Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Transport hønet på pæl
Forfatter: 
Dato:  02-08-2018 14:36
Hej
Altså jeg forstår ikk hvorfor man vælger at sætte en pæl med et transport hønet båndet i ud på folden.
Jeg har fået af vide fra mange at det ikk er sundt for hesten at stå og lave de ryk i nakken for at få høet ud.
Men dem der vælger at hesten både skal ha et lille hønet inde og ude, det kan umuligt være den bedste løsning i længden for hesten at skulle 24-7 stå og rykke med hovedet for at få noget af spise?
Det her jeg noget jeg er kommet til at tænke på og er af rent nysgerrig om det bare er mig der er gal på den med at et hønet godt kan være slemt for hesten i længden:-)

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 brug af hønet
Forfatter: 
Dato:  02-08-2018 16:55

slowfeeder eller hønet bruges for at sikre at hesten har længst mulig tid med stråfoder. Mange (nok de fleste) kan ikke tåle at have adgang til hø ad libitum - for så bliver de overvægtige og får problemer pga dette - og alternativet er at sikre at de har længst mulig tid at spise - uden at få for meget...

for det er også usundt at stå uden noget at tygge i, i mange timer det giver mavesår og andre problemer.

 

Men ja en slowfeeder er nok sundere for hesten at spise af end et hønet - men det er nok bare ikke altid muligt :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  03-08-2018 22:38

 

Jeg har en tidligere mavesårs hest, som derfor kræver ad libitum grovfoder af hensynt til hendes mave for at hun ikke får mavesår igen.

Hvis jeg bare placere hendes grovfoder på jorden, i en balje eller andet så stikker hun snuden ned i og skubber rundt med det i hele boksen - så spiser hun kun 2-3 kilo af det, resten nægter hun og spise fordi det har rørt jorden.

Og at kun give hende 2-3 kilo så hun spiser op, er netop ikke en løsning pga. det tidligere mavesår.

Derfor får hun sit grovfoder i net. Jeg har valgt også at bruge den løsning med to pæle og et net imellem på folden, fordi hver vinter, så lå der en masse grovfoder på jorden hun også nægtede at spise fordi det var vådt og havde rørt jorden - igen spild af grovfoder og hun skal ha' mad i maven.

Billede

( på billedet ligger der en del på jorden, fra før nettet kom op )

Billede


Slowfeeder nettetene har altid hængt relativt lavt, så hun ikke skulle stå i en op ad vinkel og spise.

Hun får jævnligt behandler da hun er en sart skid. Men det er aldrig det samme sted det sidder.

 


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider