Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Småt gående efter smed
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 14:11

Jeg synes min hest er blevet småt gående efter sidste smedebesøg. Han går med 4 sko.

 

Desværre gik han 3 uger over tid (ikke med min gode vilje, men det er en lidt længere historie og ikke relevant) og var derfor blevet noget langtået, dog ikke kriminelt lang og primært forhovene der var begyndt at danne vinger. Men hesten blev endelig beskåret og skoet. Jeg synes dog bare ikke den går som den plejer.. Der er ingen varme eller hævelser og hesten er heller ikke halt, men ´synes den ømmer sig ved fx. grus og den går ikke med samme sving og energi.. Det kan selvfølgelig skyldtes andre ting, den var dog super fint gående op til smedebesøget.

Andre som har oplevet lignende og hvordan har i tacklet det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej Hollybar
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 15:54

Lyder MEGET somom han er skåret lidt for hårdt.

Ydermere når han er gået lidt over tid, kan en tæt beskæring øge

følelsen i hoven...og derved mærker hesten underlaget mere.

Har oplevet det ved mange heste, også selvom de ikke var gået over tid. En god ide, at bede din smed næste gang om, ikke at tage helt så meget, men f.eks. beskærer som var der gået 14 dage...i sær hvis den går lidt over tid næste gang også :-)

Min smed har udtalt at ingen heste må være ømme efter en ganske alm. beskæring...hvis så, er der taget for meget af.

 

Tænker din hest atter er normalt gående om en uge til 14 dage.

:-)...

 

God vind

1
0
Svar på denne tråd
 
 13534423
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 21:57

Tusind tak for svar! Det var også lidt min tanke, at han nok lige havde taget en tand for meget.. jeg var bare i tvivl om de ville blive ømme når der er sko på, men det giver alligevel god mening. Jeg tror han får fri resten af ugen, der er alligevel ingen grund til at ride en hest, som ikke er som den plejer og ikke rigtig vil frem og er tvær. Han går på døgnfold og hoven får fugt og lys, så håber den gror hurtigt ud ;-)

 

Jeg vil under alle omstændigheder fortælle det til smeden, så må han tage mindre næste gang.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Forfangen?
Forfatter: 
Dato:  20-06-2017 15:13

Er der nogen risiko for, at hesten kan være (små)forfangen? For min der var forfangen i 2008 kan skoning her om sommeren være dråben, der får bægeret til at flyde over og give puls, ømhed og varme hove. Om det er decideret forfangenhed eller "bare" at smeden har taget for meget af ved jeg ikke. Det er sket 4 somre i træk for 4 forskellige smede (mester plus tre lærlinge). Så jeg er et nervevrag, hver gang det er tid til smed i maj-september.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-06-2017 20:21

Havde samme problem sidst min har havde smed (vi har skiftet).

 

Småt gående, uenergisk og mystiske på begge forben. Først troede vi det var en hovbyld eller forfangenhed. To dage senere stod hun dog og ville ikke støtte på højre hov. Vi tog skoen af og pludselig var hun rengående. Smeden havde klemt skoen for meget og lagt den for tæt.

 

Det lyder dog også til at din har taget for meget af, men måske også strammet skoene for meget.

 

Jeg står pt med lidt samme problem nu. En hest der mangler sving, bæring, ikke træder 100% (bang, bang) igennem når jeg træner dressur. Hm. Er træt af smede.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider