Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Dækken-samvittighed
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 09:55

Hej derude :)

 

Nu står vi jo snart overfor en lidt koldere tid, og for mange af os betyder det også dækkenspekulationer.

 

Jeg har brug for lidt sparring.

 

Jeg har en araberhoppe, som desværre er ret kuldskær. Jeg fik afvide fra gamle ejer (gammel mand), at hun aldrig gik med dækken. Det var jeg jo rigtig glad for. Men da mit første efterår, som ny ejer, satte ind, kunne jeg erfare, at min nye araber stod og rystede allerede i oktober. Og på de koldeste vinterdage med frysegrader måtte hun op i 300 gram for at kunne holde varmen. Hun har alle dage hos mig haft adgang til adlibitum stråfoder på folden. Jeg har tænkt meget i, hvorfor hun pludselig har haft brug for dækken hos mig - eller om den gamle mand, måske ikke har imødekommet hendes behov for ekstra tøj...

I hvert fald: Jeg vill ØNSKE at hun kunne gå uden dækken - kan man på nogen måde træne/vænne hende til dette? Jeg vil ikke have, at hun fryser, men kan man på en eller anden human måde, tvinge hende tl at sætte mere pels, så hun lettere kan holde varmen? Eller må jeg bare indse, at jeg har mig en dækkenhest? Som jo så åbenbart har gået uden dækken i mange år.....


Det næste jeg tænker meget på er - jeg er p.t gravid, og får min lille baby i vintersæsonen, hvor jeg jo ikke vil få mulighed for at komme ud til min hest hver dag. Normalt har jeg gjort meget ud af, at få min hoppes dækken af hver dag, da det alt andet lige må gnubbe osv, og derfor er rart at få af. Men det får jeg altså ikke mulighed for denne sæson. Er det synd, at en hest står med dækkenet på eksempelvis 3 dage i træk? Dette self. med et dækken, der har en god pasform til hende. Får allerede lidt dårlig samvittighed over det... hun bliver passet så fint af dem, der har stalden - men ved ikke, om jeg kan bede dem om at tage dækken af og på hver dag.

Well... håber I har lidt sparring på mine tanker/bekymringer ovenfor

Pft. for svar.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 13:00

Måske tidliger ejer og du ser forskelligt på tingene, så han "ser" ikke at hesten fryser, men det gør du - og gør noget ved det.

 

Mig bekendt er det ikke muligt at fodre det "kuldskære" væk, når hesten i forvejen er i god foderstand og får godt med stråfoder.

 

Har du overvejet en part, som kan tage hesten et par dage om ugen?


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken hest
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 17:56
Måske har tidligere ejer haft bedre læ på folden?
Måske er hyppen nået en alder hvor pelsen ikke længere er så god? F.eks. kan begyndende PPID (Cushings) give problemer.
Du må finde det bedste dækken du kan og måske en part så den også kan blive rørt.
Og held og lykke med Baby


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 19:10

... for jeres svar :)

Hun har heldgvis nogle goder dækkener, der passer hende godt :)

 

Hun bliver kun reddet meget sparsomt - grundet udfordringer i kroppen. Og bliver ellers passet af staldejer og dennes datter, de dage, jeg ikke selv er der - så synes ikke en part er relevant, da der kun ville være tale om strigling og dækkenskift.

Man ved aldrig, hvilken baby man får - forhåbentlig kan jeg stadig tage i stalden og nusse og strigle :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 de dækkener
Forfatter: 
Dato:  06-09-2017 21:35

Godt at høre :) - og mon ikke baby bliver helt god til at komme med i stalden :)

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har sådan
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 09:41

jeg har sådan en dame, der bare ikke lægger pels og altid er den der først fryser..

det kan faktisk godt lade sig gøre at have hende som næsten ikke dækkenhest.. dvs hun går uden dækken.. det er kun når der både loves regn og blæst, eller snestorm hun får et tyndt dækken på..

alm regn uden blæst klarer hun sig fint med fri adgang til hø/wrap, dog har jeg observeret at hun holder varmen bedre på hø end wrap..

 

så jeg holder jævnligt øje med vejrudsigten.. men vil sige at i løbet af en vinter har hun nok dækken på ca. 10 dage, og et regndækken er nok til hun lige får varmen eller ikke fryser..

 

hendes to afkom ligner nogle der desværre får samme tendens, da de stod ude og frøs som de eneste på marken forleden.. dog stod de midt på marken hvor de andre havde stillet sig i ly af træerne.. og de kunne bare være gået ind i løsdriften.. men da jeg tog dem ind i løsdriften og gav dem hø at spise fik de varmen, og senere stod de efterfølgende i regnen uden at fryse.. så jeg tror virkelig på stråfoderet kan være en nøgle til en dækkenløshest..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2017 12:02

Nu kender jeg jo ikke din opstaldningsaftale, men jeg tænker at det giver mening - især i din situation som gravid - at spørge staldejeren og hans datter, som er alligevel er dem der går i stalden dagligt og lukker ind og ud, om i kan lave en aftale om at tage dækken af og på hende ved ind/ud-luk. Mange opstaldningssteder tilbyder at tage f.eks. klokker af og på ved ind/ud-luk mod en pris der ligner 200-250 kr i måneden.

Hvis det betyder at du slipper for at skulle vralte højgravid eller nybagt mor rundt i stalden, er det vel en lille pris at betale.

Om ikke andet et forsøg værd :-)



Dalton er sød


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-10-2017 07:23

Varme kommer fra grovfoderet. Det er en forudsætning med en god fordøjelse og at hesten får et foder der dækker den ind, med alle nødvendige næringsstoffer, både vitaminer og mineraler og proteiner. Hvis den ikke har været dækket ordentligt ind før du fik den, så kan det være årsag til, at den ikke kan omsætte grovfoderet godt nok til varme. Det kan tage lidt tid at få på plads igen og det er muligt at du bliver nødt til at give den dækken på i år, mens du arbejder på at få fyldt depoterne op og genskabt balancen i kroppen. Så burde den være meget bedre stillet til at gå dækkenfri næste år. Jeg har selv prøvet dette, med en del heste der er kommet her i stalden, så jeg vil mene der stadig er håb for at du kan få en dækkenfri hest

Bare vær sikker på at den får hvad den skal have (foderplan er en god ting) og få evt. taget en blodprøve hos dyrlægen for at se om der er særlige områder du skal sætte ind på, og fyld den så godt op med grovfoder af god kvalitet.
Held og lykke

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lene Farving
Forfatter: 
Dato:  26-10-2017 08:36

Det er en helt normal hest du har. Blæst stiller store krav til varme ressourcerne, specielt kombineret med nedbør og kulde. Mine får også regndækken på ved stærk blæst kombineret med nedbør eller heldagsregn, og de er ganske normale og sunde heste der ellers sagtens kan holde varmen

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-10-2017 19:58

 

Blæst og regn i længere tid, er det værste for heste. På facebook dukker der jævnligt emner op hele året rundt - også om sommeren, om folk der har hentet heste ind, som normalt ikke fryser men som ryster over hele kroppen efter heldagsregn og blæst.

Der er vel 25 heste i den stald jeg står i, hvor de 10 er rideskole heste og ikke får dækken på. På en dag med heldagsregn og blæst, kan man godt hive nogle af dem ind hvor de fryser - og de er ellers i ret god stand og sætter fin pels.

Nogle heste er også bare kuldskære. Min egen lukker jeg ikke ud i dårligt vejr, da hun bare ender med at fryse. Tumpen kan ikke finde ud af og spise når det er dårligt vejr og står lige foran leddet hvor hun er lukket ud, når man kommer fx 2 timer efter.
Hun ender ud på 400 gram, evt. mere afhængig af om vi får noget frost og altid hals på dækkenet - det hjælper.

Nogen mener at man bare skal lade hesten fryse også vil den blive bedre til at holde varmen af sig selv. Men det har jeg altså ikke nerver til - det gavner absolut intet og kan give både kuldekolik og spændinger i musklerne og andet herligt at lade dem stå.

Hvis man gør hvad man kan i forhold til at tilbyde grovfoder ad libitum og evt. læ hvis muligt, så er der ikke rigtigt mere man kan gøre. Læ benytter alle heste heller ikke, min kan ikke finde ud af det, hun stiller sig midt på marken selvom hun har læ. Den fold hun går på pt. er der ikke læ på.
Og jeg har også observeret at de 10 rideskole heste står plantet midt på folden, i regn og glaner istedet for at stille sig i læ ved træerne.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider