Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kodeledsforvridning genoptræning
Forfatter: 
Dato:  30-09-2018 20:46
Hej
Jeg har en hest der har en kodeledesforvridning og det er kommet sig af at den har gået, og har en hovbyld som har drillet i en måned.
Men da jeg så endelig fik gjort kål på den hovbyld, var hun rengående og et par dage efter begyndte hun at halte på det andet ben og dyrlægen fandt frem til at det er en kodeledesforvridning som hun helt sikkert har fået af at hun har gået og kompenseret for det bagben hvor hovbylden har været.
Hun fik så 14 dages ro og fik staldgemancher på om natten.
Da de 14 dage er gået tager jeg hende med ned og lader hende gå frit i hallen hun skridter pænt i gennem og der er ingen tegn på at hun stadig halter, jeg tager så ud og rider 2 dage efter og det går super fint i skridt hun træder pænt igennem og der er ikke noget at se.
Jeg skridtet i 40 minutter, da jeg ikk ville til at trave rundt på hende når hun havde stået stille så længe.
Jeg hopper så af og spørger en om de ikk lige vil se hvordan det ser ud i trav, når jeg løber ved siden af.
Da hun kommer frem i trav halter øv øv.. Når jeg ringer så efter dyrlægen igen og han kigger på det igen, det er stadig kodeledesforvridning.
Kodeledesforvridning kan tage fra 14 dage til 3 måneder at komme over.
Jeg har en hest der overhovedet ikk er halt når man skridter og der er ikk noget at se eller mærke i skridten, men i trav uden rytter er hun halt. Og det er først når der har været lidt vægt på at man kan se det, der er ikk noget inden rytter sætter sig op.
Så mit spørgsmål er kan jeg så småt starte med genoptræning og skridte i 10 minutter, jeg kunne ikk drømme om at sætte hende frem i trav når hun ikk er rengående uden rytter.
Jeg snakker selvfølgelig med min dyrlæge om det, men vil gerne hører hvad andres erfaringer er med en kodeledesforvridning☺️

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad siger ...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2018 08:01

Hvad siger dyrlægen? Skal du trække tur med den? Skal den gå på fast underlag?

 

Hvis det var min hest, så ville jeg ikke gøre noget med den før end at den er rengående i alle gangarter.

 

Jeg har tidligere skridet en hest på fast underlag, frem for at trække den. (hesten var ikke særlig sød at trække med, men OK hvis man sad på den.)

 

Bortset fra det, så er ridebane / ridehusbund ikke det bedste for en kodeledsforvridning, hellere ud på fast underlag og går lige ud.

 

(Det er iøvrigt sjælden at man ser halthed i skridt, medmindre at det er en hovbyld)


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kodeledsforvridning
Forfatter: 
Dato:  15-10-2018 20:54

Jeg har netop genoptrænet fra en kodeledsforvridning og vi startede med at skridte 30 min. i ridehus. Det var vigtigt at ride i stødabsorberende underlag frem for hårdt. (Hårdt underlag er at foretrække ved seneskader). Vi skridtede i 3 uger og startede derefter ud med travintervaller og fulgte dyrlægens genoptræningsplan derfra.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange år siden
Forfatter: 
Dato:  18-10-2018 08:57

Jeg har prøvet det en enkelt gang for maaange år siden. Da fik hesten laserbehandling - 2 gange med 2 ugers mellemrum - og så gik han på fold med de andre.

Det tog ca. 4 uger, før vi var i gang med genoptræning.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider