Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 hvid stenkløver med hvid bladbelægning
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 00:47

Hej alvidende HN,
Jeg har en fold med en del hvid stenkløver med hvid belægning på bladene (det ligner svamp), som vist på billederne her. Er der nogen, der har viden om eller erfaring med om det er ok at spise for hestene?
Evt en smule hver dag over en periode så de ikke får det hele på en gang?
Eller om vi skal i gang med manuelt at fjerne planterne?

 

Billede

 

Billede

 

På forhånd tak,

-Nanna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvid stenkløver
Forfatter: 
Dato:  27-10-2017 17:55

Tag lige en snak med en planteavlskonsulent, før I lukker hestene ind på dén mark! Mig bekendt er stenkløveren fuld af kumarin, som i hvert fald hos kvæg giver indre blødninger, hvis det ædes i frisk tilstand.

 

En konsulent vil også kunne give dig svar på, hvor de hvide belægninger kommer fra.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Strid rod
Forfatter: 
Dato:  27-10-2017 21:27

De er ikke sådan lige at fjerne. De har en heftig rod. Mine heste, der ellers ikke er gode til at holde sig fra ting de ikke har godt af, f.eks agern og smørblomster, går langt udenom dem. Men jeg har dem så heller ikke i de mængder, du ser ud til at have.


1
0
Svar på denne tråd
 
 tak tak
Forfatter: 
Dato:  27-10-2017 21:47

Sif, tak! Det vil jeg prøve at undersøge.

Det ligner faktisk meldug. Indtil videre kommer der ingen heste på den del af folden. Og jeg vil tage forholdsregler, hvis vi går i gang med at fjerne planterne manuelt.

 

En af oldenborger-hestene på gården spiste for år tilbage en trillebørfuld friskhøstet hvid stenkløver (uden hvid belægning på bladene) hver dag nogle uger over en sommer. Ejeren mente planterne var lucerne. Hesten var glad og tog for sig af retterne og tog ikke (synlig) skade. Så der skal nok en del hvid stenkløver til, men det er selvfølgelig bedre helt at undgå den risiko.

-Nanna

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider