så det tyder på at tungebenet er sekundært.

Så nu har vi aftalt med dyrlægen at vi skal have en tid til tjek og forventer at få taget nogle billeder af den hals....

Ny bekymring - slag eller skade eller gigt????

 


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider