Logo used for printing

HN afstemning
Køber du dyrt udstyr for hestens eller din egen skyld?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Økonomi og tidsforbrug ved egen hest
Forfatter: 
Dato:  14-11-2017 10:43

Hej hesteejere :)

Nu hvor jeg endelig er færdiguddannet og forhåbentlig snart i arbejde, tænker jeg, at tiden nærmer sig, hvor jeg skal have min egen hest. Jeg har ret stor erfaring og mener at have et realistisk billede af, hvad det kræver, men jeg vil simpelthen ikke byde hverken mig selv eller hesten (eller den tidligere ejer) at være nødt til at sælge igen, fordi økonomien eller overskuddet alligevel ikke var til det. Derfor vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer :)

1. Hvad koster det jer at have en hest (ud over opstaldning, som selvfølgelig varierer meget)? Her tænker jeg særligt på faste udgifter til foder, dyrlæge og smed, men vil også meget gerne høre et bud på, hvad I har sat af til uventede udgifter - selvom det selvfølgelig er meget svært at sætte et beløb på!

2. Hvor meget tid bruger I på jeres hest? Kan I godt få hverdagen til at hænge sammen? Her tænker jeg især på, at jeg har en kæreste, der ikke er specielt hesteinteresseret, og at der måske nogle år ude i fremtiden kommer børn til. Planen er, at vi en dag skal have et sted, hvor vi kan have hesten stående hjemme, men de første par år er det desværre nødt til at være hestepension.

Håber, I har nogle gode svar og råd :)

0
0
Svar på denne tråd

hesteejer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2017 10:50

At være hesteejer er ikke billigt

jeg sætter månedligt 2-3000 af oveni min staldleje

Det dækker: smed (hver 6 uge) krybbefoder og div tilskud, dyrlæge regninger adhoc.

Derudover så kommer der ihvertfald

Forsikring - ansvar-, liv/uanvendelighed-, sygdomsforsikring pris afhænger af hestens pris og hvad du vil have af dækning

Undervisning, stævner, transport

Udstyr - og jævnligt besøg af sadelmager

Hilsen Anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd

priser
Forfatter: 
Dato:  14-11-2017 20:54

Priserne varriere meget fra hvor du har hest og hvilken type hest du vælger.. Er i øvrigt noget man ikke skal regne ud..

Mine koster af faste udgifter ca. pr mdr:

Opstaldning på selvpas rideskole 1500

Foder 400

Wrap 400

Smed 1200 hver 6-8 uge

ca 2900 pr måned og det er pr hest, jeg har 2..

Oveni kommer forsikring, faste dyrlægeudgifter, undervisning, stævner, udstyr og diverse. Nu lukker jeg selv ind og ud fra fold, men mange af mine staldkammerater betaler det oveni.

Jeg har også en større bil end jeg havde haft hvis ikke jeg havde hest, så jeg kan komme til og fra undervisning, stævner, i skoven osv. Den er dyrere i forsikring og køre kortere på literen. Dertil kommer trailer..

Hvor dyr forskikring er, er meget induviduelt alt efter hvad du vælger mht dækning.

Fordelt på det sidste 1½ år har jeg oveni nok langt omkring 50000 ved dyrlægen pga skader, har dog fået en del tilbage fra forsikringen, men hesten har nu nået sit max så fremover dækker de ikke den skade..

Det er dyrt at have hest, jeg vil ikke regne hvor meget de koster mig. For mig er hestene ikke et tilvalg, de er en livsstil.. Tilgengæld bruger jeg heller ikke penge på ret meget andet. Spiser billigt og nyt tøj, byture osv er fravalgt.

Af samme årsag kan det nok ikke sammelignes hvordan jeg får tid, jeg er aftenvagt og har tiden i stalden inden jeg skal på job. Bruger nok ca 5 timer i stalden hver dag, på fridage mere..

Der er mange måder at have hest på. Både mht priser og tidsforbrug. Er det selvpas eller fuldpas har også meget at sige..

De kære dyr er dyre og tidskrævende, og hver eneste krone og minut i stalden værd :)

Mvh Stinne c",)

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  15-11-2017 08:37

Tak for svar, begge to! Jeg er bestemt klar over, at heste er en dyr hobby, men man kan jo ikke undvære dem ;)

Må man spørge, hvilken type forsikring I har valgt, og hvad I giver for det?

0
0
Svar på denne tråd

Forskring
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 00:10
Jeg har begge mine forsikret ved dansk hesteforsikring. Begge liv for 25000 og standart sygeforsikring. Dækker 80% og selvrisikoen er vist ca 1200..
Jeg kan kun anbefale dem. Jeg har aldrig haft problemer overhovedet og de udbetaler som regel pengene efter få dage.

Havde jeg råd havde jeg klart valgt den udvidede forsikring der også dækker mri og scinti, men det har jeg ikke råd til på nuværende tidspunkt.
Samtidig er de ikke uanvendelig forsikret og de 25 de er dækket for i liv er langt fra deres købspris..

Jeg giver ca 3900 pr år pr hest.

Der er en beregner på deres hjemmeside, der kan du ret nemt regne ud hvad de forskellige forsikringer vil koste og se hvad de dækker.
Kan som skrevet kun anbefale dem, jeg havde heller ingen problemer ved udbetaling af uanvendelig på min tidligere hest samt det er dem mine dyrlæger siger er nogle af de nemmeste at snakke med.

Mvh Stinne c",)

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd

hest....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 07:31

Nej, man skal ikke begynde at regne på hvad det koster at holde hest

Men inden man kaster sig ud i det, er det selvfølgelig rart at have en ide om hvor meget man ca skal regne med at bruge og om man i det hele taget har økonomi til det.

Min er blevet så gammel at han ikke længere er forsikret, men ellers har jeg brugt KDH uden problemer gennnem mange år.

Livsforsikring dækker KUN hvis hesten skal aflives iht dyreværnsloven, så den er noget svær at få udbetalt.

Jeg vil anbefale dig en kombi af uanvendelig og liv, som træder i kraft hvis hesten bliver uanvendelig til ridebrug, samt en sygeforsikring der dækker x% af regningerne.

Heste har det jo med at komme til skade eller blive syge aften eller weekender hvor der er dobbelt takst og så er det rart at man bare kan ringe uden at skulle tænke for meget over regningen.

Og husk, det kan være at den hest du køber går uden sko, men det kan den måske ikke blive ved med, så læg lige lidt ekstra til side her.

jeg tror generelt det er klogt lige at lægge ca 25% til budgettet, så kommer det nok til at løbe rundt

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

og tidsforbrug
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 07:39

Og så lige tidsforbruget...

Det afhænger jo så af opstaldningsform og hvor meget du selv skal gøre...

Men jeg bruger de dage jeg ikke rider ca 1 time: strigle, rette boks, ordne foder

og de dage jeg rider ca 1½-2½ time afhængig af hvad jeg laver

dertil kommer transport til og fra og tid til snak og hygge... 5 min i stalden kommer hurtigt til at tage 1 time

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

"less can be more"
Forfatter: 
Dato:  22-11-2017 09:40

Jeg har haft egen hest i 3 år nu - og har i løbet af de 3 år haft hesten på lidt forskelligvis vis.

I de første år brugte jeg, udover opstaldning, faktisk ret mange penge på diverse tilskud af enhver art - for det gjorde alle de andre i stalden. Efterfølgende fandt jeg så ud af, at min hest faktisk trives enormt godt på "less is more". Dvs. hun lever af græs, hø og mineraler/vitaminer (fra Regulator Complete) og hun har aldrig set bedre ud! Ikke fordi dette er gældende for alle - nogle heste har stor gavn af ekstra tilskud, men som udgangspunkt er de fleste altså dækket ind i de gængse vitamin/foderblandinger :)

Af den årsag bruger jeg kun 100-150 kr. på foder om måneden (hø er med i min staldleje). Min hest er barfods, så jeg bruger 375 kr. på hovtrimning hver 7 uge. Og så lægger jeg 500 kr. til side hver måned til dyrlæge - det fungerer indtil videre. Min hest har dog heller ikke været "alvorligt" syg, men er forsikret, i tilfælde af, at hun skulle blive syg med en lidt større regning, end hvad min pengepung kan klare :)

Jeg er hyggerytter, så jeg bruger ikke penge på stævner m.m., men lidt på undervisning nogle gange om året eller et kursus.

Mht tid:

De første 2 år var jeg i stalden hver dag (selvpas) - efter fuldtidsarbejde. Brugte alt fra 1-4 timer om dagen, alt efter tid og overskud. Det fungerede og var en rutine, men også hårdt indimellem. Det sidste halve år, har min hoppe stået på fuldpas i en lille stald og er udelukkende skovturshest/hyggehest :) Jeg er ude hos hende 3-5 gange om ugen. Og NYDER at have lidt luft til andre ting i hverdagen også - med god samvittighed. Min hest stortrives på hendes lille rolige opstaldningssted med de sødeste ejere, så de dage jeg ikke er der, ved jeg at hun har det godt :)
Det fungerer rigtig godt for både mig og hende, at hun bare får lov at være hest på marken et par dage om ugen - det kan jeg tydeligt mærke på hendes engagement :)

Held go lykke med projekt hest. Det er skønt, hårdt, fantastisk og dyrt at være hestejer ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider