Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Aflivning? Ja? Nej?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2018 15:55

Hej alle hestefolk!

Jeg står i et kæmpe dilemma føler jeg selv.

Jeg har den her skønne DV hoppe på 16 år, som sidste år fik et skønt hoppeføl jeg stadig har.

Problemet er, at efter føllet blev vænnet fra, og jeg skulle til at gå i gang med at ride hoppen igen, er tingene bare gået ned af bakke.

Hun har siden november haft dyrlæge ude 6 gange, i forbindelse med ting som:

- Fastlåst knæled

- Besværet vejtrækning

- Formodet kolik (vi fandt aldre rigtig ud af hvad det havde været)

Og hun har i det hele taget været rigtig dyr... Vi har i løbet af de sidste 9 måneder betalt næsten hvad der svarer til en ekstra opstaldning, bare i dyrlægeudgifter...

 

Der udover, har hun fået konstateret bronkitis og er blevet behandlet for det, men jeg synes stadig hun har vejtrækningsbesvær også selvom de nu her går på døgnfold, og jeg kan kun skridte på hende, uden at hun begynder at hoste meget...

 

Jeg får af vide af dyrlægen, at jeg skal motionerer hende, men så fik hun så også lige et sår på det ene forben efter at være blevet sparket der skulle syes...


Det virker bare som om, at der hele tiden kommer det ene, efter det andet og jeg går stort set 24/7 og er bekymret for, hvad der nu er sket næste gang jeg kommer ud til hende...

 

Hun virker ellers glad på folden med sine venner, hun er meget social, hun spiser godt, og ellers er der ikke noget, men jeg frygter for, hvordan hendes helbred vil blive når hun kommer ind igen til vinter, da jeg simpelthen hverken har lyst eller mulighed for at sætte hende i løsdrift, da det vil kræve jeg skulle kører ud 2 steder hver dag for at kigge til mine heste, og det har jeg hverken lyst eller tid til med et fuldtidsjob, en hund og en kæreste der også skal passes...

 

Så mit dilemma er jo lidt, hvornår er nok nok? Når pengepungen siger stop? Når mit hjerte brister? Jeg ved det ikke... Jeg er så forvirret, og jeg vil jo bare gerne gøre det bedste for min hest, men samtidig så orker jeg snart ikke mere hele tiden at være i alarmberedskab...

 

Jeg håber I kan hjælpe mig, med enten at komme med gode råd til hvad jeg skal gøre, jeg føler selv jeg er tæt på at sige stop, men jeg vil hellere ikke bare smide håndklædet i ringen uden at have prøvet mit absolut bedste...


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 dilemma dilemma
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 07:18

Jeg synes det lyder som om din hest trænger til fred. Det er aldrig nemt at sige farvel, men det lyder som om at det er tid. Du skal ikke have dårlig samvittighed over at erkende at nu må det være nok. Det ER hårdt at være bekymret uafbrudt - jeg har selv prøvet det og selvom det er en stor sorg at sige farvel til en ældre, klog hest, så kan det også være en lettelse ikke at vågne og tænke, hvad mon der nu kan være galt i dag.

 

Jeg ønsker jer det bedste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh hvor jeg kender det
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 07:53

Det er simpelthen så hårdt at gå rundt og være bekymret hele tiden. Jeg har også selv lige stået med en syg hest og man får så ondt i maven -jeg kender det alt for godt.

 

Ud fra det du skriver så ville jeg især være bekymret for luftvejsproblemerne. Mine heste ville blive aflivet, hvis de fik konstatere bronkitis eller andre sygdomme som er årsag til at de ikke ville kunne fungere med alm arbejde. I enkelte tilfælge, afhængig af årsagen, ville jeg sælge hesten til som hyggehest, men en af kriterierne ville være at den i dagligdagen ikke er generet af sine "skavangker". Og det lyder det jo desværre som om din hest gør.

Et par enkelte kolik tilfælgde eller en sår der skal sys er jo for det meste noget de kommer sig over, men jeg kender godt det med at småting kan være med til at vælte læsset. Og selvom vi ikke bryder os om det så kan man jo ikke komme uden om at på et tidspunkt siger økonomien også stop.

 

Det ser rigtig dyrt at have hest og giver en masse bekymringer, men det skal altså som udgangspunkt være sjovt og dejligt og et sted man kan slappe af.

 

Med udgangspunkt i din beskrivelse af hendes vejrtrækningsproblemer ville jeg aflive, selvom det selvfølgelig vil være super hårdt.

 

De bedste tanker

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er hårdt
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 10:32

Det er hårdt at gå og bekymre sig hele tide, men samtidig så vil jeg heller ikke give for tidligt op.

Nu her i går da vi tog hende ind, der gik vi fra den ene ende af folden op til leddet stille og roligt, men alligevel stod hun og trak vejret lidt hurtigere end hun burde. Om det så bare er varmen eller hvad, det ved jeg ikke, eller om det er fordi hun er i dårlig form + hun har det her bronkitis, jeg ved det ikke, men jeg ved bare snart heller ikke hvad jeg skal gøre længere...

 


Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beslutningen
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 17:53

Jeg er ikke i tvivl, for jer begge vil det være bedst, at den blev aflivet.

Jeg tror ikke vejrtrækningsproblemerne bliver bedre, godt nok er det varmt nu, men til efteråret med regn, rusk og måske tåge bliver det heller ikke bedre. (sådan er det med mennesker der har KOL eller svær astma og de er lettere at behandle end end hest (og billigere)).

Jeg forstår godt du synes 16 år er for tidligt, men det tjener ikke hestens vel at sende den videre som hyggehest. Vil andre passe den lige så godt som du gør?? Nej vel.

Har selv prøvet med en halt hest gennem flere år, den forlod denne verden i en alder af 14 år, efter at næsten alt var prøvet. Undtagen behandlinger, der oversteg hestens faktiske værdi! Jeg ville gerne ha`givet den videre til nogle, der ville skridte lidt på den og bruge den som selskabshest, men de ville ikke skrive under på at den ikke skulle videre fra dem af (Det lå lige for at sætte den på en transport til Italien og score 5000 kr !), da den så også blev sur og utilpas af ikke at blive brugt, så var der desværre kun een vej: aflivning.

Og dét, jeg troede havde været stigende arbejdspres og stress på arbejde, forsvandt af sig selv nogle måneder efter at jeg havde fået en ny hest! Det havde "bare" været bekymringer over dyrlæge, manglende resultat af diverse behandlinger og skidt til pashed hver gang den blev halt igen.

Det skal siges at jeg heller ikke havde mulighed for at holde 2 heste, ser heller ikke noget formål med det.

Det er ingen skam at sige STOP, både for din og hesten skyld.

Håber du kunne bruge ovenstående, god weekend

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  13-07-2018 19:21

Åh ja, det er bare ikke sjovt med de perioder der :( Kender det selv ALT for godt.

 

Jeg er dog typen, der mener at "nok er nok", når det er fysisk bedst for hesten, at den får fred. - Til et vist punkt psykisk, nogle ældre heste kan godt miste gnisten helt.

 

Men ellers så går jeg ind for, at en relativt frisk/rask hest, der kan have et godt liv skal have lov at være hest :)

 

Min egen unge har de sidste 2 år haft revet et øjenlåg op - 2 sting, skåret tungen op, haft 2 mdr. pause pga. roteret lændehvirvel (dyrlæge+fys/osteopat), akut indlagt flere dage pga. mega uheldigt spark på et bagknæ, ondt i en tand, låst ovenpå skaden, seneskade i december sidste år stadig ikke i fuld ridning endnu, og nu endeligt med ondt i ryggen pga. en dårlig sadel, som ellers har været set efter flere gange + passet med både massør og en ny fys, vi har haft prøvet + kiropraktor. Vi er stadig ikke igang, selvom ny sadel er indkøbt og tilpasset/omstoppet, men kommer det forhåbentligt sidst på ugen og så kommer behandler og kigger igen til august.

 

Og det er så sindssygt dyrt, at man vitterligt overvejer, hvornår nok er nok. Jeg holder fast i min hest, fordi skaderne langt hen af vejen har været uheldige enkeltstående skader... bare mange af dem Og så er det en fantastisk hest og ikke ret gammel. Så han får alt det hjælp, han kan få... så håber jeg, vi snart stopper med unghesteskader.

 

Så jeg forstår dig 100%. Det er så nemt at sige, at de skal have lov at være hest, men har man ikke pengene eller overskuddet, så har man dem jo ikke, og så er man nødt til at tage beslutningen. Jeg var selv ved læge med undersøgelser pga. ondt i hjertet og diverse, simpelthen af stress fandt vi ud af, da min stod i boksro med seneskade, scanninger og laserbehandlinger og gud ved hvad De bekymrer os så meget de kære dyr. Men de er jo det hele værd alligevel

 

 

Det er kun dig, der kan svare på, hvornår nok er nok Du kender hesten, og du kender din egen situation :) Evt. med et par gode snakke med din dyrlæge. Det hjalp mig, da jeg skulle af med min gamle hest, da der vitterligt intet var at gøre, alt var prøvet, og bassen kunne ikke engang holde til at gå på fold og være pensioneret. Men føj, det er ikke nogen rare beslutninger :( Jeg er nok ikke til meget hjælp, men vil i hvert fald bare sige, at jeg forstår virkeligt godt din situation! :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis du vil prøve noget
Forfatter: 
Dato:  15-07-2018 22:08

hvis du vil prøve noget helt andet, så prøv at kontakt Lise Bang Hansen

alternativdyrlaege.dk/kontakt

 

altså hvis du vil gøre et forsøg. det var den eneste jeg ville prøve hvis det var min hest. har brugt hende flere gange. hun er super dygtig



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider