Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sadel..?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2019 22:52

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Hej folkens :-)

 

Jeg skal købe en ny sadel, til min 152 høje hest. Jeg har ikke selv særlig meget forstand på alt det med sadler, og vil derfor høre jer og jeres mening om denne (Se billeder). Jeg har prøvet at google mig frem til, hvordan en sadel skal ligge, men der er ret mange forskellige forklaringer. Hun er meget tynd grundet hun er pt. muskelfattig, da vi netop er startet med at ride hende efter en lang pause. Håber i kan hjælpe mig, og hvis ikke alle informationer står i dette opslag, er i velkommen til at spørge i kommentarfeltet ;-)

 

Jeg er selv en rytter på 162 cm. og vejer 44 kg. Lille røv og tynde lår + ben.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2019 07:42

Du siger selv nøgleordet At du ikke har særlig meget forstand på det. Jeg vil klart anbefale dig at få en sadelmager ud for at vurdere hvordan sadlen ligger.

 

Det er også lidt svært at se på billederne, da de ikke er taget fra en optimal vinkel. Jeg mangler især et billede lige fra siden som kan vise om sadlen ligger i balance og også viser hvor langt tilbage på hestens ryg den slutter. En sadel må aldrig gå længere tilbage end sidste ribben. Ud fra billederne er jeg lidt i tvivl om den gør det. Hvilken str er sadlen?

Når sadlen er i balance må den ikke kunne vippes forover eller bagover når den ligger på hesten.

 

Samtidig vil et billede lige bagfra også hjælpe på vurderingen.

At en hest er tynd og muskelfattig er bestemt ikke det samme Du bør have en sadel som passer nu og så sørge for løbende at få den tilpasset i takt med at hesten sætter muskler.

 

Håber du kan bruge mit svar og at du får fat i en sadelmager som kan hjælpe dig med vurderingen. Held og lykke


Cand. Agro og hestemassør.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadeltilpasning
Forfatter: 
Dato:  05-05-2019 10:34

Jeg synes umiddelbart, at det ser ud til at sadlen er nogenlunde i balance (dvs. at bombredden passer), men hvis du vil være helt sikker skal du nok have en sadelmager/saddle fitter ud :-)

 

Det du især skal være opmærksom på, er om sadlen lægger for tæt på lansemærket, når der kommer vægt i sadlen (altså når du sidder i den). I så fald, skal der mere stopning i.

 

Du skal også tjekke om stopningen er jævn og blød. Med tiden kan stopninge nemlig blive temmelig hård og ujævn. Men nu ser det ud tilo at være en forholdsvis ny sadel, så det er nok ikke tilfældet.

 

Under alle omstændigheder bør sadlen tjekkes i takt med, at hesten sætter flere muskler :-)


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider