Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hø wrap forlænge holdbarheden
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 17:09
Hej jeg har tænkt meget over hvordan man bedst muligt kan opbevare høwrap og har faktisk prøvet at gøre forskellige ting, fra at skille hele ballen fra hinanden og ryste det løst. Men nu er min far(garner/landmand) ved at afprøve en af hans idéer, han har taget en kassepalle og ryste ballen løs ned i den, han vil sætte pallen ud og så vil han se om det ikke kan blive så tør som var det hø, og sætte det ind om aften igen og gøre det i et par dage.
Hvad siger i til den løsning? Og tror i det kan forlænge holdbarheden lidt?

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ofte...
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 19:27

tørret wrap, enten rystet op på paller i laden, eller på gårdspladsen - sidstnævnte går hurtigst, men kræver naturligvis at vejret samarbejder...

 

Uanset, så er det min erfaring at det forlænger holdbarheden betydeligt - sæsonens sidste wrapballe holdt op mod 6 uger, dvs. til den var brugt op, og der duftede det stadig af hø.

Det skal imidlertid rystes så løst op, at det reelt tørrer til "hø" - selvom jeg lægger det på paller (min. 8-10 europaller til en minibig) så det kan få luft fra begge sider, vender jeg det løbende, til det er helt tørt.

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så er den
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 20:45
Så er den gamle ikke helt gal på den kan jeg hører,jeg har jo kun en hest om en minibig :) så jeg vil jo helst kunne få brugt det hele i stedet for at smide noget ud. Vi bruger jo en kassepalle så der kommer luft fra alle sider, men tror jeg vil smide noget over i en anden så det ikke er pressetalt for sammen :)

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, det vil..
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 18:36

jeg ikke mene - men uden helt at vide hvad der menes med en kassepalle, så er mit gæt, at der skal mere end en enkelt til.

 

Sådan en minibig fylder altså meget, når den rystes op, og der skal jo ikke kun luft til fra alle sider, det skal også kunne tørre op inde i midten af stakken.

Der kan ikke ligge meget mere end 2 skiver pr. euro-palle, rystet op i 70-80 cm. højde...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø.....
Forfatter: 
Dato:  16-07-2017 18:52

Jeg ville skifte til hø eller helt små wrapballer. Som Dorte skriver fylder en bigballe meget, hvis den skal skilles helt ad. Synes det lyder meget optimistisk at en hest skulle kunne nå at spise en bigballe især på denne årstid. Jeg har tre og de ville ikke kunne nå det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er ikke bigballer
Forfatter: 
Dato:  17-07-2017 00:40
Jeg får ikke bigballer, jeg får minibig baller der Ca. Vejer 300kg ;) og ja har ikke kun en kassrpalle til det, der kan være en halv minibig i en kassrpalle med en "forhøjer" kant på;) så min far har sat to mere frem som der skal ryste wrap op i ;) det skal jo ryste op i løbene og jeg har god erfaring med at sådan en minibig på Ca. 300 kg, der er pakket helt ud og spredt ud og bliver rystet op i løbene kan holde i tre uger ;)

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 En kassepaller
Forfatter: 
Dato:  17-07-2017 00:45
Det er som sagt en palle hvor der er sider på, der er mellemrum mellem træ brædderen Ca. 20 cm. Det er ikke pallerammer det er en helt fast kasse det ikke kan tages fra hinanden;)

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tastefejl
Forfatter: 
Dato:  17-07-2017 08:30

Det var en fejl, at jeg skrev bigballe. Jeg mente/tænkte minibig. Jeg ved slet ikke om, der laves wrap i bigballer? Jeg har aldrig set en.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan
Forfatter: 
Dato:  17-07-2017 13:03
Det kan ske;) jo der findes bigballer med wrap, men tror ikk det er noget man gør meget i:)
Jeg har indtil videre fyldt 4 kasser og det er heldigvis super godt vejr til at tør wrap i dag solen er fremme og det lufter godt med tør luft;)

Oldenborg for evigt<3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider