Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Den store foderjungle
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 21:03
Hej foder-guruer :)
Sagen er den, at jeg er usikker på fodringen af min gamle stævnepony, som nu er gået på pension, dels fordi den har slidgigt og astma, og dels fordi at jeg er for langbenet.
Ponyen er en (overvægtig) 12 årig hoppe af ukendt afstamning (welsh/araber/sportsponykryds el. lign., hvis jeg skal gætte) som er tidligere dressurpony og nu bare er foldbums med en enkelt tur i skoven i ny og næ.
Jeg fodrer med wraphø i boksen og på folden får hun hø i slowfeeder.
Derudover får hun en håndfuld lucerneblanding (Equsanas Alfa Omega) og vitaminer/mineraler (Equsana Pleasure Vit) samt glucosamin mod slidgigten og biotintilskud for stærkere / blankere pels og gode hove.
Er jeg helt galt på den - jeg er ikke særlig velbevandret udi foderverdenen, men vil gerne lære? Jeg har hørt at equsana produkter indeholder unødvendigt meget sukker? Og hvad gør jeg for at slanke hende?
Gode råd i forb. med astmaen modtages også med kyshånd :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodernørd....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2018 09:21

Fodernørd er jeg ikke - men lidt håndfast logik har jeg

 

Fedme kommer ikke ud af den rene luft, selvom jeg da også udfra min egen kampvægt gerne vil tro det

 

Så hvis hest/pony er overvægtig så må du kigge på følgende :

Krybbefoder - sådan en hest/pony skal have så lidt så muligt krybbefoder, her er vit/min tilskud med en håndfuld lucerne super. Og det er jo reelt det du gør allerede

Grovfoder - du skal have analyse på dit grovfoder, fordi det reelt kan være smækfyldt med sukker, og du skal selvfølgelig gå efter noget med lavt sukkerindhold. Det er dejligt og godt for hesten/ponien hvis den kan tåle ad lib grovfoder, MEN er den overvægtig, så skal du i gang med at veje grovfoder af til den 1-1,5 kg/100kg hest/pr dag - og så må du blande det op med fx godt spisehalm, i et slowfeedernet og give den små optioner delt ud over dagen.

Motion - ja øv bøv det er ikke motion at gå og stå stille på en fold. Ud og gå tur med pony hver dag.

Sygdom - det kan jo være pony er syg, har fået fx EMS - der skal dyrlægen så ind over.

Der findes faktisk foder ( dyrt) til disse EMS heste/ponier, hvor de rent faktisk skal have en hel del krybbefoder, som er designet til at slanke dem, fx hippolyt equigard o.l. Det skulle altså fungerer med at sætte forbrænding op.Har en veninde med et sofabord af en welchpony, som med equigard, afmålt grovfoder og halm, jordfold og gåture har fået den til at blive til en smart sag.

 

Så du kan se på mange forskellige ting, men nok ikke kun nøjes med at forsøge at fodre dig ud af det.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider