Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Våd halmbund i boks
Forfatter: 
Dato:  26-09-2018 21:15

vi har en ældre Oldenborger hoppe, som simpelthen står i det rene l*rt,bunden er våd og svupper. Hun æder ALT hvad se kommer ind af strøelse! Hun er blevet øget i hø, og nogle gange har jeg smidt både halve og hele Morten korch baller ind. Men det holder meget kort, kun et par dage efter er der kun våd bund tilbage.

jeg er meget i vildrede om hvad der skal til.

spåner? Træpiller? Halm i større (enorme) mængder?

kan man evt lægge spåner/træpiller i bunden og halm ovenpå eller omvendt?

Jeg er så træt af at blive ved at slå i en dyne....


Sagde

Malene

 

Mor til Ida 10.06.05, Mie 23.01.09 og Philipa 11.08.14

Kig inden for på

 

Vores Blog

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-09-2018 09:01

Bliver der muget dagligt? Hvor meget står hesten inde? Får den hø på folden også?

 

Jeg har haft hest stående på spåner med et tykt lag halm over og var rigtig glad for det. Om morgenen fjernede vi klatter + lidt beskidt/våd halm, skubbede halmen til side og kunne så tage våde pletter i spånebunden. Frokost fjernede vi klatter, aften mugede vi igen og sidst på aftenen når hestene blev puttet til nat tog man så lige en klat eller to igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 boks...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2018 10:55

Hej

 

hvor meget hø får den i boksen? og hvad får den ellers at spise?

 

en ordentlig tyk bund af hamp eller tørv under halmen kunne måske være en løsning, men det kræver at den minimum er 10-15 cm tyk så den kan absorbere noget og at den er fast og ikke kan rodes i.

 

hvor meget halm får den dagligt i boksen?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mere strøelse...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2018 16:43

...så enkelt er det

 

Du skriver at du både har puttet halve og hele små baller ind - og få dage efter er alt vådt... Jamen selvfølgelig er det da det tænker jeg .

 

Strøelse suger (og bliver spist...) = det bliver vådt = derfor skal der suppleres op hver eneste dag hvis de står på halm - står de på spåner/træpiller så er det ofte 2-3 gange i ugen man skal smide mere ind.

 

Som udgangspunkt kan du godt regne med at skulle have 3 små baller ind til at starte op på. Herefter skal du regne med ½-1 balle om dagen til at supplere med. Står den på dybstrøelse kan du måske spare lidt, muger du hver dag skal der måske lidt mere ind afhængig af hvor god du er til at at sortere.

 

Held med "grisen"

 

Trine (Faxa)

 


3
0
Svar på denne tråd
 
 Som Trine
Forfatter: 
Dato:  29-09-2018 08:55

Et sted jeg stod opstaldet beregnede de en småballe halm pr hest pr dag så jeg tænker som Trine, at det ikke er så mærkeligt, at boksen er våd.

Jeg bruger engang imellem 1-2 sække træpillesmuld under halmen, hvor der bliver mest vådt. Ikke fordi mine heste sviner specielt meget, mere for at lette udmugningen.

Har hun altid spist store mængder halm, eller er det noget nyt?

Jeg fandt et par gamle tråde, hvor nogle mente, at det kan skyldes zinkmangel, hvis hesten er lige lovlig glad for at spise halm.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstart af boks
Forfatter: 
Dato:  29-09-2018 17:42

Nu bruger vi halm i mini-big, men når vores bokse har væretr bundmuget, får alle boksene 1 skive/3 kvm, dvs de "små" bokse får 4 skiver og foleboksene får 6 skiver.

 

Sådan en skive svarer ret tæt på en lille balle i vægt, så 3-4 baller ved opstart derefter passer det meget fint med ½-1 balle om dagen alt efter hvor meget hesten sviner.

 

Men får man givet for lidt ved opstart så skal man bare bruge så meget mere fremover.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Våd boks
Forfatter: 
Dato:  30-09-2018 09:35
Der er nok ikke andet at gøre end at skifte strøelsen ud.Jeg har god erfaring med 4-5 baller tørv i bunden og så træpiller/træsmuld/spåner/hamp ovenpå.Graver ikke ned, men fjerner pærer og tager våde pletter, strøer med stalosan x 1 om ugen inden jeg smider ren top strøelse ind.

Nu siger du at det er en ældre hoppe- ved ikke hvor gammel hun er, men 80% af alle heste over 20 har Cushings i større eller mindre grad.En af symptomerne er øget vandladning.Vi har en vallak i stalden på 25 år der virkelig slipper nogle liter ud. Ejermanden bruger dobbelt så meget strøelse som os andre.
Vend det evt med dyrlægen ved lejlighed.Ved Cushings kan man hjælpe hesten væsentligt med få tiltag.

Hilsen Dorthe
0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  30-09-2018 15:02

Tror jeg ville gå væk fra halm - synes hurtigt halm bliver klamt og vådt. Jeg brugte dog også ca. 1 hel Morten Koch balle, da jeg for mange år siden havde hest på halm... og det var nogle ret små bokse. Et værre rod, jeg hader virkeligt at stå på halm

 

 

Jeg ville dog i stedet bruge træpiller. Jeg er i hvert fald meget glad for det... det er også meget nemmere at muge i, så man bliver næppe så frustreret. Især ikke, når du har en hest, der spiser alt sit hø :) Så er boksen jo fin med bare lidt klatter og tis, der skal ud.

 

Jeg bruger 150-200 kg. træpiller til nyopstartet boks og derefter ca. 150 kg. pr. mdr. Så er hans store boks fin og ren hele måneden. Han tisser dog meget, min hest, og så lader han en del hø være tilbage, som man skal have ud. Generelt lidt en gris. Så man kan måske nøjes med mindre :)

 

Så giver du bare en masse hø ved siden af, evt. i en form for slowfeeder eller net :) Og hø eller græs på folden er en god idé, for ellers bliver de så sultne af at gå ude, at de æder alt i boksen, når de kommer ind.


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor meget
Forfatter: 
Dato:  30-09-2018 20:09

Ja hvor meget halm får den pr dag.

I år er halmen meget kortstået og meget fint og tyndt.

Hvis den ikke får nok halm pr. dag vil boksen på få dage være plask våd.

 

Mine får 1 balle halm pr boks pr dag. der tages klatter og vådt hver dag. 1 gang om ugen bundmuges der og så får de tre baller halm pr hest.

 

Sidste år kunne jeg nøjes med at gi dem ca 1/2 til 1 balle halm pr boks om dagen, og maks 2 den dag jeg bundmugede, men i år hvor halmen er så tyndt og fint, skal der meget mere til.

 

Du skal nok overveje om den får nok halm i boksen og derudover nok hø eller wrap ved siden af.

 


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overforbrug
Forfatter: 
Dato:  03-10-2018 11:23

Den får muget hver dag og vi forsøger at oparbejde en god madras. Men det er bare voldsomt eget halm der skal til, da den står inde det meste af dagen og æder alt! Derfor hø 2-3 gange om dagen også.

 

Løsningen indtil videre er at give den mere og mere halm, jeg finder smul hvor jeg kan, fejer sammen af spildt halm og "skralder" fra møddingen (der er åbenbart nogen der har så rigeligt med halm at der ligger rigtig meget fint brugbart som er blevet kørt ud)

og så har jeg købt et par Morten korch baller.

 

Men de fleste af dagene er min datter der selv, hvor jeg ikke kan hjælpe hende.

Det er lidt øv.


Sagde

Malene

 

Mor til Ida 10.06.05, Mie 23.01.09 og Philipa 11.08.14

Kig inden for på

 

Vores Blog

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 bokssvin
Forfatter: 
Dato:  03-10-2018 13:54

Hej

 

hvad er årsagen til at den står så meget inde? - er der mulighed for at hun kommer mere ud?

 

ellers så synes jeg måske du skal overveje en anden type bund og så evt give hø og lidt halm i en slowfeeder

 

Hvor meget hø får hun dagligt? er det nok til at hun kan holde sig beskæftiget?

 

hilsen Anne

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 antal baller.
Forfatter: 
Dato:  04-10-2018 11:23

Jamen hvor mange halmballer får den om dagen?.

Hvorfor står den inde.

 


 


IMC

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø og halm
Forfatter: 
Dato:  19-10-2018 07:27

Der er ikke rigtig mulighed for mark, andet end når vi er der. Så kanvi lukke hende på luftefold. Hun enes ikke så godt med andre, og der er ikke så mange marker så når der er flere der skal ud på samme tid er der ikke et sted til hende.

 

hun får en havespand med hø morgen og aften, plus en balje med hø eller halm om morgenen. Når vi muger får hun en ædebunke. Der er ikke mulighed for net, kun når vi selv hænger det op. Det gør jeg sommetider vi er der.

Efter vi har smidt halm, smulder og mere halm ind, som jeg har fundet rundt omkring og hentet på møddingen på de varme dage, er det blevet bedre. Men ikke godt


Sagde

Malene

 

Mor til Ida 10.06.05, Mie 23.01.09 og Philipa 11.08.14

Kig inden for på

 

Vores Blog

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 æder alt
Forfatter: 
Dato:  19-10-2018 08:18

Hej igen

 

hvis den stort set står inde 24 timer i døgnet, så kan jeg godt forstå at den æder alt.

 

hvor mange kg hø får den dagligt? Hvis en "havespand" er det jeg tænker på, så kan der ikke være ret mange kg i den.

 

En oldenborg af normal størrelse bør have absolut minimum 10-12 kg hø dagligt og evt mere.

 

Alt efter størrelse på boks, så skal man da nok bruge ½-1 morten koch balle halm i døgnet for at holde den nogenlunde tør.

 

Umiddelbart ville jeg ikke byde min hest at stå inde så meget, især når den er ældre og har brug for bevægelse for at holde sig smidig. Er der slet ikke mulighed for daglig fold?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boks med halm
Forfatter: 
Dato:  20-10-2018 05:24

Hej,

 

Jeg forstår din frustration. Desværre findes der opstaldningssteder, hvor man ikke lægger mærke til - eller ikke lægger vægt på - hvordan boksbunden ser ud. Jeg ved det, for jeg har selv oplevet det; man lover guld og grønne skove, og så står hestene i det rene #*§! før man får set sig om!

 

Når man bruger halm som strøelse, er en gammel tommelfingerregel 1 balle (Morten Korch) halm per dag per hest. Dertil kommer rigelige mængder hø (eller wrap). Og det gælder altså for heste, der går ude hele dagen. Der skal desuden rigeligt med halm til opstart af en boks, ellers slår den hele balle om dagen heller ikke til. Der er flere måder at muge en halmboks på, som på hver deres måde kan fungere udmærket, bare man altid har en tør bund foroven, og det kræver altså halm i fornuftige mængder.

 

Som jeg læser din beskrivelse, får din hest meget lidt hø og står mange timer inde. Derfor vil den helt automatisk støvsuge boksen for alt det tørre halm, den kan finde. I princippet burde der ske et af følgende - og allerhelst begge:

 

1) Doble op på mængden af halm samt sætte mængden af hø op, så der også efter et døgn er tør halm i boksen OG hesten er mæt, eller

 

2) Finde ud af at lave en ekstra fold/dele en fold op, så hesten kan være ude hele dagen (med adgang til noget at æde, enten græs eller stråfoder)

 

Jeg tænker, at dine valgmuligheder er, at tale med ejerne om sagen, og hvis de ikke ønsker at forbedre forholdene, må du ud at finde et nyt og bedre opstaldningssted, hvor din hest kan komme mere ud, få nok hø og stå i en tør boks. Den slags steder findes, men de er så populære, at de sjældent har brug for at annoncere. Der skal du have fat i jungletrommerne i stedet!

 

Held og lykke med det!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

2
1
Svar på denne tråd
 
 bare lige en oplysning
Forfatter: 
Dato:  22-10-2018 20:43

har samme problem - sjovt nok også et par oldenborghypper...

 

men jeg har så fundet ud af at halmen fra i år er fyld med sukker. så derfor spiser mine mega meget halm. noget de ikke tidligere har gjort.

jo de har spist halm, men ikke i de mængder som de gør nu

 

det skulle være pga den meget tørre sommer. der er nogen som har fået lavet foderanalyser på deres halm, som har skrevet det.

kunne nemlig ikke forstå hvorfor mine lige pludselig begynde at spise det hele.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Anja...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2018 16:12

ved ikke om du har læst hele tråden, men jeg tror ikke, din problemstilling er helt den samme som TS - for jeg går ikke ud fra, at dine heste også får for lidt hø og foldtid...?

 

/Dorte

2
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig står hesten vådt!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2019 07:03

Kan godt se, at dette er en halv-gammel tråd, men TS, den er altså helt galt med dit horsemansship!

 

Heste skal ikke stå inde en hel dag. og gør man det alligevel, kræver det rigtig meget strøelse og hø 5-6 gange om dagen. Selvfølgelig står din hest vådt!

 

Jeg bliver trist på din burhests vegne og undrer mig over, at sådanne opstaldningssteder findes. Er det fordi det ligger op til en stor del af selvpasning og I ikke får gjort nok ved det?

 

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider