Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Fruktan indhold i vintergræsset?
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 10:48

Er der nogen der ved hvordan det forholder sig med fruktan i vintergræsset?

Jeg er i tvivl om det er sikkert at lade en tidligere forfangen pony gå på græsfold her til vinter? Han har hele sommeren gået på afbidt græs uden problemer, men synes også han skal have lov at nyde lidt af det "forbudte" (Han skal også mærke at det snart er jul. )

 

Fruktan dannes jo af sollys, og solen kan jo godt skinne om vinteren, omend antallet af soltimer er begrænset, de korte dage, der tit er mørke og regnfulde tage i betragtning. Men hvad med de dage hvor solen rent faktisk skinner fra en skyfri himmel? Udgør de en risiko? Eller skal der også noget styrke på solen, (UV indeks) før græsset danner fruktan?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen problemer her
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 15:42

Min der trods mundkurv har meget svært ved at tåle græsset i april-september/oktober (det går dog bedre med længere græs og mundkurv, end nedbidt uden mundkurv), har ingen problemer på denne årstid, heller ikke selvom mange mener, det er helt galt, når der er frost/rim på græsset. Hun går nu uden mundkurv, og de får en god stribe græs hver dag, og de får så meget, at resten af folden heller ikke er bidt helt ned. Jeg har ikke styr på det tekniske angående fruktan på denne årstid, men selvom solen en sjælden gang skulle skinne, er det begrænset, hvor mange timer den skinner, som du selv skriver. Og mon ikke sukkeret grundet de lave temperaturer, hvor græsset slet ikke vokser og er i dvale, er trukket ned på lager i rødderne? Om hun ville kunne tåle at gå ude døgnet rundt på græsset nu, ved jeg ikke. De går ude mens der er lyst, og 7-9-13 har det aldrig givet problemer på denne årstid.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret.
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 15:46

Jeg har nemlig også overvejet at der ikke er så meget fruktan i græsset når det er i dvale som nu.
Jeg ved heller ikke hvor udsat min er. Han har ikke en af de der stofskiftesygdomme, men har tendens til at blive overvægtig, men er i fin foderstand i øjeblikket.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider