Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erfaring med forandringer i kodeleddet
Forfatter: 
Dato:  30-01-2019 16:08

Hej Alle.

Jeg købte en hest med små røngtenforandringer i begge bagkoder i sommers. Dyrlægen forsikrede mig om at det ville aldrig få betydning, når hesten var 9 år og formegentligt "født" med det. For ca to måneder siden blev den så halt og blev undersøgt af dyrlæge. Forandringerne havde udviklet sig i den ene kode og hesten har fået en ledbehandling. Dyrlægen kommer på mandag for at tjekke op på det, men jeg tjekkede den lige hurtigt i dag og jeg kunne se den stadig var halt. Dette bekymrer mig ret meget. Dyrlægen er på kursus i denne uge, hvor hesten faktisk skulle tjekket, så jeg kan først snakke med ham når han kommer på mandag.

 

Hvad har I andre af erfaringer med sådanne sager?

 

Jeg har lige været igennem 4 år med en anden hest der konstant stod skadet med forskellige ting, og det dræner mig fuldstændig. Jeg ved godt at det følger med ansvaret for en hest, men skaderne med den sidste hest (som kostede virkelig mange penge og kræfter), så kan jeg slet ikke overskue tanken om et længerevarende sygeforløb.

 

Mvh Sara

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andet beslag
Forfatter: 
Dato:  31-01-2019 16:11

Jeg har en hest der havde forandringer i koderne på forbenene.

 

Hun blev også behandlet med kortison indsprøjtning og et andet beslag. Hun måtte sprøjtes 2 gange før hun blev rengående....vi skridtede i 3 måneder efter behandlingen før vi gik igang med dressuren igen.

 

Hesten er nu 28 og har været rengående de sidste 15 år - men går stadigt med special sko.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægesag
Forfatter: 
Dato:  15-02-2019 18:48

det her er ikke godt- hesten bliver undersøgt, har forandringer, men "de betyder ikke noget".

Nu er de så blevet værre og hesten er halt.

Det der lugter af en kommende retsag, desværre..

 

Jeg ville så hurtigt som muligt få en second opinion, handelsundersøgelsen fremskaffet og kontakte en advokat.

 

Hvis der er tale om en "billig" hest under 35.000 kr, så skal man nok spørge sig selv om det er retsagden værd- den kan hurtigt koste mere end hestens værdi.

 

Er hesten forsikret med forbehold for de forandringer?

Forandringer i kodeled er noget møg- kodeledet er et meget bevægeligt led og forandringer der er skidt.

"

Hvis man har en hest, som får stillet diagnosen "kroniske forandringer i led", må man indstille sig på, at hesten kun kan anvendes i begrænset omfang. Den vil ikke kunne arbejde i samme omfang som tidligere. Risikoen for at hesten igen bliver uren/halt på det skadede led er ligeledes stor.

I nogle tilfælde er kroniske ledbetændelser ensbetydende med, at hestens aktive karriere er slut.

Hvorfor får hesten kronisk kode- eller hovledsbetændelse?

Kroniske ledforandringer er som nævnt et resultat af længere tids overbelastning. De fleste heste med kronisk kode- eller hovledsbetændelse har gennem længere tid lidt af akut ledbetændelse. Den akutte tilstand er enten ikke blevet opdaget, eller er blevet ignoreret af hestens ejer/bruger, eller også har den primære akutte skade været så omfattende, at leddet har taget varig skade. Efter nogen tid med akut ledbetændelse kan der udvikles kroniske skader på leddets indre dele. Derfor er det meget vigtigt at få hesten undersøgt for akut kode- eller hovledsbetændelse i tilfælde af, at den begynder at vise tegn på dette. På den måde kan man få hesten behandlet, inden den udvikler uoprettelig skade på leddene."

 

Når din hest forandringer udvikles, så er ledbetændelsen ikke væk, men aktiv. Er forandringer først indtrufne, er de irreversible.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider