Jeg har prøvet mange dækkener hen over årene, men er nu landet på
Tikas egen kollektion - 4horses hedder den. De passer godt til mine fjordheste, og er rimelige i pris, synes jeg.
Lando, som har lidt runde "ponyribben" og der udover vist er meget almindelig i bredden, bruger 4horses Turnout. Han har et overgangsdækken og et vinterdækken, og de kører nu på 3. sæson. Jeg har skiftet en enkelt benstrop, det er alt.
Asterix, som engang var en smal og "halvædel" sag, men som nu er en rigtig "dressur-kampvogn" med mange muskler, bruger 4horses Sports Combinator. Der er mange kombinationsmuligheder, men jeg har valgt et overgangsdækken og en vinterliner, så jeg har 2 dækkener i ét. Det kører på 2. sæson nu, og selvom der indimellem bliver rykket noget i det fra de andre heste, så holder det fint.
De gamle HorseGuard dækkener lå ellers supergodt på Asterix, men de har fået en lidt anden facon nu om dage, så det senest indkøbte regndækken tager ham lidt på skulderen.
Hvis din hest ikke er en rullefrans, så er Rambo meget populær, også til de mere bredbringede fjordheste - men mine heste ruller åbenbart voldsomt, for de kan ikke holde dem på plads. Der er nemlig ingen benstropper i Rambo.
Jeg har også hørt, at Bucas Irish skulle være gode til bredbringede heste, fordi de har ekstra skulderlæg - men jeg har aldrig turdet prøve, for de er jo ellers lidt smalle i det (og lidt for dyre til at eksperimentere med, synes jeg).
På et tidspunkt købte jeg en ordentlig røvfuld brugte dækkener af en pige, som havde solgt sine heste, og så var der jo en forholdsvis billig mulighed for at prøve forskellige mærker af.
Jeg husker især et par dækkener, der hed noget i stil med "Premiere", som lå helt kanongodt på Lando - men hvor det kommer fra, og hvad det koster, fandt jeg aldrig ud af.
Hilsen Sif