Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kastrering af klaphingst
Forfatter: 
Dato:  01-02-2018 17:09

Hejsa,

 

Er der nogen her som har erfaring (god erfaring..!) med at kastrere en klaphingst, som er 8 år gammel?
Jeg har nemlig fundet en fin hingst, som er sød og rar, men vi må ikke ha' hingste opstaldet der hvor vi står og jeg vil iøvrigt ikke have, at min datter får en hingst.
Og min dyrlæge siger, at han ikke kan forstå hvorfor de ikke bare har kastreret den hurtigt, da det kan give helbredsmæssige problemer, hvis stenen ligger oppe i bugen et sted.
En sen kastration er altid lidt risikofyldt, men når de så skal op og grave rundt efter en sten forestiller jeg mig, at muligheden for komplikationer bliver højere. Hvad siger I? Skal jeg kaste mig ud i det? Eller holde mig langt væk fra sådan et køb?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan blive dyrt
Forfatter: 
Dato:  01-02-2018 21:18

Du skal starte med at gøre dig selv klart at det kan blive en rigtig dyr omgang ud over de komplikationer mm der kan blive både pga alder, men egentligt også bare fordi det kan være en større operation.

 

Hvis de skal ind gennem bughulen, så koster det mange ugers boksro oveni operationen inden hesten er klar til genoptræning.

 

Vi har fået kastreret to klaphingste i hver deres ende af skalaen, på den anden lå testiklen lige inden for, så det var egentligt kun den manglende størrelse der fik nogle klokker til at ringe hos dyrlægen der kastrerede.

 

Men på den første lå testiklen der hvor den var skabt, så det var en stor operation. Derudover skulle han have boksro i lang tid, men da han desværre ikke havde holdt sig nok i ro, opstod der en del komplikationer, som kostede endnu en stor operation, denne gang for brok, året efter.

 

Hvis I er meget interesserede i hingsten, så vil jeg sige til sælger at I vil købe til overtagelse når operationen er vel overstået, prisen bliver selvfølgelig højere, men I slipper for risikoen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Så no go med kastrering
Forfatter: 
Dato:  02-02-2018 08:42

Tak Charlotte for dit svar.

Kan høre at det er et no go, hvis ikke sælger vil gøre det for os.
Øv. for det var en dejlig pony :-(

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  05-02-2018 17:28

Klaphingste kastreres oftest liggende - derfor bliver det væsentligt dyrere end en alm. kastraktion. Vil ALTID vælge liggende, hvis det er en ældre hingst, hvor du gerne vil være sikker på, det bliver gjort grundigt og ordentligt :)

 

Min var klaphingst, men blev kastreret som 2 års. Der har ingen komplikationer været efterfølgende :) Men der er selvfølgelig forskel på 2 og 8 år.

Jeg ville indhente et tilbud prismæssigt fra en dygtig dyrlæge, og så se, om jeg kunne få lignende afslag i prisen hos sælger :) For ja, der er fare for komplikationer, og mener da bestemt, man altid anbefales til at få kastreret en klaphingst :)


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider