Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sarcoider - smitter det?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2017 11:51

Hej

 

jeg er i den situation at der kommer en ny hest til den stald hvor jeg har mine 2 islændere opstaldet. Den har sarcoider, hvoraf den ene er åben. Jeg har prøvet at læse mig frem til om det smitter. Men der er mange modstridende udsagn vedrørende dette. Er der nogen som kan henvise til noget konkret forskning eller dyrlæge udsagn? Alle hestene går pt. på døgnfold sammen og der er masser af fluer. Men de har jo også masser af "nær" kontakt når de lærer hinanden at kende. Så hjælp. Jeg er bekymret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smittefare
Forfatter: 
Dato:  28-07-2017 14:20

Sarcoider regnes normalt for ikke-smittefarlige, men der er vist ingen som kan give garantier.

Det bedste - og eneste - du kan gøre, er at sikre at dine hestes immunforsvar er i top, så er risikoen mindst.

Tag evt. en snak med din egen dyrlæge.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 sarcoid
Forfatter: 
Dato:  30-07-2017 22:11

Ingen grund til panik ;)

 

Jeg er meget enig med overstående. Der er ikke noget der indikere de smitter, nogle siger dog at hvis de bløder kan de smitte. JEg har dog aldrig oplevet det..

 

Vil du være helt sikker så som Sif sørg for at styrk din hests immunforsvar..


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smitter ikke
Forfatter: 
Dato:  31-07-2017 12:18

Hej Helle

Du kan være ganske rolig de smitter IKKE.

Jeg har selv haft en hest med sarcoider også nogle der var åbne "blødende" , han gik på fold med mange andre heste og der var aldrig nogle der blev smittet - Han havde dem igennem flere år og vi prøvede mange forskellige ting for at få dem væk bla. dyre operationer som ikke hjalp noget.

Det der til sidst hjælp var er råd fra en gammel garderhusar som fortalte at de på kasernen brugte tjære ovenpå og det skulle få det til at forsvinde. Jeg havde ikke noget tjære, men havde hovtjære som jeg smurte på - det fik dem til sidt til at forsvinde.

 

M.v.h.

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indirekte
Forfatter: 
Dato:  06-08-2017 10:22

Vi har haft nogle få heste med sarcoider, og har derfor snakket med dyrlægen om det. Vores dyrlæge sagde at der var to ting i det, det smitter indirekte, idet stikkende insekter kan overføre smitten. Derudover er en del af det arveligt, pga for ringe immunforsvar.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 det er en kræft
Forfatter: 
Dato:  10-08-2017 13:45

Hej,

 

sarcoider er en kræft form - det smitter ikke heste imellem! det eneste der kan gøre at der er en minimal smitte risiko er hvis en åben sarcoide kommer i kontakt med et andet åbent sår og igen--- ikke engang der er der særlig stor risiko... og det siger alle dyrlæger også.

som person der har en hest med både sarcoider og melanomer som også er en kræft form har jeg mødt rigtig mange fordomme omkring sygdommen og det er aldrig sjovt at andre kigger skævt på en.. det er svært at have en hest der er uhelbredelig syg..det gør det ikke bedre at andre råber ulv og peger fingre.

 

havde du spurgt hende der ejer hesten havde hun formodentlig kunne give dig samme svar.

 


vi kan ikke gøre andet end vores bedste....

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider