Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Erfaringer med PSSM1 søges
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 18:37

Har købt en unghest, som desværre har fået påvist PSSM1 via DBA test

Da jeg var ude at se på hesten, oplyser sælger mig meget kort at han er BÆRE af PSSM1. OK, tænker jeg, men når han er bære så er sygdommen recessiv og han får den aldrig. Jeg stoler på sælgers ord og ser ikke DNA testen før efter købet - og først efter købet erfarer jeg at der er tale om dominant arvegang (... men sælger fastholder han er bærer og det ingen betydning får for han).

Fakra er dog at jeg nu står med en hest, som på er tidspunkt bliver syg i ukendt grad. Jeg ville derfor høre om der er nogen, som har erfaring med denne sygdom, på godt og ondt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 tyv stjålet
Forfatter: 
Dato:  03-01-2018 19:09

Mojn

Jeg fandt dette på Tinkernes hjemmeside:

 

"Hvad er prognosen for min hest med PSSM1? Prognosen for din hest med PSSM1 er generelt god, hvis man både fodrer og motionerer hesten efter de foreskrevne anbefalinger. I flere undersøgelser er der set forbedringer på 75-90 % af PSSM1 heste når foder og træning er blevet ændret. En PSSM1 hest vil dog altid være prædisponeret for at få nyreslag, og hvis den rammes af anden sygdom eller skal have boksro er det en mulig komplikation til det samlede sygdomsbillede. Mange heste fungerer godt som ride- og køreheste selvom de er PSSM1 positive, og rigtig mange heste udvikler aldrig nyreslag selvom de bærer et eller to gener for PSSM1. Det er vanskeligt at spå om udviklingen af denne sygdom og hvilken betydning det vil få for vores race og den fremtidige avl. Der er stadig mange uafklarede spørgsmål om denne sygdom og mere viden vil i fremtiden gøre os klogere på, hvor stort et problem det egentligt er for vores race.

Hvad er prognosen for min hest med PSSM1? Prognosen for din hest med PSSM1 er generelt god, hvis man både fodrer og motionerer hesten efter de foreskrevne anbefalinger. I flere undersøgelser er der set forbedringer på 75-90 % af PSSM1 heste når foder og træning er blevet ændret. En PSSM1 hest vil dog altid være prædisponeret for at få nyreslag, og hvis den rammes af anden sygdom eller skal have boksro er det en mulig komplikation til det samlede sygdomsbillede. Mange heste fungerer godt som ride- og køreheste selvom de er PSSM1 positive, og rigtig mange heste udvikler aldrig nyreslag selvom de bærer et eller to gener for PSSM1. Det er vanskeligt at spå om udviklingen af denne sygdom og hvilken betydning det vil få for vores race og den fremtidige avl. Der er stadig mange uafklarede spørgsmål om denne sygdom og mere viden vil i fremtiden gøre os klogere på, hvor stort et problem det egentligt er for vores race."

 

Mvh Helle Klahn

0
0
Svar på denne tråd
 
 PSSM1...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2018 20:57

Jeg er også ejer af en hest der er testet n/P1 (positiv på et gen).

 

Der er stor forskel på hvor meget de forskellige heste er påvirket af det og en stor del af dem er ganske velfungerende hvis de fodres/motioneres rigtigt.

 

Hvilken race er din hest? For det har vist også en del at sige

Koldblod påvirkes på anden måde end f.eks. de amerikanske racer (og der er mest forskning på de amrikanske, så det kan være lidt svært at finde noget om koldblod).

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Irish cob
Forfatter: 
Dato:  20-01-2018 17:32

Hej Gry

 

Det er en Irish Cob jeg har købt. Har læse mig til at han byrde kunne holde til skovtur og lign ... jeg havde bare købt ham med konkurrence for øje og fremstille ham til kåring som hingst, så jeg er vildt skuffet ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 PSSM1...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2018 21:42

Jeg kan godt forstå at du er skuffet. Specielt når du du håbede på avlsgodkendelse (jeg mener godt de kan godkendes, men jeg tror ikke jeg ville vælge at bruge en positiv hest til avl).

 

Som jeg skrev før er det forskeligt hvormeget de forskellige er påvirket af det, så du kan jo være heldig at din ikke er særlige påvirket - det er jo ikke til at vide

Foder har en stor betydning for dem, så det er en god idé at sætte sig lidt ind i det. De har det ikke så godt med sukker/stivelse og mange har godt af olie og E vitamin (og magnesium).

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket niveau og hvilke dicipliner du har i tankerne mht. konkurrance, men jeg ville ikke afskrive det endnu

 

Min egen (der også er tinker) går stævner på hyggeplan. Vi skal starte vores første LB1 dressur i morgen (jeg har dårlig ryg og svært ved at sidde ned i trav så jeg har holdt mig til LD indtil nu, men nu skal det afprøves!).

I spring starter jeg 70 cm (fordi jeg er en kylling) og det samme i military. I distance har vi startet LC (ca. 25 km) og jeg overvejer om vi i år skal prøve en LB (ca. 40 km). I TREC har vi mest startet T1, men også en enkelt T2.

Det klarer han ganske fint selv om han ikke er 100% symptomfri

Jeg prøver at fodre ham "efter reglerne" og motionere reglemæssigt - og gerne så varieret som muligt Og så har jeg ham i løsdrift så han hele tiden har mulighed for bevægelse.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider