Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Vedhæftning gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  29-12-2017 15:15

Hejsa

 

Skriver for at høre andre om deres erfaringer...

Min hest blev halt for 2 måneder siden.

Dyrlægen tilså den og lod den gå med dens venner på fold, men ellers kun 20 min skridt for hånd. Folden har været ret mudret ved leddet, men ellers ok. Hestene har en tendens til at lege..

Den blev tilset efter 10 dage og da var skaden blevet en smule værre... Den fik sprøjtet binyrebarkhormon ind i leddet i bagbenet.

Et par uger efter var der stadig ingen bedring og den bliver scannet.

Dyrlægen mener, at den har en slem skade på vedhæftningen ved gaffelbåndet på indvendige side på venstre bagben, men er ikke helt sikker og sender den til Højgaard Hestehospital.

Diagnosen bliver bekræftet og den bliver der for spa og laser i to uger. I denne periode mener dyrlægen, at skaden bliver en smule bedre.

Den kommer hjem til boksro og motion for hånd.

Vi skal så komme med den 2 uger efter til kontrol.

Hesten er lige så halt som inden behandlingen og scanningen viser nu også et lille knoglestykke. Dyrlægen mener nu, at hesten nu har mindre end 10 % chance for at blive ridehest igen og vil indstille den til aflivning, da den ikke har responderet positivt på behandlingen. Han regner dog med, at forsikringen vil have, at den skal stå et par måneder mere, da den kun har stået 2 måneder.

Til min endnu større overraskelse, får vi tilsagn dagen efter om accept af aflivning.

Jeg føler ikke, at vi har gjort, hvad vi kan for hesten, men synes, at det er SÅ svært.

Jeg elsker naturligvis min hest og vil bare gerne have, at den bliver rask, men vil også gerne være realistisk omkring at have en dressurhest på et vist niveau.

Jeg har kraftigt overvejet at køre den til Tyskland for en anden mening og hvis de siger det samme, vil jeg naturligvis respektere deres ord. Jeg synes bare, at det er gået alt for stærkt.

 

Hvad er jeres erfaringer med vedhætninger på gaffelbåndet - gode som dårlige?

Hesten er kun 7 år gammel.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  29-12-2017 21:02

De skide gaffelbåndsskader!!!

 

Jeg har en vallak der pt står stille, også pga gaffelbåndsslade.. Hans er dog på et forben. Og jeg kan ikke huske om det er grenen eller vedhæftningen..

Samme skade er sprunget op flere gange. Første gang blev han relativt hurtig ok, han blev skadet og voldsom halt i maj og var tilbage på stævnebanerne i september. I december brød den dog op igen (dog så lidt det ikke kunne ses under rytter, jeg kunne bare mærke noget var galt) Igen blev han hurtigt rengående og genoptræning påbegyndt. Denne nåede han dog aldrig ud af inden han igen blev halt.

I samråd med dyrlægen blev vi enige om at give ham lang tids fri, samtidig fik han laser og prp-behandling. Han har nu stået og kun gået på fold siden April måned. I oktober var han til tjek, rengående og scanningen så fornuftig ud men jeg har alligevel valgt at lade ham stå lidt længere, helt hvornår jeg forsøger at sætte ham igen har jeg endnu ikke taget helt stilling til, frygten for han igen bliver halt er stor..

 

Han kan dog ikke helt sammenlignes med din, da han ikke har været halt i skridt på noget tidspunkt. Samtidig er hans skade i et forben som vist har bedre prognoser end bagbenet når det gælder dressurheste..

 

Men af hvad jeg kan læse mig frem til, så tager skader på forbenene 12-15 mdr om at hele, på bagbenet 15-18 mdr. Gaffelbåndssener er noget af det absolut langsomste om at hele.

 

Det er jo desværre en rigtig trist prognose din har fået og jeg kan udemærket følge dine frustrationer. Du har jo gjort absolut alt for din hest, også mht laser og spa. Men var jeg dig ville jeg uden tvivl køre hesten en tur til tyskland inden du træffer den endelige beslutning.

Bliver min halt igen vil jeg køre ham derned, jeg har været glad for højgårds behandling af hesten, men om ikke andet så for at høre en anden dyrlæges ord. Så vil jeg også vide jeg har gjort absolut alt.

 

Jeg kender mange der har været i tyskland med deres heste, alle er rigtig glade for det. Og jeg kender desværre flere der er kommet retur med en helt anden diagnose end de danske dyrlæger har stillet..

 

Har du læst denne artikkel? Jeg synes den er utrolig sigende og en smule skræmmende..

www.everhorse.dk/dk/topmenu/nyheder/ himlen-bor-vente/


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskader.....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2017 20:27

Jeg har haft "fornøjelsen" af en 6 års med en gaffelbåndsskade på udvendig forgrening på et forben - han er nu 10 år, og går dressur på INT1 niveau

 

Nu står jeg så desværre med næste hest med gaffelbåndsskade, og denne gang desværre den klassisk dressurheste skade på et bagben

Den anser jeg som væsentlig mere alvorlig end hest nr 1 - fordi en dressurhest på højt niveau aflaster sine forben, men belaster sine bagben

 

Begge gange er skaderne dog opdaget indenfor ganske få uger, så de var friske og ikke blevet kroniske - ham med forbenet var synlig halt i 3 dage ! Ham med bagbenet kun halt i bøjeprøve på hård bund - han begyndte bare ikke at ville ud i hånden i træningen på den ene volte i travers i galop, det lignede ham ikke, så afsted til doc dyr.

 

Første hest havdejeg succes med at sætte på fold, og så trække ture med i 5 måneder førend jeg begyndte skridtgenoptræning i 1,5 måned, og herefter alm genoptræning med travintervaller og til sidst galop over yderligere 2 måneder.

Det har jo så gået over al forventning.

 

Hest nr 2 har gået på fold siden juli - er et større legebarn end den første. Han har en fest på fold Men han trives, og det er det vigtigste. Jeg har jævnligt gået ture med ham på hård bund, og skridtet lidt på ham. Iflg dyrlægen var det vigtigt at han blev holdt i gang, så han ikke mistede muskler.

Jeg forventer at starte mere seriøs skridtgenoptræning op til marts/april - og påbegynde alm genoptræning midt sommer 1 år efter skaden.

 

Min hest har ikke slået en vedhæftning på knoglen af - og jeg kan godt forestille mig, at der skal mere held til at hele sådan en afspringning tilbage "på plads", end bare en skade midt i senen, hvor vedhæftningerne foroven og forneden er intakt - senen fungerer jo som en elastik imellem de to punkter.

 

Jeg har også hørt godt om de tyske dyrlæger, og kender en del som kører derned, enten som i dit tilfælde for at blive sikker på evt aflivning, eller hvis deres heste er "mystisk halte", og man skal igennem den helt store udredning af hvad den fejler.

 

Under alle omstændigheder er gaffelbåndsskader langvarige og udmattende at have hos ens hest. De første to år efter hest nr 1 var gående igen, var jeg jo total paranoia over hver en lille hævelse eller hvis han snublede. Nu tænker jeg ikke over det længere.

Men jeg ved jeg skal det samme igennem igen med hest nr 2.

Og så skalman være super tålmodig - begynder skaden at bryde op bliver prognosen for at de kommer sig ringere. Så man skal give dem langgggg tid for at komme sig første gang - minimum 9-12 måneder.

 

Håber du får god hjælp i Tyskland, om ikke andet så at blive afklaret mht hvad du vil gøre.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  02-01-2018 00:39

 

Efter at have klodset bremsen og sat sig på røven foran et terrænspring, fik min pony en skade på vedhæftningen til kodeledsknoglen på venstre bagben. Hun var kun synlig halt i trav. Dyrlægen var noget skeptisk og troede ikke på, at hun ville blive ridehest igen, eftersom hun på daværende tidspunkt var 22 år. Efter 4 måneder på sygefold, uden at gøre noget som helst andet, var ponyen rengående og vi påbegyndte genoptræning.

Siden er hun blevet brugt helt almindeligt til let dressur og masser af lange skovture i alle tre gangarter.

 

Som 27 årig fik hun en seneskade på venstre forben ved et uheld på folden og den kæmpede vi noget mere med. Hun ville slet ikke støtte på forbenet det første døgn og det var lidt en udfordring at få hende ind fra folden efter uheldet.

Sygefold og gåture for hånd på hård bund i 6 måneder, derefter skridture under rytter. Hun stod med keramiske staldbandager i boksen, fik lagt kiler under skoene og så fik hun Matrix HA(glucosamintilskud) - det får hun stadig. Ellers blev der ikke gjort yderligere.

Vi nåede at skridte ture i 6 uger, så brød skaden op igen, fordi hun spassede ud over en gigantisk hestebremse på folden. Smeden kom næsten med det samme og gav hende specialsko på og det gjorde hende helt rengående. Jeg ville ikke have, at hun skulle på sygefold igen, da hun blev så deprimeret og indebrændt af det og dyrlægen gav tilladelse til almindelig fold, fordi hun blev så godt gående af at få specialsko på. Hun gik bare og hyggede sig i 10 måneder og så fik vi grønt lys af dyrlægen til genoptræning. Det er vi aldrig rigtig kommet igang med pga nogle andre personlige ting, men jeg har da skridtet et par ture på hende uden problemer.

Hun bliver 30 år til maj.

 

Jeg ville da køre den til Tyskland og få en second opinion.

Hvis du vælger at prøve med behandling, så væbn dig med tålmodighed, for sådanne skader har brug for tid og ro, mere tid og ro og så lige lidt mere tid og ro.

 

Pøj pøj med hesten


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider