Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kodeledsforvridning hjælp
Forfatter: 
Dato:  19-11-2018 11:16
Hej
Jeg har en hoppe der fik en kodeledesforvridning på højre bagben, det er kommet af at have kompenseret for det venstre bagben hvor hun havde en hovbyld der bare ikk vil gå væk det tog en måned??
Men vi er nu i tredje måned og hun er sådan on off halt i trav på hårdt underlag.
Der er ikk noget at se i skridt??
Hun var rengående i sidste weekend i traven, men da hun gik lidt stivt var der lidt tvivl. Så jeg valgte at få Karin Wyrtz (hestefysioterapeut) ud og gå hende igennem og det viste sig at hele hende bagparti var godt og grundigt låst og der var masser af spændinger. Så det var ikk så mærkeligt at hun gik lidt lidt stivt, det bliver så fikset og hun får 3 dag fri.
Jeg tager så ned om lørdagen og går ned i hallen med hende, hun har jo stået stille i lang tid og der er selvfølgelig noget energi der skal bruges. Jeg vil jo gerne at hun vil starte med at skridte men det kunne jeg godt glemme, for hun sætter i galop og laver diverse hop og krumspring?? jeg har min veninde og vi bliver enige om at hun slet ikk halter i trav, men det var som om at hun efter noget tid begyndte at gå lidt urent i traven.
Vi går op og tager en tur i trav på hårdt underlag(jeg løber ved siden af) og hun er halt igen??
Søndag tager vi lige en tur mere på det hårde underlag og hun er stadig halt.
Kan det ha været for meget at hun sådan løb vildt rundt i hallen, jeg kan jo af gode grunde ikk sige hun ikk må.
Men jeg tænker at jeg selv ville blive mega øm i anklen hvis jeg havde haft den forstuet og lige når den var ved at være iorden, så tager ud og løber rundt i længere tid.
Så jeg vil gerne hører hvad andre tænker og har oplevet?

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kodeledsforvridning
Forfatter: 
Dato:  23-11-2018 21:40
Hej,

Kodeledsforvridning er desværre en ting, der kræver meget, meget omhyggelig genoptræning.

Det er rigtig godt, at du har fået kigget din hest igennem og fået fjernet låsninger og spændinger i bagparten, men hvis det var mig, ville jeg nok have gjort alt for at undgå badutspring og galop i ridehuset, fordi det lægger for pludselig, stærk belastning på et skadet led, og endda måske uden tilstrækkelig opvarmning.

Når et led har været udsat for en forvridning ("forstuvning"), vil vævet omkring leddet have taget skade og er ikke i stand til at stabilisere leddet. Det skal først trænes op gennem masser af skridt på jævn bund og lige ud, så leddet ikke udsættes for vrid og stor vægt. Hvis du ikke magter at trække hesten (de kan jo blive meget kåde), kan du spørge din dyrlæge, om du må ride i stedet, hvis det giver dig bedre stye på hesten og du derfor kan komme til at ride skridtture lige ud og ikke rundt i et ridehus eller på bane med mange vendinger. Find evt. en anden rytter med en rolig hest, som gerne vil ride ud med dig. Det virker meget beroligende.

Når stabiliteten er forbedret, kan man begynde at udfordre leddet og genoptræne proprioceptorerne ved at skridte på steder med lidt sværere bundforhold, såsom grene eller rødder på stierne, lidt op og ned. Start i det små og altid, når hesten er varmet lidt op på jævn bund.

Først, når det går rigtig fint på gode, lange og udfordrende skridtture, vil jeg tænke på at trave. Find igen et jævnt sted til de første mange, korte travrepriser, f.eks. græs eller jordvej. Ikke glatte, mudrede, bløde eller helt hårde overflader. Find et roligt travtempo, hvor din hest kan trave så afspændt og balanceret som muligt. Start med få minutter ad gangen og byg så på efterhånden. Hvis hesten ikke er rengående, så er det for tidligt at trave og du skal overveje, om dyrlægen bør tilkaldes igen.

Det er jo umuligt helt at kontrollere hvert eneste af hestens skridt, men kodeledsforvridninger er ret alvorlige, så man skal gøre alt for at sørge for en gradvis genoptræning. At din hest viser halthed efter en behandling, hvor den forinden virkede rengående, viser bare, at hesten har været dygtig til at kompensere for sin skade ved at spænde i hele bagparten. Når så spændingerne er væk, ses haltheden igen, så det var godt, at du fik det gjort, så du ikke fortsatte genoptræningen i den tro, at skaden var gået over.

Jeg krydser fingre for, at din hest kommer godt over sin skade.

MVH
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kodeledsforvridning
Forfatter: 
Dato:  24-11-2018 15:23

Er du helt sikker på at det er en kodeledsforvridning??

 

Min hest havde samme symptomer - rengående efter pause og blev så halt efter få dages meget let genoptræning.

Dyrlægen havde været der 2 gange og begge gange sagt at det var en kodeledsforvridning. Jeg syntes det passede dårligt med sygdomsforløbet og fik en anden dyrlæge ud og lave en ultralyd - det viste sig så at være en seneskade i stedet.

Lille hest blev rengående igen efter 6 måneder med boksro og skridtbåndstræning.

 

Jeg håber også din bliver god igen - men jeg ville nok få en second opinion.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider