Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Et spg om fluegener og ben i dækkener
Forfatter: 
Dato:  20-08-2017 14:27

Hej derude,

har netop købt en hest som er vant til at gå med dækken ude i regn/blæst (den er efter sigende kuldskær) og komme ind om aftenen/natten. Den skal nu gå på heldøgnsfold - selvfølgelig med mulighed for at gå i læ, men det gør de stort set aldrig! vejret er jo ikke videre fantastisk denne sensommer, så jeg tænkte at den skulle have sit regndækken på hele tiden for ikke at blive syg når den nu var vant til at have dækken på udenfor.

Den har nu to gange fået sparket så meget (efter fluer?) op under sig at den har fået benet kludret ind i gjordstropper til dækkenet. Det kan jo næsten kun ende galt. Så nu går den så ude uden dækken - hellere forkølet end brækket ben, trods alt

Nogen der har prøvet noget tilsvarende - og hvordan har I løst det?

 

gode råd søges...

1) dækken model hvor risiko for at ben kludres ind i gjordstropper minimeres (links, tak :-) )

2) forslag til virkeligt effektive fluesprays (skal kunne holde fluer væk min 14 timer - optimalt set gerne et døgn) (links, tak)

3) andre forslag?

 

på forhånd tak for hjælpen.

 

MVH

den bekymrede, nybagte hesteejer

0
0
Svar på denne tråd
 
 fluedækken virker ikke som en løsning
Forfatter: 
Dato:  20-08-2017 16:31

jeg har overvejet et fluenet-dækken - men tænker ikke det løser problemet med at han trækker et bagben op under maven for at jage fluer væk - der vil stadig være risiko for at benop ip i gjordstropperne - fluenet går jo heller ikke helt rundt hestens mave

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækkengjord
Forfatter: 
Dato:  21-08-2017 12:09

For at undgå at hesten får sine ben ind i gjordstropperne er at gøre gjordstropperne kortere.

Jeg har altid brugt at gjordstropperne skal være så stramme at man kun lige kan får en flad hånd mellem pelsen og gjordstroppen så har du ikke problemet.

 

Håber det kan hjælpe.

 

Venlig hilsen Lærke

1
0
Svar på denne tråd
 
 safe gum
Forfatter: 
Dato:  23-08-2017 14:15

man kan købe denne sikkerheds dims (safe gum), som gør at den går i stykker hvis et heste ben kommer til at sidde fast i gjordstroppen.

 

parkogfritid.dk/safe-gum-til- daekken-t-spaender.html

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak - perfekt dims
Forfatter: 
Dato:  23-08-2017 17:46

smart -tak! lige sådan en dims jeg har brug for !

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider