Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 For tynd, gammel hest
Forfatter: 
Dato:  09-09-2018 12:40

Min hoppe på 165 cm i stg er blevet for tynd.

Hun er 26 år og har netop fået tjekket tænderne, som er meget slidte. Ingen kroge eller spidser.

Hvilket krybbefoder kan anbefales til en gammel, stor hest med slidte tænder?

Hun er i supergodt humør og lige så varm, som hun plejer, så hun skal have chancen for at komme til at se pæn ud igen.


Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

 

Mor til 4 vidunderlige børn

 

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

Sofie født 050313

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme problem
Forfatter: 
Dato:  09-09-2018 17:42

hej

jeg har samme problem med min på 25, tænderne er dog ok men skal tjekkes snart

 

hvad fodrer du med nu?

 

jeg bruger St Hippolyt equigard, struktur E, Agrobs Pre Alpin senior og så suppleret op med fiberpiller eller maxirice

hørfrø og olie er også godt

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 nemme kalorier
Forfatter: 
Dato:  11-09-2018 13:30

gamle heste med slidte tænker, skal have nemme kalorier.

Og det betyder, at man ikke skal være helt så stivelsesforskrækket.

roepiller som betfor som indeholder en del energi, er godt foder til gamle heste. Maxirice er også godt, det samme er lucernepiller, blot ikke sammen, da det kan give overskud af protein.

høet skal være blødt og uden kraftige stængler.

opblødt foder som lucernepiller og grøntpiller er godt, men igen jeg ville bruge betfor, ikke de roepiller som er helt udvaskede for stivelse.

Så jeg ville - så fremt hesten er sund og rask- finde et foder i pilleform, som evt kan blødes op, er let at tygge og har et højt FE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu bliver jeg nok haglet ned, men
Forfatter: 
Dato:  11-09-2018 22:42

Vi har en gammel vallak gående, som i tidligere vintre har kæmpet med at holde huld.

Vi har prøvet alt foder og hans ejer holder ham godt mht. Tænder osv. Han mangler intet!

 

De får fri wrap både ude og inde og han spiser godt.

 

Han går på fold med kun en vallak om vinteren, da han ellers ikke kan komme til wrappen trods flere fordre stationer.

 

Men efter vi har været alle fodertyper igennem er vi endt ud med ren klidmelasse med vand i! Og nej, det er da måde noget nogen vil anbefale i en foderplan, men det virker.

Han har de sidste to vintre været pæn i huld, frisk og livlig hele dagen.

 

Så det lever han af og trives..

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tynd gammel hest
Forfatter: 
Dato:  12-09-2018 23:35

 

Cushcare Condition fra D&H - det bedste jeg nogensinde har gjort for min gamle, tynde, kræsne pony med dårlige tænder.

Det er dyrt, men det virker og man kan nøjes med ét produkt fremfor 7.

Et stort plus for mig er, at det er lavt på stivelse og sukker, hvilket er ret vigtig med en pony, der ligger i borderline området i PPID-testen.

 

Hun elsker det og så ser hun rigtig godt ud - taget i betragtning at hun rundede de 30 år i maj og ikke laver andet end at pynte på min fold.

 

Har fodret med det i 4 år og her ses hun i april i år.

Hun har problemer med at fælde vinterpelsen pga PPID´en og det er derfor hun ser lidt sjov ud under/på maven, på benene og på kæberne

Billede

 

Det går lidt op ad bakke her, så hun står lidt sjovt. Men ellers viser det hende meget godt

Billede

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 opblødt foder
Forfatter: 
Dato:  13-09-2018 14:54

Jeg har altid lært at heste med dårlige tænder skal have en del af deres foderration opblødt, da det så er lettere optageligt og ikke kræver så meget tyggearbejde.

 

Man skal heller ikke undervurdere foderværdien i f.eks. roepiller og fiberpiller. De har typisk et højt FE indhold pr. kg, sammenlignet med f.eks. havre. Problemet er jo så bare at de mætter meget, da de pga. vandet fylder en del i maven.

 

Jeg bruger til min (unge, men skadede hest) fiberpiller fra Hercules hestefoder. Det er super godt, bløder lynhurtigt op og indeholder en masse gode fibre. Prisen kan man heller ikke klage over. Før brugte jeg fibrebeet, og Hercules er markant billigere, men ca. samme indhold.

 

Ellers er mash vel også et god bud. F.eks. Irish Mash fra hippolyt, der indeholde en del korn og stivelse, og dermed nok mere krudt i forhold til at få noget vægt på hesten?

 

Det er også værd at overveje om den vil have nemmere ved at tygge hø, i forhold til wrap. Høet knækker nemmere når den tygger. Wrappen kan godt være svær at tygge for en hest med slidte tænder, da den er mere elastisk i strå og struktur.

 

Der er også produkter som linocrunch, der har et meget højt indhold af fedt. Hvilket måske også er værd at overveje. Sådan at foderet måske kan sammensættes efter, flest muligt kalorier for mindst mulig tyggetid.

 

Hvad der er rigtig for netop din hest, ville jeg nok drøfte med dyrlægen og en foderkonsulent. Det mest relevante må vel være at finde frem til noget der virker, og er til at skaffe i dit område.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2018 20:30

Min dame af ældre årgang, der har meget svært ved at hold huld, får wrap, LinOcrunch og vitaminer som basis.

Derudover starter jeg op med Speedy mash fibre nu, men det er kun for at kunne gemme hendes loppefrøskaller, som hun pludselig ikke længere vil spise (efter over 10 år )

Når det bliver koldere supplerer jeg med Maxirice, for at tilføre ekstra kalorier.

 

Jeg er ret udfordret af at hun har PPID, EMS og deraf er tidligere forfangen, og derfor er det svært at give kalorier nok, samtidig med at foderet skal være lavt på sukker og stivelse.


Mange hilsner fra

Rina B & Misty - det grå lyn

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider