Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hest er for tynd
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 06:59

Hej

Jeg købte ny hest for et par måneder siden - og hun er super sød, men har lige fra da jeg købte hende været alt for tynd og muskelfattig... Dette blev bedre da hun kom på græs, fik andet kraftfoder og blev redet muslelopbyggende. Men den tørke vi har fået, altså det at der intet græs er, har taget meget på hendes muskler og fedt:( Hun ligger nok på en solid 4'er på huld skalaen, og skulle meget gerne op på en 5'er så hun har noget at tage af.

Spørgsmålet går nu på, hvordan jeg lige skal bære mig ad?

Hun er meget kræsen, og bliver hurtigt 'mæt' både i wrap og i kraftfoder. (Dog ikke i græs, det kan hun altid spise)

Hun kan lide sit kraftfoder, men det er som om at hun bliver mæt efter hun har spist lidt, hvilket gør det meget svært for hende at tage på.

Hun bliver fodret med Linocrunch, optimal build up 9 fra brogaarden, og får så meget wrap hun kan spise. Tænker også at give olie i foderet.

Nogen ideer til, hvad der kan gøres?

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere info
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 07:46

Hvor stor er hesten?

Hvor meget krybbefoder får den og hvor meget wrap spiser den i løbet af dagen? Hvor meget spiser hun før du får fornemmelsen af at hun slår fra?

Det er ikke for at male fanden på væggen, men har netop også lige stået med en meget kræsen (ny) hest. Noget foder spiste han som du beskriver og andet kastede han sig over, men så efter en periode nægtede han at spise det.

Det viste sig at være en ordentlig omgang mavesår så det har selvfølgelig gjort ondt at spise.

Han har været en måned i behandling og er selvfølgelig kommet på skånekost med lav stivelse og sukker (kom han også før fra vi fik mistanken). Dette har godt nok gjort underværker(han er raskmeldt efter gastroskopi) og han spiser nu normalt af både wrap og krybbefoder.

Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd

Jbsl6657
Forfatter: 
Dato:  03-07-2018 17:18

Ca. 165, og af spinkel bygning. Spiser cirka en 15 kilo wrap om dagen, vil jeg skyde på. Hvor meget hun spiser, kommer an på meget - specielt om der er spændende ting der foregår tæt på. Er hun helt rolig spiser hun ofte op. Vi havde dyrlæge for en måned siden hvor jeg luftede ideen med mavesår, da hun nemt stresser op og jo derfor har øget risiko. Hun tjekkede nogen af symptomerne på det, hvor der ikke var noget, men gav os noget tilskud til naturlig beskyttelse af maveslimhinden, hvilket hun fik i en 14 dages tid ifølge anvisninger på pakken. Derudover har hun altid fået noget foder med ekstrem lav stivelse og sukker (Omega 3 kraftur - vi startede for 2 uger siden på det nye foder, da hun ikke var vild med det andet) - så tror ikke det er mavesår, men tanken har godt strejfet

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2018 08:35

Pyhh ja jeg kan så meget følge dig i din frustration over lav ædelyst. Jeg har altid brokket mig over min anden hest (mest for sjov ) som er et kæmpe madøre og kan leve på en sten, men det er godt nok sindsygt frustrerende, når de ikke æder den mængde som de bør for at tage på/ holde vægten.

Hvor meget krybbefoder får hun?

Optimal build up 9 vil jeg ikke kalde et lavt stivelsesprodukt, da det indeholder 19%. Men det kommer jo også an på den samlede mængde. Ifølge fodervejledningen skal en hest på 500 kg i let arbejde have 3 kg. Det er jo ikke kriminelt ift de daglige anbefalinger for stivelse, men for vores ville det sandsynligvis være nok til at maven slår ud.

Linocrunch er der jo ingen problemer med ift stivelse.

Af ren nysgærrighed, hvad er det for nogle symptomer dyrlægen tjekkede for ift mavesår?

Vi har også givet det tilskud som hedder Pronutrin og også Succeed pasta, som er det man ofte bruger til at lægge et beskyttende lag på slimhenderne. Ifølge min dyrlæge er det også super godt og noget vi skal fortsætte med i stressede situationer, men det er ikke nok til at kurrere decideret mavesår (jeg ved ikke hvilken grad hun taler om). I dette tilfælde skal der decideret medicin til.

Jeg går ud fra at du har tjekket tænder og lavet udvidet gødningeprøve?

Har du fået taget blodprøve? En ubalance kan jo godt gøre at de ikke optager foderet optimalt (på trods af blødende mavesår var alle værdier på vores dog helt inden for normen).

Med 15 kg wrap og det krybbefoder (hvis du fodre efter anvisningen) ville jeg også undre mig over at den har så svært ved at tage på.

Da vi for alvor fik mistanke om at vores havde mavesår skiftede vi over til ERS pellets med 7% stivelse og det har han fået under hele behandlingen. Da først medicinen var begyndt at virke tog han også rigtig fint på på det. Dog synes jeg heller ikke ædelysten var super god. Han spiste det han skulle, men det tog lang tid (I virkeligheden er det jo ikke dumt at de fordeler det lidt ud men det kan bare væres svært at nå at få dem til at spise nok).

Foderet er i den dyre ende men det virkede som sagt rigtig godt for at vores tog på.

Vi er lige så stille begyndt at skifte ham over til et Aveve produkt som hedder Sport Mix Zero. Det er han VILD med og har rigtig god ædelyst på det. Det har også kun 6.5 % stivelse. Vi håber meget på at det bliver ved med at være et hit og kan holde hans mave sund og han selvfølgelig kan holde huld. Som bonus er det også lidt mere prisvenligt en ERS.

Du kan sagtens prøve at tilsætte olie i foderet, min erfaring med de lidt småtspisende heste er dog at de ikke er så vilde med smagen/ konsistensen når foderet bliver klistret. Men det er da værd at prøve men sørg for at lave en langsom tilvænding.

Held og lykke med hesten. Håber du vil dele din erfaring når du finder noget som virker / finder årsagen

Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd

Sjdjdjfkj
Forfatter: 
Dato:  04-07-2018 10:11

Vi er stadig igang med at skifte hende over fra Omega 3 kraftur til Build up - så hun får lige nu cirka 2 kg dagligt, fordelt over 3-4 måltider +-, og så lidt kraftur, hvilket jeg regner med at blive ved med at give, da jeg synes det har virket super godt på hendes pels og hove. (Har skiftet det over 3 uger så jeg er sikker på, hendes mave kan tåle det)

Kan simpelthen ikke huske præcis hvad hun tjekkede efter, men hun mærkede en del på hende, og spurgte ind til hendes spisevaner og alt der kunne vise tegn på mavesår.

Hun har fået tjekket tænder, hvor vi fik at vide at de var overraspede, sandsynligvis pga. Brug af en elektrisk rasper. Det var dog ikke så slemt, at det var nødvendigt at gøre noget ved det, udover at give det tid.

Gødningsprøve er også foretaget:)

Blodprøve har vi ikke fået taget, nej, men det kunne bestemt godt overvejes!

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  06-07-2018 16:24

Man kan kun tjekke mavesår med en gastroskopi. Intet andet - der findes en test man kan tage fra gødningen hjemme, men den viser kun hvis der er blod i - og altså intet om graden af mavesår eller hvor det er henne.

Måske din dyrlæge har trykket lidt rundt omkring på hesten - mavesårs heste er forskellige, nogen reagere nærmest ikke og andre reagere meget. Det kan være alt fra at hesten bliver mere sur på andre heste og evt. mennesker, den bukker, stejler og sparker ved pres med ben under ridning, den er sur på gjorden, den har mistet appetiten, den virker "kræsen" - bliver hurtig træt af foder uanset hvad, den foretrækker stivelse, den krybbebider, dårlig mave, ofte kolik, grim pels, dårlig huld.

Min så godt ud i huld, pels og maven - eneste tegn var at hun var sur på mine ben under ridning og sur ved tryk på bugen.

Udover det så husk at Kraftur er fuldfoder, så at blande det sammen med Build op der ved høj nok dosis også er fuldfoder, ville jeg ikke begynde og gøre.

Nu med eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

Huldskala
Forfatter: 
Dato:  06-07-2018 18:23

Jeg overvejer hvilken skala du brunger til at vurdere huld? Den almindelige går fra 0-5, hvor 3 er normalt huld og 5 er stinkende fed.

Billede

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

0
0
Svar på denne tråd

hsjhfj
Forfatter: 
Dato:  07-07-2018 10:33

Bruger skalaen der går fra 0-9 - i skalaen du har vedlagt billede af ligger hun nok lige mellem 2'eren og 3'eren. Hun er altså ikke SUPER tynd, men da hun gerne skulle få sat nogle muskler, er det nødvendigt med lidt ekstra fedt om sidebenene:)

Har nemlig godt tænkt meget over det med mavesår, da hun nemlig, lige præcis har haft lidt dårlig mave. Især i pressede situationer. Men fik her at vide, at det skulle jeg slet ikke bekymre mig om, da dårlig mave intet havde at gøre med mavesår. Men tværtimod var at symbol på, at hun stadig var lidt stresset over de nye omgivelser.

Hun er ikke sur under ridning overhovedet, tværtimod er hun letridelig, og super sød. Og hun spiser også fint for det meste - men KUN når der er helt ro omkring hende.

Har overvejet, om det kan være at hun simpelthen bare ikke er særlig madglad? For græs og hø spiser hun lystigt af...

0
0
Svar på denne tråd

Diarre -> Mavesår
Forfatter: 
Dato:  07-07-2018 18:43

Jeg mener nu godt der kan være sammenhæng mellem diarre og mavesår.

Vi har ihvertfald haft en hest som i flere omgange fik diarre, hvor dyrlægen ikke kunne finde en årsag. Første gang fik vi stoppet det med karoffelmel, anden gang med stivelsesfattigt foder.

Men jeg ved at den nye ejer har fået lavet gastroskopi på ham og han havde rigtigt mange ar fra tidligere mavesår.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

0
0
Svar på denne tråd

Maxi Rice
Forfatter: 
Dato:  23-07-2018 18:05

da min hest var tynd brugte jeg maxi rice han tog allerede på efter nogle dage, jeg blande det sammen med hans krybbefoder.

dosering kommer jo også helt an på hvor stor hesten er

jeg købte maxi rice i maxsø.

min han fik en halv kop ( de første dage) af de der plastik kopper og derefter en hel kop

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-07-2018 22:58

Nogle heste, har evig dårlig mave som eneste tegn på mavesår.

Ligesom andre som min havde eneste tegn at hun var sur under ridning, andre har som eneste tegn at de ofte får kolik osv. osv.

Så jeg ville absolut give det et skud og få undersøgt.

Nu med eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider