Logo used for printing

HN afstemning
Hvor mange penge bruger du om måneden på din hest? Pr. hest

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

min pony er dsv for tynd
Forfatter: 
Dato:  23-01-2018 09:22

hej

min pony er dsv blevet for tynd, vi har skrevet til et foder fima for at høre om de havde en foder plan vi kunne bruge.

men ville også lige høre om i havde nogle foder tips?

0
0
Svar på denne tråd

tynd...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2018 13:17

Hej

har du lidt mere baggrundsviden??

Hvor gammel er den?

Hvad får den at spise nu?

Hvad laver den?

Er den tjekket for tænder og orm?

Hilsen

Anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd

Her lidt mere info
Forfatter: 
Dato:  23-01-2018 17:24

Hun er 22 år gammel og vi rider dressur og Spring, men vi har holdt pause for springningen ikke har været mugeligt berund af banen

hun har holdt fri lige siden at hun har været tynd ( det skete her midt i vinter)

det hun får nu er:

400 gram sorthavre

en skovlfuld heste guf

en halv dl olie

vi havde dyrelæge i oktober og fik tjekket tænderne og der var ikke noget med dem:)

0
0
Svar på denne tråd

Stråfioder?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2018 17:58

Får hesten slet ikke noget grovfoder? Så synes jeg du skal skynde dig at få fat i noget ;)

Noget helt andet er, at den måske ikke længere er i stand til at tygge hele havrekerner, i så fald bør det valses.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2018 19:02

Masser af godt hø! Alt det, hun kan spise.
Wrap kan muligvis også bruges, men det afhænger af hesten(s mave) og hvor vådt wraphøet er :)

Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd

hun får allerede alt det hø
Forfatter: 
Dato:  24-01-2018 08:08

hun får allerede alt det hø hun kan spise, men mange tak fordi at du svarede

hvad for noget groft foder kan du tilbyde?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tilbyder ikke noget
Forfatter: 
Dato:  24-01-2018 10:02

Jeg sælger ingenting - jeg svarer blot for at hjælpe dig ;)

Foder deles op i primært 3 kategorier: grovfoder, kraftfoder og tilskudsfoder.

Grovfoder er hø, wrap, ensilage og den slags - og så er der roepiller, som ligger lige på grænsen mellem grovfoder og kraftfoder.

Jeg spurgte, fordi du slet ikke nævnede grovfoder/stråfoder, da du fortalte hvad hesten fik at æde, og et godt grovfoder er basis for al sund fodring. Det nytter ikke noget at hælde spandevis af kraftfoder i hesten, hvis den får for lidt eller for ringe grovfoder.

Men hvis hesten får det hø, den kan æde - og det er af en ordentlig kvalitet - så tror jeg at tiden er inde til at kigge på noget seniorfoder, altså noget foder som er lettere omsætteligt for en gammel hest.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd

tynd pony
Forfatter: 
Dato:  24-01-2018 11:22

Hej

jeg tænker lidt en 22 år gammel pony der er begyndt at tabe sig: Er den testet for cushing/PPID? http://langthesteliv.dk/sygdomme/

Ellers ville jeg nok se på et foder der indeholder knap så meget stivelse, men flere gode olier og fibre

og her er lidt mere interessant læsning omkring fodring af ældre heste

metteaarup.dk/gamle-heste-kan-sulte- selvom-de-aeder/

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Foder til tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2018 20:12

Jeg har en gammel pony, der bliver 30 år til maj. Hun er svær at holde huld på og jeg fodrer hende med Cushcare fra Brogaarden(D&H), som er et kraftfoder udviklet til tynde heste, der samtidig er følsomme over for sukker og stivelse. Det er der mange gamle heste der er, da de begynder at komme i risiko zonen for at få PPID.

Hun får selvfølgelig også, alt det hø hun gider at æde, men hun kan ikke holde huld på ren hø ad libitum og vitaminer.

Cushcare er lidt dyrt og som alternativ, vil jeg anbefale Linocrunch fra Amequ. Linocrunch er dog et tilskudsfoder, så der skal du have noget vitamin/mineral blanding også, så hun bliver dækket ind med disse.

www.brogaarden.eu/media/ CushCare0816.pdf

dangro.com/produkt/linocrunch/

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

2
0
Svar på denne tråd

Kvalitetsfoder
Forfatter: 
Dato:  24-01-2018 22:14

Hej,

Når du gerne vil passe godt på din ældre pony (hvis de er sunde og raske kan de jo blive meget ældre, så jeg kalder den ikke gammel endnu - min egen blev 36), kan det godt betale sig at bruge et kvalitetsfoder, der er specielt udviklet til gamle heste. Det koster lidt mere, men ofte gør det en stor, stor forskel. Gamle hestes fordøjelsessystem er jo noget slidt og sart, så disse specialfodertyper tager hensyn til det, så hesten bedre udnytter foderet fuldt ud. Jeg har selv set en radmager pony blive rigtig flot og energisk af at skifte til Dodson & Horrell 16-plus, men efterhånden findes der jo mange mærker.

Og så er tippet om test for PPID (Cushings disease) en god ide - i perioder er selve testen gratis, så du kun skal betale dyrlægen for at tage en blodprøve. Der findes nu flere udbydere af urteblandinger til heste med PPID, hvis man ønsker at undgå medicin, og jeg har hørt gode resultater af disse. Det er jo en sygdom, som man ikke kan kurere, men man kan give hesten nogle gode år.

Held og lykke med din pony!

MVH

Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
1
Svar på denne tråd

sif - grovfoder
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 10:33

jeg mente ikke at jeg ville købe noget af dig men mere om du kender nogle gode mærker på grovfoder?

0
0
Svar på denne tråd

Anne - link
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 10:35

mange tak for linkene det vil jeg prøve at undersøge

0
0
Svar på denne tråd

jette kender du nogle gode mærker
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 10:37

hej Jette kender du nogle gode mærker af kvalitets foder?

kunne nemlig godt tænke mig at købe noget

0
0
Svar på denne tråd

Gode mærker
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 14:17
Hej igen,

Jamen så vil jeg gerne nævne Senior Diet fra Brogården. Dangro har Omega 3 Senior, og der findes mange andre typer. Mange af dem indeholder lucerne, som nogle ældre heste ikke tåler så godt, så du må lige holde øje med din pony.

Held og lykke med "opfedningen"!

Mvh
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

1
1
Svar på denne tråd

Seniorfoder
Forfatter: 
Dato:  25-01-2018 18:41

Jeg bruger ikke decidret seniorfoder til min da der er for meget stivelse i

men fodrer med

equigRd fra Hippolyt

struktur E

linustar hærfrø

pre alpin senior (græs/urter)

fiberpiller

hisen Anne

1
0
Svar på denne tråd

virket for min
Forfatter: 
Dato:  29-01-2018 06:55

Jeg har en selskabspony på 19 år, som jeg selv har skrevet om råd til herinde, da hun var for tynd.

Efter at have været igennem sort hel havre, valset havre, majsflager, linamix og div. senior-foderblandinger (og naturligvis wrap ad libitum, med større eller mindre ædelyst), var der en venlig sjæl der stoppede mig, og bad mig overveje mængden af stivelse.

Nu har jeg i 4 måneder fodret med Equigard fra St. Hippolyt og suppleret op med Linocrunch, og det virker.

Hun har taget markant på, så hun er blevet rigtig fin at se på. Hun går ikke fra foderet og hun spiser mere grovfoder end hidtid.

Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider