Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Stop med wrap ca 1. Maj, realistisk?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2018 08:16

Jeg er ved at løbe tør for wrap. Kvaliteten af wrappen har jeg ikke kunne finde magen til i nærområdet. Det jeg kan få, er noget mere vådt end det jeg har og en meget mere markant kraftig duft, og det vil jeg næsten ikke byde dem at skulle vænne sig til, for en kortere periode.

 

Mit hestehold består af en trivelig frieser, en 2'er pony i normal huld og så en hingsteplag på snart 10 måneder.

De 2 voksne er jeg som sådan ikke bekymret for, men er der nok "krudt" i græsset om 14 dage, til at den lille, som vokser i en grad at alle kropsdele stikker i hver sin retning, kan leve af græs og kraftfoder? Eller bliver jeg nødt til at købe noget wrap, for at forlænge perioden?

 

Græs har jeg nok af. Horsemax 60s etableret sidste forår på 7 hektar. Lige nu har jeg kun hegnet 2 hektar, men har mulighed for at hegne yderligere, hvis det bliver nødvendigt.

 

Pt. går de på jordfold og lever derfor rent af wrap. Planen er at de græsses ind over de næste 2-3 uger, for så at blive smidt på døgn.

Jeg plejer aldrig at smide på døgn så tidligt, så jeg plejer at fodre med wrap helt ind i juni/juli som minimum, men den lille skal kastreres, og der har dyrlægen anbefalet at han kommer ud derefter.

 

Det ville passe med at jeg løb tør for wrap der. Hvis jeg skal købe ny wrap, skal de både vænne sig til græs og kraftigere wrap.

 

Er det realistisk at stoppe med wrap omkring 1. Maj, ud fra ovenstående?

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det tror jeg.
Forfatter: 
Dato:  15-04-2018 10:08

Det tror jeg nok skal gå.

 

Hvert år i april står jeg og sukker over "jeg får aldrig græs nok hulk" - hvert år når jeg når til maj er det groet mig op over hovedet

 

Igen i år er det lykkedes mig at sukke....ind til naboen spurgte om vi ikke skulle slå hø på min sommerfold i år - fordi sidste år indskrev jeg 3 af hans køer til at græsse ned, de kom slut april fordi han var løbet tør for wrap/hø, og en af køerne kælvede 5 maj........og der kunne han huske at der var græsset vokset de 3 køer over hovedet, så de ikke kunne nå at "følge med".

 

Jeg har 1,5 minibig wrap tilbage, og for mig passer det også med at de ca start maj overgår til fuldtids græs.

Jeg har et enkelt forår købt en enkelt minibig wrap, som var al for våd og kraftig - det kostede et dyrlægebesøg om aftenen, fordi den ene fik vindkolik af det våde wrap.

Så nu har jeg det sådan, at så hellere lade dem gå på god halm og lidt græs, end at give våd wrap - et par uger på smalkost betyder ikke noget.

 

Hvis din plag har brug for ekstra wrap/foder, så ville jeg få fat i nogle små wrap på ca 75 kg, og så fodre plagen specifikt med det. Ofte har foderstofferne dem til salg for en horrible penge, men hvis du bare skal bruge 3-4 stykker, så går det nok.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 05:12

Det beroligede mig lidt.

men ja, ellers må jeg ud i nogle ublu priser for hø eller små wrap til den lille, hvis han har tænkt sig at vokse helt i stykker. Det er jo ikke så længe.

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 køb noget hø....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 11:53

Jeg giver hestene adgang til stråfoder året rundt, også når de går på sommergræs. Helst hø, alternativt halm.

Det hjælper dem med at holde maverne i orden, og de spiser det gerne selvom der er masser af græs. Så jeg ville købe mere stråfoder, dog ikke wrap, men hø.


 

Marlene

 

Westerntosse under indlæring

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø eller ej
Forfatter: 
Dato:  18-04-2018 05:10

Jeg har godt vårbyghalm, og det har de adgang til, men det er jo ikke grovfoder.

 

Som udgangspunkt var det ikke min intention at fodre med hø hen over hele året. Jeg har som sagt 7 hektar til 1 hest, 1 pony og en varmblodsåring, så mængden af græs er jeg ikke bekymret for. Det er mere om der er nok FE i det endnu, til at holde den lille dækket. Jeg tror slet ikke de vil æde hø, når der er græs. De var på græs mellem jul og nytår, og der rørte de ikke wrappen i de timer de var ude.

 

Planen er at de bliver bundet op 2 gange om dagen i læskuret, så de kan få deres kraftfoder, når de kommer på døgngræs. Og det er der at mit wrap begynder at slippe op.

 

Jeg skriver til min foderkonsulent idag, og hører hvad hun tænker om FE i græs i maj, og så tænker jeg at jeg bare må følge ham nøje, og se om jeg skal på jagt efter noget hø, eller nogle små wrap, eller om han ser fornuftig ud i huld.

Som udgangspunkt syntes jeg bare sjældent at hø er værd at fodre med, når vi når så langt ind i foråret. Og det der er, koster også derefter. Men hvis det kun er en måneds forbrug, så går det nok.

 

tak for svar begge 2


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 energi
Forfatter: 
Dato:  19-04-2018 08:58

Det er nu der er mest energi i græsset så tror ikke det er noget problem, men vil nok give lidt godt byghalm som træstof


Stutteri Hvedholm

Avl af Pinto, New Forest og Welsh Cob

1
0
Svar på denne tråd
 
 Har fået svar fra foderkonsulenten
Forfatter: 
Dato:  21-04-2018 07:46

Og nej, hun siger også at der ingen problemer er, i forholdet til FE i græsset. Dog siger hun at jeg skal være opmærksom på at dette forår har skabt en lidt sen vækst i græsset, og anbefaler derfor at supplere den lilles foder med ekstra protein den første måneds tid, da han, i vækst, har et særligt behov for protein.

 

så nu er jeg mere rolig.


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider