Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Akut skade og slidgigt i forknæ
Forfatter: 
Dato:  20-08-2017 03:13
Vores datter har en 18 år gammel traver-fuldblods blandingsvallak som hun har haft i 2 1/2 år.
Han er blevet brugt til dressur og skovture. Ingen stævner og ingen spring. Han bliver redet ca 5 gange om ugen og deri er undervisning i dressur en gang om ugen.
Han stod pludselig med en hævelse på størrelse med et hønseæg på ydersiden af venstre forknæ og halthed.
Vi kontaktede straks dyrlægen som var sikker på det var ledvæske fra knæet der var løbet ud i vævet.
Dyrlægen lavede en bøjeprøve som slet ikke kunne gennemføres ordentligt pga smerter i knæet og hesten kunne slet ikke sætte benet til jorden men haltede voldsomt.
Det var en lørdag og en vagtdyrlæge.
Onsdag havde vi egen dyrlæge ude.
Han var enig i at det var ledvæske fra knæet der var i hævelsen. Han undersøgte og mente der var slidgigt i begge forknæ og mest i det venstre med bulen fordi der var en let indaddrejning af benet. Medfødt.
Det at bulen er opstået så pludselig skyldes sandsynligvis en foldskade hvor han er snublet eller noget sådan at knæet har fået den akutte skade.
Dyrlægen lavede igen en bøjeprøve som ikke kunne gennemføres korrekt. Benet kunne pga hævelsen i knæet ikke bøjes langt nok ind og kun med halvdelen af det tryk der normalt skal bruges ved en bøjeprøve.
Alligevel kunne han slet ikke støtte på benet efter prøven.
Dyrlægen rådede os til at få ham aflivet.
Han siger at knæet er ødelagt pga slidgigten og pga den akutte skade som har fået ledvæske til at løbe ud og lave hævelsen.
Hesten må ikke belastes og rides på igen. Det kan blive bedre efter lang tid ro og pleje men den vil pga skaden springe op igen hvis han bliver belastet.
Det er nu tre dage siden. Hesten går lige nu alene på fold for at få ro. Han går med en let halten og langsomt.
Knæet er yderligere hævet lidt op omkring selve knæet.
Han står på en rideskole da vi selv bor i byen.
Hvad Søren gør vi nu. Er der nogen der kan hjælpe.
Jeg kan se at gigtheste sommertider kan gå som selskabshest eller foldbums men vi har jo desværre ikke den mulighed selv.
Mvh Bettina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Slidgigt og smerter
Forfatter: 
Dato:  20-08-2017 09:04
Jeg er ikke hestelæge, men menneske læge. I gang med speciallæge uddannelsen til geriater, dvs gamle mennesker med flere problemer samtidigt.

Her ser vi regelmæssigt, at når gamle med gigt falder og slår sig, og så har de djævelsk ondt bagefter. Både i det led de slår sig ved, men ofte også i andre led.
Jeg tror, at mekanismen er, at når man har slidgigt, så er der ikke meget brusk tilbage. Når man tvinges til at lægge vægten anderledes, kan der lægges belastning på leddet på en måde, man normalt aldrig gør, fordi man ville aflaste den del af ledet (men nu har man travlt med at aflaste skaden i stedet).

Men den anden side, så er slidgigt karakteriseret ved, at når man er passiv/ ikke har passende mobilisering forværres smerterne fra gigten.
Når man står op om morgenen/ rejser sig efter at have været stillesiddende nogle timer, er leddene stive, ømme og trætte. Når man har været i gang i en times tid forsvinder ømheden. Ved overbelastning bliver man mere øm igen.
Ved akut skade ømmer patienter sig, sidder meget mere end vanlig i en stol eller lægger sig i sengen (bliver sengekær), og mine fysioterapeuter og nurses har et hyr med at motivere dem til mobilisering.

Oversætter man det til en hest, kan jeg levende forestille mig at det samme sker.
Grundet akut skade bruger den resten af kroppen skævt,det giver ømhed.
Den plejer at blive rørt næsten dagligt med let arbejde. Det var skide godt til at holde slidgigt smerter nede. Den fordel har den midlertidigt mistet.
Nåja, og pga ovenstående spænder den i hele kroppen, og det giver også ømhed.
Det er klart værst den første uge eller to.

Jeg tror, at jeg forstår hvad der sker for din hest.
Men jeg har ikke en plan for din hest, det ved jeg for lidt om heste til.
Jeg havde talt med dyrlægen. Måske startet i mildt smertestillende (så der var nok ømhed tilbage til, at hesten ville beskytte sig imod overbelastning, men ikke nok til at den ville få spændinger af generel ømhed).
Og sørget for at hesten fik nok bevægelse til at slidgigtsmerten lettes.


- jeg hører et "hvad nu, hvis dether er langtrukkent? Kan man sælge/forære væk som selskabshest?"
Der vil jeg sige NEJ. Hvis I, som har kendt og elsket hesten igennem et par år mener, at opgaven med nuværende sygdom er for stor og dyr til at i magter det, hvorfor skulle fremmede så tage sig godt nok af hans problemer?
Jeg har den fordom, at intelligente mennesker gennemskuer, at en rask selskabshest er nemmere og billigere i drift. Så hvis folk, som ikke har følelser i klemme pga årelangt venskab, siger jatak til en hest med sygdom, er de enten meget idealistiske (grænsende til disneyificerende) eller uden evnen til at tænke fremad - og så er de ikke kvalificeret til at få et dyr fra mig...
I kan overveje at flytte ham, hvis nuværende sted er for dyrt, men ridning er en dyr hobby og I har vel valgt nuværende sted fordi I har brug for faciliteterne??

Var han min, havde jeg selv lavet en plan som gav hesten en rimelig chance for at komme sig.
Og så inkluderet en stop regel. Hvis der ikke er klar fremgang inden x dato, så bliver han slagtet eller aflivet.
3
0
Svar på denne tråd
 
 Lyt til dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  24-08-2017 14:52

Det er ekstremt sjældent at en dyrlæge melder så klart ud, derfor ville jeg personligt vælge at lytte, hvis der var udsigten til at den bare ville kunne komme til at gå som foldbums ville vedkommende sikkert foreslået det som et alternativ.

0
0
Svar på denne tråd
 
 😭
Forfatter: 
Dato:  24-08-2017 14:58
Hej og tak for svar....
Vores søde gamle hest er blevet aflivet.
Han blev fra dag til dag dårligere gående så vi valgte at gøre en ende på hans lidelser i samråd med dyrlægen.
Og han fik en stille og fredelig død på sit ynglingsgræs.
Vi savner ham men der er slet ingen tvivl om at det var det rigtige at gøre.
Mvh Bettina.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kondolere
Forfatter: 
Dato:  24-08-2017 22:30
Jeg kondolerer.

Og så er jeg lidt jaloux.
Hesten er heldigere end mennesker - reglerne siger at de tobenede skal have fuld "glæde" af deres sidste tid med sygdom...
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider