Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Stor hest, lille heste trailer?
Forfatter: 
Dato:  03-05-2018 23:15

Hej HN!

 

Jeg vil gerne hører jeres råd om og meninger om at have stor hest og ALMINDELIG størrelse trailer.

 

Jeg har allerede en variant trailer, som jeg deler med min søster. Idag tog jeg lige udvendige mål, 2 meter + lidt ekstra.

For en måned siden blev jeg den heldige ejer at en stor på hest på 181cm.

Min heste trailer har lige fået lavet ny bund + bremser for i alt 9.500kr.

Men jeg er dog usikker på om hesten kan være der i højden?
Har dog ikke ville prøve om han kunne være der i, inden jeg var 100% sikker på traileren var i orden.

 

Det har været en debat i stalden, eftersom man har forskellige meninger om hvor vidt en stor hest skal være i en alm størrelse trailer.

Hvis hesten jo realistisk ikke kan være der pga. størrelse, er det fakta.

Men hvis han præcis godt kan være i traileren, ville det så stadig være i orden at proppe ham ind i den?

Mit spørgsmål til jer, om der er nogen som har erfaring med store heste og små trailer.

Nogen der kender standard mål på en heste trailer?

 

Mit alternativ er at traileren skal sælges - og det har jeg bestemt ikke råd til lige pt :(

 

Mvh. Anna

 

Billedet er af nyvasket trailer :-)

Billede

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er der regler for
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 11:06

Nedenstående er sakset fra SEGES:

 

Krav til køretøjernes indretning og krav om strøelse
I transportforordningen bliver der stillet krav til transportmidlernes indretning og transportpraksis. Der bliver opstillet en række generelle krav til, at køretøjerne skal være indrettet så dyrene ikke kommer til skade, og dyrenes sikkerhed skal tilgodeses, ligesom der bliver stillet krav til at gulvene skal være skridsikre og gulvenes overflade skal begrænse udslip af gødning og urin. Yderligere er der krav om, at der skal være passende med strøelse i transportmidlet.

Fødevarestyrelsen præciserer desuden at der skal lægges særlig vægt på følgende i transportforordningen:

  • Rampehældning. Hældningsgraden på ramper for heste må ikke overstige en vinkel på 20 grader.
  • I transportmidlet skal der være en indvendig længde på mindst mankehøjden x1,5 m. For en hest med stangmål på 1,65 m betyder det altså, at en trailer skal have en indvendig længde på 1,65mx1,5=2,48m.
  • Heste skal transporteres i individuelle båse bortset fra hopper, der må transporteres sammen med deres føl.
  • Dyrene skal med passende mellemrum tilbydes vand og foder.
  • Pålæsnings- og aflæsningsfaciliteter må først og fremmest ikke være glatte og skal være monteret med sidebeskyttelse.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er godt nok ikke...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2018 14:47

sikker på, at den forordning gælder for private, som i stedet kører efter dyreværnslovens regler (da jeg tog kompetancebevis), men - jeg ville nok mene, at enten er hesten for stor, eller også er traileren for lille

 

Jeg tror, det er samme type trailer, som jeg havde engang. Det gik nogenlunde til min DV på 1,70, meeen det var ikke optimalt. At dømme efter, hvor afslappet han nu trasker ind i min Ifor W HB511, har han været meeeget flink med den oprindelige trailer.

 

Jeg ville ikke gøre det, men kontakt politiets tungvognafd, det er dem, som kontrollerer bl.a. hestetrailere. Kontakt hertil må kunne Google's.


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 20 cm. over..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2018 21:42

mankehøjde - prøv at se billedet for dig, så tror jeg du har svaret..

Der var på et tidspunkt snak om et lovforslag, der fordrede 75 cm. over mankehøjde - det blev vist taget af bordet igen, og pt. kender jeg ikke til eksisterende regler.

Men regler eller ej - 20 cm. er alt for lidt.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2018 00:08

Noget siger mig, at den blir noget for lille.

Jeg klasseficere den viste trailer som en småhest-trailer.

Det første billede ved jeg ikke lige hvad jeg ska bruge til, for vurderingen?

Jeg havde en Variant H2204, den kun min gamle hoppe godt nok godt stå i, men ørene rørte tit loftet.

Hun var "kun" 175.

Så fik jeg en Master, som der var noget bedre plads i.

Og nu har jeg en på 179, højere sat hals, men stadig fint med plads.

Og der sku hellere ikke være meget mindre plads.

Ud over højde, ska der være plads i længden.

 

Jeg tror du ska ud og kigge på trailer...


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjjaaaaaa......
Forfatter: 
Dato:  08-05-2018 17:19

Tjaaaa min første trailer var en Randers trailer, som jeg lykkelig lukkede to heste ind i - for den måtte læsse 1150 kg

 

Bare ørene blev lagt lidt ned, så gik det fint Hestene slappede i hvert fald af, og stod fint og roligt. Medoc på 172 cm og Pinot på 165 cm i stang.

Billede

 

Den brune Medoc på 172 cm hang altid ud på bagbommen Den længste tur han fik var Århus - København tur/retur til distancestævne. Dog alene i traileren.

 

Siden da er traileren skiftet ud til en humbauer pegasus - hvilket udløste protest fra hestene til en start. Men nu sover de så i den uden protest - og kan have ørene fremme og oppe

 

Min Randers trailer blev solgt til en med fjordhest - det var størrelsesmæssigt mere fornuftigt.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 For lille...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2018 10:56

Det er en meget stor hest, du har. Den må jo holde sit hoved max 19 cm. over mankehøjde, og så har vi ikke taget hensyn til dens ører.

 

Jeg havde tidligere en Humbaur Rapid, og der oplevede jeg, at længden og pladsen foran hesten kunne være et issue ift. større varmblodsheste (min søster lånte den til sin daværende på ca. 175 i stg.) Det gik fint, men helt optimalt var det ikke.

 

Nu har vi så en Humbaur Pegasus, og det er noget mere optimalt. Med så stor en hest skal du nok op i noget tilsvarende - eller evt. en Mustang.

 

Din trailer ser ellers pæn og velholdt ud.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider