Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Pileflis
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 12:33

Nogen der har erfaring med pileflis som strøelse i boksen.

Vi bruger i øjeblikket spåner, er gået bort fra træpiller da vi synes de støver for meget.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej deværre
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 20:43

men hemp er da super lækkert at bruge :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pilestrø
Forfatter: 
Dato:  12-09-2017 23:00

Vi bruger pilestrø og er super glade for det - vores har aldrig stået så godt som nu. Selv belgieren stod godt på det, selvom han normalt var et rodehoved i boksen og aldrig havde tørt leje i midten.

Nemt at holde, når først madrassen har "sat sig". Og ift. hamp, spåner og træpiller, som vi har prøvet tidligere, så bruges der en ret begrænset mængde strøelse.

 

Vi har så afløb i boksene - jeg ved ikke om det gør en forskel, jeg har hørt fra andre, at de synes, madrassen bliver meget våd, og det oplever jeg slet ikke med vores, som kan ligge hele vinteren og stadig være tør og fjedrene.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pilestrø
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 15:03

Jeg har lige skiftet fra pilestrø til hamp i min åbne løsdrift. For et år siden skiftede jeg fra halm til pilestrø, og det fungerede sådan set udmærket (næsten som hamp), MEN det støver afsindigt meget !!! Langt mere end halm og hamp. Der var brunt støv overalt og jeg måtte måtte bruge en støvekost flere gange om ugen på mine fodertønder og alt muligt andet i stalden.

Årsagen til at jeg skiftede fra halm (som jeg har brugt i flere år) til pilestrø var at min hest fik RAO (astma).

Jeg havde det rigtig dårligt med at bruge pilestrø, da jeg selv hostede hver eneste gang jeg skulle strø nyt pilestrø på ! Det var jo ikke lige sagen når jeg jo netop ville undgå støv og svamp.

Desuden svingede kvaliteten rigtig meget og jeg har oplevet at det var helt vådt og lugtede muggent/skimlet (det fik jeg dog også byttet). Når min hest rullede sig (hvilket han en dårlig vane med at gøre inde i løsdriften :)) så hostede han ofte når han rejste sig op.

Så hvis du går efter noget der ikke støver, så ville jeg vælge hamp. Efter 3 uger med hamp har jeg endnu ikke haft brug for støvekosten :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Støv??
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 19:22

Nu er jeg lidt nysgerrig, hvor har i købt fra BB? Vi har ikke oplevet støv overhovedet. Vi skiftede faktisk netop til pilestrø pga. støv (hostehest). Med belgierne har vi jo været vidt omkring med strøelse, fordi de bare ALTID stod vådt og uden strøelse i midten. Det bedst fungerende var ham, men det var jo ikke optimalt, når man har en hest der hoster. Derfor fik pilestrø en chance, selvom vi egentligt ikke forventede bedre resultat end med træpiller, hamp osv.

Og vi har bestemt ikke oplevet støvproblemer. Mon ikke der er forskel på, hvad/hvor man køber, ligesom ved spåner (som jo heller ikke alle er støvfri)?



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pilestrø
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 15:20

Tak for jeres svar, hører meget gerne fra flere ;-)

Har modtaget en prøve og det virker ikke som der er støv i det.

Tænker lidt på om hesten stikker sig når den lægger sig! Nogen erfaringer med det?

Hvad med at spise det, kan de finde på at gøre det?

 

Marianne

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beklager det sene svar...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2017 23:40

Til Michelle: Pilestrø blev købt ved Bio-pilestrø. Der er jo dejligt at du ikke har støvproblemer :). Jeg kender dog en anden der ligesom jeg er stoppet med det p.g.a. at det støver så meget. Det var også i en åben løsdrift. Måske det også afhænger af hvilken staldtype det bruges i ? Men kvaliteten svingede rigtig meget fra levering til levering og fra top til bund i big-bags'ene. Jeg har godt nok fået flere big-bags byttet (3-4 så vidt jeg husker), da de erkendte problemet, men der har kun været ganske få big-bags der har været helt OK. Men det kan jo være at de har fået mere styr på produktionen/kvaliteten nu ?? (de sidste købte jeg i foråret 2017)

 

Til Marianne: Jeg oplevede det bestemt ikke som stikkende. Hestene skulle dog lige vænne sig til det, og der gik nok det meste af en uges tid før mine heste lagde sig ned i det. Og ja, de kan godt finde på at spise lidt af det - men jeg så dem kun gøre det den første dag, og det var kun lidt, og det gav ingen problemer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 BB....
Forfatter: 
Dato:  31-12-2017 14:40

Vi har faktisk den seneste tid også oplevet svingende kvalitet (det har vi ikke tidligere), hvor enkelte leveringer har været mere pulver end flis. De er søde til at bytte og det er jo dejligt, men ærgerligt er det jo alligevel, at det ikke bare fungerer, når nu de ellers står virkeligt godt på det.


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider