Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ikke ren i røngten - erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  01-04-2019 10:54

Hej, jeg har netop haft en hest igennem en handelsundersøgelse, hvor der blev taget røngten af benene, hvor der her desværre var diverse fund.

 

Dyrlægen der tog røngtenbillederne vurderede, at fundene ikke kom til at have betydning for hestens fremtidige brug. Mens jeg i mellemtiden så har sendt billederne videre til en anden dyrlæge, der mente noget andet. Så nu er jeg meget i tvivl og vil meget gerne høre om jeres erfaringer.

 

De fund som den anden dyrlæge vurderede ville få moderat betydning er:

  • lille osteofyt (gigt forandring) fortil indvendig kodeled BB
  • knoglenydannelser proximalt og distalt på hovseneben BF
  • distale kant af begge hovseneben relativ irregulær i kontur med 4-6 brede indkærvninger

Han har kun vurderede billederne og har altså ikke tilset hesten som den første dyrlæge har.

 

Hesten er 8 år gammel og har aldrig fejlet noget eller været halt. Han gik fint igennem bøjeprøven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Betydning ?
Forfatter: 
Dato:  01-04-2019 12:30

 

Som jeg ser det kommer det helt an på hvilke planer du har for hestens brug.

 

Skal den være konkurrencehest på højt plan, dressur eller spring

 

De er de færreste forundt at undgå skavanker, mange kan man afhjælpe med aflastning og tilskud - men er du villigt til at yde det ekstra (det kan både være dyrt og tidskrævende)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridebrug
Forfatter: 
Dato:  01-04-2019 12:33

Hej Jane

 

Jeg hvade tænkt mig at han skulle bruges til dressur (LC-LA niveau) også spring (LF/LE). Terrænspring og skovture.

 

Vil det afhjælpe problemt hvis han får sko på alle 4 hove?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke spå..
Forfatter: 
Dato:  01-04-2019 13:24

 

Nu kan man jo ikke spå om fremtiden, måske kan det få betydning - måske ikke.

Men jeg ville ikke være så bekymret omkring dit fremtidige brug, kontra hesten holdbarhed.

 

Jeg tænker hestens pris skal afspejle de fejl der er fundet, du skal jo også påregne ekstra udgifter.

 

Om fx. støddæmpende såler eller et Glucosamin/msm produkt kan virke forebyggende syntes jeg du skal spørge din dyrlæge om.

0
0
Svar på denne tråd
 
 forandringer
Forfatter: 
Dato:  03-04-2019 19:21

hmm- på en 8 års hest ville jeg være ked af at se nydannelser på begge forbens hovseneben.

Hvordan står hesten på sine ben?

hvis benstillingen er lidt øv, hesten ikke har lavet det vilde, så kan de forandringer altså blive til noget rigtigt grimt.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider