Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Snubler-kun i skridt
Forfatter: 
Dato:  25-04-2019 21:03

Jeg har virkelig brug for jeres erfaringer, input og ideer.

 

Min islænder på 5 år snubler, kun i skridt. Han har faktisk gjort det siden han blev tilredet for ca et år siden. Men har hele tiden slået det hen med at han var ung og uopmærksom. Efter længere vinterpause er det dog nærmest blevet værre.

 

Den er tjekket og grundigt gennemgået samt der er taget billeder af forben og hals og nakke-alt ser fint ud.

 

Hvad søren er der galt?

 

Hjælp

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-04-2019 00:17

 

Tal med din Smed om problemet :-)

 

Andre sko eller hyppigere beskæring kan godt afhjælpe problemet.

 

god bedring med din hyp

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til snuplen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2019 07:41

Min hest har haft samme problem...

jeg smed klokker på hende og sørgede for at hun ikke går keder sig når vi evt. Skridter varm...

det hjalp meget da hun blev opmærksom på hendes ben og hvad hun lavede

held og lykke til jer

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske sadlen?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2019 08:27

Er det kun under rytter/med sadel på? Min hest snublede også meget - men holdt helt op da jeg fik den rigtige sadel - det viste sig at der var for lidt plads til skulderen i den gamle. Så måske tjek sadel eller prøv med en anden/uden sadel?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  26-04-2019 08:30

Den var fået andre sko og kortere beskæring, hjælper intet.

Klokker gør ingen forskel.

Vi er på nr 2 sadel men han gør det også uden rytter så tænker ikke det er der problemet er desværre

0
0
Svar på denne tråd
 
 fysisk problem
Forfatter: 
Dato:  26-04-2019 21:06

det kunne jo tyde på at der er et fysisk problem selv om billederne ser fine ud....

 

hvis ikke sadel eller beskæring er problemet.

 

Tænker du må få den undersøgt yderligere for at tjekke om den har "fuld føreligehed" i forbenene.....

 

En hest må ikke gå og snuble - så er der noget galt i min verden


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undskyld mine
Forfatter: 
Dato:  26-04-2019 21:34

meget korte svar.

 

Den fik først tydelig overrul på hov og sko, hjalp lidt. Fået andre sko på og taget virkelig meget af tå - har ikke gjort nogen forskel.

 

Jeg har prøvet forskellige slags klokker og med forskellig vægt, det gør desværre heller ingen forskel. Også prøvet gamacher bare for eksperimentets skyld, men til ingen nytte.

 

Så er der sadlen, den kan nærmest ikke ligge bedre så jeg kan ikke gøre noget der.

 

Den snubler både med og uden rytter. Har været nede på knæ både med og uden.

 

Den har været på Hørsholm hvor den er blevet bøjeprøvet, prøvet på forskelligt underlag, longeret og redet. Den er gået igennem af kiropraktor samt der er taget billeder af forben, hals og nakke-ingen anmærkninger på noget.

Dog skal det nævnes at den er meget øm og hård i sin forpartsmuskulatur. Trods det er han meget smidig og bøjelig.

Pga muskulaturen fik han mesoterapi x 2 med 14 dages mellemrum. Det har heller ikke hjulpet.

 

Vi kører afsted med ham igen på tirsdag til samme sted men en ny dyrlæge og ser om han kan komme på noget.

 

Alle ideer og foreslag er meget velkomne : )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2019 22:37

overveje at kontakte en kraniosakral behandler...

 

Til trods for, at det i den grad crasher med min (normalt!) faktabaserede hjerne, må jeg erkende, at det har gjort underværker for min gamle hoppe, der heller ikke umiddelbart kunne udredes, ud over at der ikke var noget at komme efter på røngten eller scanning.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kst behandler
Forfatter: 
Dato:  27-04-2019 22:58

har der også været ude-har jeg glemt at skrive.

Hun kunne mærke han var stram i muskulaturen men ellers fik vi ikke rigtig noget ud af det besøg desværre

0
0
Svar på denne tråd
 
 snubler snubler
Forfatter: 
Dato:  28-04-2019 15:48

det lyder som om du har været langt omkring - det lyder som om den ikke har fuld førelighed/føling med sine forben. Har dyrlægen snakket om forsnævring i halshvivlerne? - der kører nogle nervebaner inde i hvivlerne og hvis de bliver trykket så kan hesten får problemer med forbenene.

Nu ved jeg ikke hvilken KST eller kiropraktor du har haft ude - der er jo mange at vælge imellem.

 

Noget er der galt - en hest skal ikke snuble og falde.


Nisha og Strejfer

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang førlighed
Forfatter: 
Dato:  28-04-2019 17:16

Den har jo fået taget billeder af nakke og hals hvor alt ser fint ud.

Men den snubler kun i skridt. Hvis nu det var noget neurologisk ville den vel også have problemer i trav, tølt og galop?

 

Jeg har prøvet at løsspringe den, satte det helt lavt for jeg vidste næsten godt han ikke ville komme over. "Sprang" næsten ind i bomme et par gange så den self falder ned 3. gang falder han med bommen ned på knæene. Stoppede self efter det.

 

Nej hesten skal ikke snuble det er jo også derfor vi knokler på for at finde ud af hvad det er der er galt : )

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 snublen
Forfatter: 
Dato:  29-04-2019 12:13

Hvis hesten er hård og anspændt i forpartsmuskulaturen, så har den et problem. Hvis det er muskulært eller nervemæssigt kan det være svært at se på røntgen.

Der er flere tilgange.

Finde Årsagen og eliminere fremtidige problemer:
Se på hestens kropsholdning samt bevægelsesmønster. Er der en forklaring der - asymmetri i holdning, muskulatur, urenhed i bevægelse mm?

Hvordan bliver hesten trænet og gymnasticeret? Er den ens på begge volter? Er den glad for at arbejde? etc. Er der fuld bevægelighed i alle led? Kan du træne den fra jorden en periode og se om det bliver bedre i forparten?
Har den haft tandrasp med mundspærre og bedøvelse og er den blevet værre efter det? (kan være spændinger i kranie, tungeben, kæbe og tilhørende forpartsmuskulatur)

Har hesten haft en skade, som har ført til nedsat bevægelighed og/eller kompensationsbevægelser?

Afhjælpning af symptomer, midlertidig lindring
Gennemgang og behandling af massør eller en kranial osteopat.

 

Kan hjælpe til at smertelindre og få det oprindelige problem billede frem uden kompensationsspændinger/bevægelser.

 

min erfaring
Jeg har som yoga instruktør med fokus på kropsholdning og helhedsbevægelse samt (heste)massør med supplerende blide vævsløsnende teknikker fundet og løst problemstillinger hos hunde, heste, katte og mennesker som hverken læger, dyrlæger, smede eller kiropraktorer har kunnet løse.

Det er ikke en kritik, kun en konstatering. De har ekspertiser og andre undersøgelses/behandlingstekniker og er superdygtige til deres områder

Forskellige behandlingsmetoder kan supplere hinanden rigtig fint, når man formår at samarbejde og dele relevant info.

Det er en spændende opdagelses- og læringsrejse du er på her. Held og lykke med hesten. Og pas på dig selv.
-Tjaldur


Hestekundskab for børn og begyndere

Hestemassør. Afspændingsmassage løsner hestens over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Update
Forfatter: 
Dato:  08-05-2019 21:58

hesten har fået konstateret borrelia

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikke dog
Forfatter: 
Dato:  08-05-2019 22:41

æv da også - hvad siger de til fremtidsudsigterne?

 

Men godt at I har fundet ud af hvad der er galt - at gå i uvished er også noget øv - selv om man ikke altid ønsker den diagnose man eventuelt ender med.

 

Og du havde ret i at noget var galt - de snubler ikke bare fordi....

 

Krydser fingre for at din ismule bliver frisk igen


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 De sagde
Forfatter: 
Dato:  08-05-2019 22:45

den skal nok blive rask.

 

Men altså har læst og læst og så enkelt er det vidst ikke altid. Men jeg håber.

 

Tak

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh borrelia
Forfatter: 
Dato:  08-05-2019 22:53

Ej hvor uheldigt. Godt at du opdagede det.

De kan komme sig oven på borrelia. Men det er lige som med os andre, nogle bliver hårdere ramt end andre; og der er forskel på hvilke sygdomme eller varianter af sygdomme; flåter er smittebærere af.
God bedring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bulldoggen
Forfatter: 
Dato:  11-05-2019 22:33

Må jeg spørge hvad andet symptomer havde din hest udover at snuble?

hvad er grunden til at dyrlægen kom frem til at tjekke blodprøve for borrialia?

Det giver god mening at det kunne være borrialia som så mange andre ting. Ved borrialia har de smerter og kan få ledbetændelse mm.

 

m.facebook.com/horsedoc.dk/photos/ 22-december-dagens-spørgsmål-i- hestedyrlægens-julekalenderfold-ud- og-læs-svaret-/1003546106350252/

 

 

catago.dk/da/blog/da-drømmehesten- fik-borrelia

 

Man skal tag snubleri alvorlig, for det kan skyldes så mange ting som forkert sadel, forkert hovstilling, låsning eller slid i nakken, manglende overrul ved hoven osv.

 

Jeg skal have kiropraktor til min hest her om halvanden uge fordi hun nemlig også snubler. smeden kommer også snart og der vil jeg have lagt en anden forsko på og hjælper det ikke, så er min tanke at få taget blodprøve på hende, da vi rider meget i naturen og har fået slæbt flåter med hjem.

 

www.malgretout.dk/2016/10/28/ snubler-din-hest-eller-er-den- uforklarligt-halt/

 

god bedring med din hest og tak dig selv for at du var vaks ved havelågen og fulgte det til dørs så du fik en forklaring på det.

Håber at høre hvordan det er gået om noget tid

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sofia nr 1
Forfatter: 
Dato:  11-05-2019 22:57

Hans symptomer var snublen i skridt og meget hård og stram forpartsmuskulatur gennem længere tid plus lidt lad og træt af en 5 års at være. Har læst efterfølgende at øjenproblemer også kan være tegn på borrelia, og sidste år havde han konstant tårerflåd, hævelse, betændelse osv men tænkte det var pga den tørre sommer og derfor de aggressive fluer. Tænker nu en kombi af fluerne og borrelia.

Den blev testet for borrelia da alt andet ikke gav noget. Bøjepeøve, longe, løb på forskelligt underlag, ridning, mesoterapi, røntgen, kiropraktor, kst, anden beskæring og andre sko, anden sadel plus forsøg med hvor den præcis ligger - you name it, vi har prøvet det.

 

Han får sidste IV indsprøjtning med antibiotika imorgen, så har han fået 5. Ser en forbedring i humør og hvordan han bevæger sig. Er på folden gået fra at bevæge sig i grisepas til en rigtig fin trav.

Næste måneder holder han fri på en super fed mark jeg har-meget naturlig med sø, åer, træer og græs og dermed også flåter.

Så skal have fundet det bedste middel til at holde dem væk samt jeg tjekker ham grundigt hver dag.

 

Tager opfølgende blodprøve om en måneds tid. - jeg er fortrøstningsfuld.

 

Håber du finder ud af hvorfor din snubler. Og tak

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hjalp
Forfatter: 
Dato:  22-01-2021 13:34

Fede svar på problemstilling, Hjalp mig virkelig meget.

 

Linket til Malgré Touts artikel virkede ikke, så fandt lige et der virkede hvis andre skulle have brug for hjælp

 

www.malgretout.dk/snubler-din-hest- eller-er-den-uforklarligt-halt/

 

Synes der nogle ret gode svar i denne artikel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mark H
Forfatter: 
Dato:  22-01-2021 13:51

Mit "problem" med Malgre er at det ikke er uvildigt.
hende der har beskrevet snublen i den artikel er en der gerne vil have kunder og penge i kassen.

det er ikke pålideligt syns jeg

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider