Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovbyld Hørfrø??
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 17:07

Hej!

 

Så har hesten fået en hovbyld.

Jeg har badet hende i sæbevand i 2 har og Idag har jeg også taget hørfrø i brug.

jeg er nu kommet i tvivl om, om hun skal havde hørfrøene på hele tiden om er omslag eller om hun bare skal have omslaget på i noget tid også af igen og på med vat for ar lindre smerten?

 

Andre gode tips og tricks til hovbyld.

 

Den er ikke sprunget og smeden kommer først mandag og ser til hende om om han kan finde den.

 

Allered efter 2 dage med sæbevand og hørfrø, er hun ikke så så øm og halt som i starten.

 

Tak på forhånd!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  20-12-2017 08:15

Jeg har brugt hørfrøomslag med god effekt og fik bylden til at springe. Min stod med omslag 30-45 min, hoven bliver meget blød incl kronranden, så længere tid er ikke godt (tænker jeg). Jeg puttede hørfrøgrød i en frysepose, hoven ned i. Tappede posen og med et viskestykke udenom, så posen ikke går i stykker med det samme.

Louise


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbyld, voldsomme smerter
Forfatter: 
Dato:  06-01-2018 15:18

Hej, det lyder fuldstændig som min hest, som også måske har en hovbyld, i venstre fortov. Det ser meget smerteligt ud, hun får også hoven i sæbevand, samt smertestillende , at hun har ligget ned i nat, ser jeg lidt som et lille fremskridt, hvor længe kan man forvente det her helvede kan vare? Ta'r gerne mod gode råd .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min opskrift
Forfatter: 
Dato:  06-01-2018 18:15
Her er så min opskrift ved hovbylder:
Flydende Epson salt hældes på et sugende underlag. Jeg bruger 5 mm tyk uldfilt som jeg har købt i Læderiet i Århus ( søg filt på deres hjemmeside) Denne uldfilt klippes så i hovfacon og kommes i en boot eller sygestøvle. Den skal kunne holde på vandet ellers må der plast omkring. Denne støvle med Epson salt skal sidde på mindst et døgn. Så er hoven så opblødt at jeg plejer at kunne se hvor hovbylden er startet,og jeg kan lige så stille lukke lidt op for den. Epson salt har et højt osmotisk tryk og trækker væske ud af hoven og reducerer derved smerterne fra hovbylden. Ellers må hesten smertedækkes medicinsk hvis den er meget halt.
Opdager man symptomerne på hovbylden hurtigt kan et døgn gøre det. Ellers fortsætter man behandlingen og lukker evt lidt mere op til hovbylden. Når smerter er væk,varmen i hoven er væk og pulsen i benet er normal bruger jeg en tør filtforbinding. Indgangshullet til hovbylden sprayes med Hoof punkture plus, og denne forbinding bruges 1 til 2 døgn.Min hovbyld hest hader at gå på hørfrøgrød,men uldfilten er fast at gå på, så hesten kan komme på fold. Booten må ikke være for snæver, det giver risiko for gnavsår.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortsættelse,
Forfatter: 
Dato:  06-01-2018 18:27
Må hellere lige tilføje at jeg har en barfodshest. Så jeg kan inspicere hele undersiden efter et døgn. Men det må sagtens kunne bruges til en hest med sko. Der skal der nok 2 lag filt til, et lag inde i skoen og et under.
Efter et døgns opblødning kan smeden se hvor problemet er. Denne opskrift er også langt hurtigere en alt det sæbebaderi!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider