Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Her er min foderplan - bliv inspireret
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 21:13

Hej med jer,

Jeg har fire store heste hjemme. Jeg har lavet en foderplan til vinter, som både er simpel og billig - og mine heste ser altid godt ud.

Har du lyst til at se planen, så kig med her;

www.facebook.com/kaervang.dk/

 

VH Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 22:59

Det er da vist svært at fodre billigere Hvilken slags müsli og mineralbolsjer nruger du?

 

Jeg har jo den luksus i år at hestene på matriklen er altædende for en gangs skyld - de sidste mange år har jeg været nød til at købe foder efter hvad Faxa gad æde - og det skiftede gerne hver anden måned

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder.
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 23:36

Fiberpiller og vitaminer er også billigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dfjsldfj
Forfatter: 
Dato:  17-09-2017 17:44

Hvorfor ikke bare wrap og vitaminer? Hvad bidrager de 2-400 g müsli, mash'en og fiberpillerne med? Protein? Har du analyse på dit wrap?

Synes fodring er spændende, så det er bare for lære noget.

 

Min får fuldblod/connemara får nemlig kun vitaminer/mineraler og hø. Vi er netop ved at få lavet analyse på vores hø, og det kommer nok til at afgøre, om han skal have noget proteintilskud ved siden af, her har jeg kig på Horselux Protein, som har 30% protein og kun 6% stivelse.


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 derfor.....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2017 12:43

Jeg har ikke analyse på mit wrap, men det overvejer jeg at få i forhold til kalk/fosfor balancen, da jeg har tre drægtige hopper, og det er vigtigt, at balancen er rigtig.

Roepiller er for god tarmfloraen, og så skulle det have lidt samme effekt som loppefrøskaller - at det kan hive sand med ud af tarmene (om det passer ved jeg ikke).

Jeg bruger bare en billig musli fra Deukavallo (150 kroner for 30 kilo), og de får det, da de ellers ikke spiser vitaminerne. Jeg skylder at sige, at jeg om en måned eller to går over til mineral/vitaminblanding fra Salvana, som er lidt dyrere end det oplistede. Lige nu bruger jeg mineralbolsjer fra Eggersmann, og det er beregnet til heste på fold.

Som sagt fodrer jeg meget med øjnene, og nogen gange synes jeg, at det kan gå for meget op i beregninger, analyser osv. Tænker på, at man tit bruger meget mere energi på at fodre sine heste rigtigt end sine børn (sagt lidt i sjov og også lidt i provokation).

Min pointe er bare, at så længe hestene ser super godt ud, trives og har god energi, så er det ikke helt ringe :-)

VH Lone

www.facebook.com/kaervang.dk/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 lidt efter samme
Forfatter: 
Dato:  19-09-2017 09:13

dejligt at se andre der fodrer efter samme principper som mig..

 

jeg har fodret enkelt og simpelt siden jeg fik mit eget og har haft eget ansvar overfor hestene.. og det er let at fodre og de ser godt ud..

 

har haft 3 af eget opdræt i røngten og alle tre var rene i bentøjet.. bortset fra den ene, der blev sparket som 2 års, dette hul i knoglen kan ses, men det skyldes jo hverken vækst eller foder.

jeg fodrer også ud fra stråfoder og køber equsanas mineraler..

dertil køber jeg tørgær (nok den dyreste faktor), lucernen henter jeg hos en landmand.. og roepiller plejede jeg at hente hos en landmand, men han har skiftet nu, så det blev traileren efter bilen og ind til land og fritid og hente.. (løsvægt er det billigste).

 

min ridehest får mere end de andre, da han skal have hjælp til at sætte muskler og mere energi.. så der får han risklid og muskelopbyggende foder tilført.

bortset fra hans ekstra foder så fodrer jeg 6 heste for omkring 1000kr om måneden.. plus stråfoder. det laver jeg så selv og prisen afhænger af om det er hø eller wrap, samt markleje.. men når det bliver rigtig koldt, så bruger jeg en minibyg hø på 4 dage..

dartmoorene tæller nærmest ikke med i regnskabet.. de får blot mineraler en smag af lucerne og ellers støvsuger de nærmest bare høkassen for det de store ikke gider æde..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider