Logo used for printing

HN afstemning
Hvor meget betaler du i staldleje pr hest? (Foreslag: Sebrina )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

bløde hove og sabelben
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 17:44

Nu prøver jeg at spørge her, mht. om andre evt. har samme problemer.

Har en haflinger vallak, 8 år, som ikke kan gå på hård bund, uden at han går som om at han går på glas, dvs. ømmer sig og går rigtig forsigtigt.

På blød bund, ingen problemer.

Han har sko på alle 4 hove.

Har bløde såler og sabelben (kun forben)

Mit spørgsmål, er det hans bløde hove der skaber problemer eller er det hans sabelben ?

Og hvad gør man ?

Pfh. tak for evt. svar.

0
0
Svar på denne tråd

tynde såler?
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 20:28

Jeg tænker ikke umiddelbart sabelben har noget med ømhed for hårdt/ujævnt underlag at gøre. Ej heller at hovens blødhed (medmindre vi er ude i ekstremer med syge hove der smuldrer væk e.l.) er problemet, men måske slet og ret at hesten har tynde såler?

Hvis det er tilfældet, ville jeg få en god snak med smeden om, om der kan gøres noget beskæringsmæssigt for at få det bedste ud af det hesten har.

Samtidig kan man kigge på fodring og miljøfaktorer, som også kan have en del at sige.

Jeg har en ældre vallak der alle dage har haft meget tynde såler. Han er aldrig kommet til at være en supermand på hårdt underlag, men med fornuftig brug og beskæring er han fint gående, også når det er frost og jorden ujævn, på grus osv. (med sko).

Hvis problemet også er på asfalt (som jo er jævnt og ikke rører/trykker sålen når hesten har sko på), så ville jeg overveje om der kan skoes anderledes, så hoven stadig får lov at fungere som "fjeder".

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Biotin
Forfatter: 
Dato:  30-03-2018 09:12

Jeg vil så tro at det er de bløde hove, jeg havde for mange år siden en hoppe der havde meget bløde hove, jeg jokede med at gik hun hen over perlesten, så lavede hun fodspor da stenene satte sig i hovene. Til sidst stod hun nærmest helt stille på folden og drejede bare rundt om sig selv for at græsse.

Hun fik en biotinkur, og det hjalp faktisk i flere år. Vi havde snakket om at hun skulle have fred, men efter biotinkuren fik hun 3 føl mere.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

0
1
Svar på denne tråd

tynde såler....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2018 21:54

Mange tak for svar.

Ja, problemet er, at han har bløde og tynde såler. (kun forhove)

Baghovene er superfine.

Har prøvet biotinkur og kiselgur, det sidste nægtede han at spise efter et par uger.

Har haft ham i 3 år og det har altid været et problem, men hvad gør jeg for at hjælpe ham ifht. forhove, smeden siger at det er genetisk ?

Han er haflinger "100 år tilbage", dvs. ingen fuldblod i blandet?

(Iflg. smeden har han fuldblods-hove, kun forhove)

Han er fuldt ud dækket ind med foder, wrap, vitaminer mv.

Det vi har gjort, er at give ham bagsko på forhovene, dvs. med dobbelt-optå, hvilket gør at han ikke smider skoene på folden, når han fjoller rundt (han er en drenge-røv og lege-barn), men som jeg tænker, så forsvinder "udvidelsen og fjerdingen" i forhovene, så hvad er bedst ?

Pest eller kolera ?

(når han har alm. sko på forhovene, bliver de smidt i løbet af ingen tid, for når han løber rundt og drejer rundt, smutter skoen, da hoven åbenbart er for blød til at holde på sømmene, derfor bagsko på forhovene, med dobbelt optå.

Men han går ofte rigtig dårligt på fast bund, selv når han skal ud af boksen om morgenen, på asfalt og beton.

Dvs. går rigtig langsomt og forsigtigt, også ind fra fold på hård bund.

Igen på blød bund ingen problemer.

0
0
Svar på denne tråd

Her er mit forslag.....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2018 22:38

Jeg har også en hest der har (haft) tynde såler på forhovene - og generelt tynd og blød hornkvalitet. Og han var også meget ømbenet på især grus og andet hårdt ujævnt underlag. Baghovene var væsentlig bedre.

Jeg har fået lavet den store mineraltest = blodprøve som dyrlægen kan tage i forbindelse med f.eks. vacc. Koster i alt ca. 1500 kr. Testen omfatter ca. 10 mineraler og har var jeg især opmærksom på zink og selen. Zink var lige over bundgrænsen og selen under bundgrænsen uden dog at være kritisk. Svovl og kiesel er desværre ikke med i testen så her måtte jeg gætte.

Svovl får de fra MSM, som jeg køber hos http://www.Makana.de eller http://www.hipposport.de (det er langt billigere i Tyskland end i Danmark)

Kiesel - her bruger jeg Kieselgur fra Hippolyt, som slet ikke kan købes i DK, så den køber jeg også hos Hipposport. Næste gang jeg skal købe har jeg overvejet at købe hos Hestens Helse der har et kiesel-produkt tilsat bl.a. zink.

Zink og selen - her bruger jeg Agrobs (fra Hippolyt). Tidligere købte jeg også dem hos Hipposport, da de ikke kunne købes i Danmark, men det kan de nu og prisen er kun en smulere højere end i Tyskland - men så sparer jeg til gengæld fragten, da jeg kan købe det i nærheden.

Disse 4 produkter spiser mine heste uden problemer - blandet op med TimO3 og EspO3 (tidligere brugte jeg lucerne).

Jeg starter altid med små rationer og så over ca. 1 uge trapper jeg op til fuld ration.

Zink og selen giver jeg kun som kure - d.v.s. jeg giver måske i 2-3 mdr. og holder så pause i 1-2 mdr.. Kiesel holder jeg også nogle pauser med, men MSM giver jeg hele tiden.

Denne opskrift har jeg nu brugt i over 1 år, og hovkvaliteten har ændret sig markant til det bedre (hos ham med de bløde hove) og hudproblemerne om sommeren hos den anden (der er en haflingerX) var markant forbedret sidste sommer, så jeg håber meget på at de er helt væk i den kommende sommer.

Nu er jeg ikke til hestesko, men min hest ville helt sikkert ikke have kunnet holde sko på, men den dårlige hovkvalitet han havde.

Jeg rider ikke så ofte og kun skovture (som desværre ofte er på grusveje), men han får så blot boots på forhovene, og det fungerer rigtig fint.

Dette indlæg blev da vist lidt langt - håber du kan bruge det til noget :)

0
0
Svar på denne tråd

Udelukkelsesmetoden
Forfatter: 
Dato:  01-04-2018 04:31

Du kan evt. prøve at få smeden til at ligge såler på ham. Bliver han godt gående derefter så er det nok de bløde/tynde såler der er problemet - er der ingen ændring, så må du på den igen med "fejlfindingen"

Sabelben kan jeg ikke se nogen logisk grund til skulle give problemer i denne sammenhæng...

Trine (Faxa)

1
0
Svar på denne tråd

Hove...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2018 14:05

Tak for svar.

BB: vil overveje blodprøve, selv om at han ser ud til at være dækket ind med alt.

Hovene gror også fint, desværre er hornet der kommer ud, tyndt, samt sålerne er tynde.

Trine: såler har været overvejet, men iflg. smeden ingen god idé, ifht. at hoven/søm skal holde på både sko og sål, det giver ekstra belastning og større risiko for at smide skoene.

Mht. sabelben, er det også bare udelukkelses-metode, dvs. at det ikke er det der driller.

Desværre kan han ikke gå uden sko, det er prøvet, men han slider det tynde horn ned på ingen tid, for derefter at gå på de tynde såler, som han slet ikke kan.

Det fungerer, at han har bagsko/dobbelt-optå på forhovene, ifht. ikke at smide dem.

Men han går ikke optimalt, på forhovene.

0
0
Svar på denne tråd

Keratex hoof hardener
Forfatter: 
Dato:  01-04-2018 16:18

Hej ,

Du skriver at hesten er rengående på blødt bund.

Hvis sabelbene problematiken vår årsagen til haltheden så vil det sandsyndligvis blev mere markant på blødt underlæg fordi der er der øget belastning på sener og ledbånd.

Man kan sko ham med en stødabsoberende sål for hurtigt at afklare om det er årsagen , ellers kan man smøre hovene , på sålen og udvendtigt, med Keratex hoof hardener.

Shoppe lidt på nettet , det findes mange steder.

Det tager noget tid men er en god middle til at hærde hovene.

Den stærkere hov har også lettere ved at beholde skoene på . :-)

God bedring.

Vh , Beslagsmed Craig Buckspan

0
0
Svar på denne tråd

hove...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2018 19:35

Tak for svar.

Craig: Har bestilt Keratex Hoof Hardener, der er til 3 måneder, så prøver dette og så må jeg se.

Håber på et positiv resultat.

Mht. såler, der vil jeg give min smed ret, tror ikke at det er en god idé at sømmet/hoven skal kunne holde til både sål og sko.

(så nøjes med sko)

Har oplevet flere gange, hvor han smed skoen, og efter et par omgange på folden, så er der ingen hov tilbage, dvs. slidt ned.

0
0
Svar på denne tråd

Gigtforandringer?
Forfatter: 
Dato:  05-04-2018 10:13

Når problemerne især optræder på hård bund og han går forsigtigt ud af boksen om morgenen ville jeg desværre mistænke gigtforandringer. Det var nogenlunde de symptomer min hoppe havde. Jeg kørte hende til udredning hos dyrlægen og de fandt ringfod (gigtforandringer) på begge forben.

Jeg vil anbefale at få ham gennem en halthedsudredning hos dyrlægen - om ikke andet for at udelukke at der er problemer med led og bentøj i øvrigt.

Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd

hove...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2018 15:41

Tak for svar.

NinaSt: Jeg vil have det i baghovedet, selv om jeg ikke tror, at det er der problemet ligger.

1
0
Svar på denne tråd

Opdatering?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 07:51

Har det hjulpet med Keratex?

0
0
Svar på denne tråd

keratex opdatering...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2018 17:46

DitteH: Har med vilje ventet med en opdatering, da jeg skulle have smed i dag og ville høre hans bedømmelse af hovene først.

Syntes selv at sålerne var blevet mere hårde, samt at hovene ikke flossede.

Smeden kunne se en klar forbedring og synes at det er en god idé at forsætte med produktet, mener samtidig at på sigt vil jeg kunne se/mærke yderligere forbedring.

Jeg har kun brugt det i 7 uger på nuværende tidspunkt.

(startede dagen efter sidste smede-besøg)

Den første uge skulle hovene smøres hver dag i en uge, derefter 2 gange om ugen, på sålen (ikke strålen) og udvendigt halvvejs op ad hoven.

Så jeg forsætter helt klart med keratex.

Obs., der er stor prisforskel ifht. hvor på nettet det købes.

Craig: 1000 tak for info og forslag, er så taknemmelig, for at have fået noget der virker.

1
0
Svar på denne tråd

Takker..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2018 19:10

Tak for opdateringen. Er der også forbedring mht hvordan hesten bevæger sig på hårdt underlag? Er det nemt nok at bruge? Eller kræver det den helt store vask og tørring hver gang også her i tørken, hvor hovene ikke bliver beskidte?

0
0
Svar på denne tråd

keratex...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2018 20:56

DitteH: Glemte helt at oplyse mht. hans gang på hård bund dvs. beton og asfalt, fra at jeg skulle "trække" ham efter mig når vi gik ud af stalden til ridehus eller fold, så "går" han efter mig nu, så helt klart en forbedring.

Tænker måske også, at han efter så lang tid, lige skal finde ud af, at han ikke længere behøver at være så forsigtig, dvs. han skal omstille sig i hovedet, til ikke at være øm længere.

Det er super nemt at bruge, jeg vasker ikke hovene før påføring, men renser og skrubber hovene grundigt med en god stiv børste, både indvendig og udvendig, så alt sand, snavs mv. er væk.

Derefter påføres som sagt keratex på sålen og ikke strålen, samt udvendigt halvvejs op på hoven.

Den første uge hver dag, derefter 2 gange om ugen.

Det tørrer ind i løbet af ingen tid.

Og mht. mængden i flasken, passer det med ca. 12-14 uger, det er drøjt i brug.

Jeg er positiv indstillet og glæder mig til yderligere forbedring.

Som sagt tidligere, sagde smeden at i og med at jeg kun havde brugt det i 7 uger, så vil jeg se yderlig forbedring.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider