Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Give hø på græsfold??
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 09:41

Kan I hjælpe med et spørgsmål ang. sommerfold?

 

Min hest går på en stor lækker græsfold med RIGELIGT græs. Han er en nøjsom race, men er ikke blevet tyk (endnu). Jeg rider ham tre gange om ugen og han trives så fint.

 

Men! Han går på fold med en hest, der ikke trives lige så godt med alt det græs... Han er blevet tyk og har konstant tynd mave. Ejeren vil nu gerne begynde at lægge hø ud til dem på folden, så hendes hest har andet end græs at spise... Men er det virkelig løsningen? Jeg synes ikke, det giver mening at give dem endnu mere at spise og jeg er faktisk lidt bekymret for, om det vil ødelægge min hests gode trivsel.

 

Hvad tænker I?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 10:07

I min verden giver det meget lidt mening - men måske ejer har en anden erfaring/lært noget andet end jeg

 

jeg ville vælge en anden løsning - for tynd mave gør heller ikke noget godt for nogen i længden....

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 13:42

 

Den tykke hest bliver kun mere tyk, af mere og spise.

Ofte gider heste heller ikke hø når de har græs - hvis græsset er frodigt og ikke langt og kedeligt.

For en tyk hest er der kun en ting der slanker - væk fra græs eller mundkurv på.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tror ikke
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 18:46

Jeg tror ikke det vil betyde noget som helst for din hest. Hvis der er rigeligt med græs vil den næppe spise noget af høet. Og selvom den gør kan jeg ikke se, at der skulle være noget negativt i det. Så det ville jeg ikke bekymre mig om.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil nu...
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 18:47

ikke mene at ejeren til den tykke hest er helt i hegnet - i hvert fald ikke i forhold til den løse afføring, for de kan nemt komme til at mangle træstof, hvis græsset er frisk, dvs. overvejende bladmasse.

 

Hvis hesten er for tyk, er det dog nok ikke hø der er det mest egnede - god byghalm ville være mit bud, og så er jeg ellers enig med MRJN: Er hesten først blevet for tyk, er det nødvendigt at skære ned for græsmængden.

 

Mine har kun adgang til egentlig græsfold få timer i døgnet, men de kan da stadig finde på at forlade græsset, for at gå op i løsdriften og æde halm...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 18:55

Det ville mine så til gengæld ALDRIG gøre. Altså forlade græsset for at spise halm.


0
0
Svar på denne tråd
 
 tja...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2017 08:38

mine heste gider ikke spise hø hvis de er tilfredse med græsset og der er nok af det..

men når det begynder at blive koldt i vejret og græsset mere kedeligt, så begynder de gerne vil spise hø..

 

Mit bud på den overvægtige hest er kun at sætte den på mindre græs..og så fodre med hø..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine heste...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2017 18:39

må have en helt særlig genetisk sammensætning (til trods for at de tilhører 3 forskellige racer, og er født på 2 forskellige kontinenter..), for de ville under ingen omstændigheder tabe sig, hvis de gik på reduceret græs, og blev fodret med hø ved siden af (faktisk tager de på, mens de går på reduceret græs, og får halm ved siden af.. )

 

Spøg til side: En trivelig/nøjsom hest kan ikke spise sig mæt i hø, uden at blive for tyk, er desværre min erfaring - og da slet ikke hvis den samtidig har adgang til græs.

 

Dorte

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 der er forskel
Forfatter: 
Dato:  24-07-2017 14:32

Dorthe jeg er ikke helt enig med dig omkring hesten ikke kan spise sig mæt i hø uden at blive fed..

 

Der er milevid forskel på hø og hvilket græs det er lavet af.. Enghø fra gamle engmarker er og bliver noget af det bedste hø til heste.. frem for hø lavet af en nysået rajgræsmark..

 

det samme gælder wrap..

 

jeg kan selv holde huld på min meget trivelige pony ved at give hø, samtidig med hun skal arbejde for græsset..

kender en der lige har købt noget nyt hø, vupti så voksede maverne af "ingenting"..

 

og det sjove ved enghø er mine store heste holder fint huld på det om vinteren uden at tabe sig af det.. så her sværges der til enghø..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig..
Forfatter: 
Dato:  24-07-2017 19:40

er der forskel på græs - og på det hø, der kommer ud af det.

 

Vi tager imidlertid vores på egen mark, der er tilsået med en lavfruktan strukturgræsblanding - uden rajgræs - og som ikke har været omlagt de sidste 8-10 år, og aldrig er sprøjtet, så om end det selvfølgelig ikke er enggræs, så dog stadig noget derhen ad.

 

Og de kan altså stadig ikke tåle det ad lib..

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 1123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2017 09:33

Vi har en hede hvor der er både lyng og naturlig græsarter det er et fredet hede som aldrig har fået skyggen af gødning ud over det ponyerne selv gøder.Heden har ligget der i rigtig mange år også før vores tid ,vores ponyer afgræsser det hele sommeren og efterår og de plejer at se meget fine ud endda nogen gange lige lidt for meget midt på sommeren. I år har de så set ekstra trivelig ud så for første gang har jeg taget en frisk græs analyse og blev meget forbavset over at der var næsten 15% protein og 7,6 sukker hvilkelt jeg syntes er høj protein når det Bare er naturgræsser som du ikke ser i andre købte græsblandinger.Så selvom det er hede eller engarealer så kan det godt indeholde en hel del

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider