Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forbrug til halmboks uden bund
Forfatter: 
Dato:  05-06-2017 19:40

Hvor meget halm (gerne i småballer, alternativt i kg), skal man forvente at bruge til en stor halmboks på en sæson, hvis man ikke har tænkt sig at lave bund, men tager vådt ud hver dag?

 

Jeg er godt klar over at der er flere faktore der spiller ind, ift. foldtid, bokssvin etc, men sådan ca.

 

4x4 boks, 10-12 timer på boks i døgnet.

Er det helt skævt at beregne 2 baller om dagen i snit?

 


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmboks...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2017 07:44

Hej

 

Der hvor jeg har mine heste er der ca 15 heste på halm.

Hestene er på boks lidt længere end det du har (går på fold 7-16 om sommeren og 7-14/15 om vinteren).

Om sommeren bliver der ikke lavet bund, mens der om vinteren er en lille bund (stadig med daglig mugning og fjernelse af lidt vådt).

Boksene er ca 3x3

Her bruger vi 1/2-1 balle om dagen pr boks, afhængig af hvor meget de sviner, så hvis du regner med 2 baller pr dag vil jeg mene at du har rigeligt (det er ikke sådan, at det der bliver kørt på møddingen er finkæmmet for rent halm).

Hvor meget der bruges afhænger selvfølgelig også af, hvor hårdt de er presset (vores er normalt relativt lunge uden at jeg har nogen vægt på dem).

 


Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmballer
Forfatter: 
Dato:  07-06-2017 10:30

Tak for at dele dine erfaringer.

Så kommer det nok til at passe meget godt med 2, når jeg har større bokse og ikke ønsker bund.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffff
Forfatter: 
Dato:  14-06-2017 11:27

Jeg har boks 3x3

min den en er lidt af en bokssvin, så han kan ikke stå på spåner.

Når jeg muger ud fylder jeg hel balle ind

( + det tørre fra udmugningen )

så tager jeg klatter når de lukkes ud om formiddagen.

og igen når der "nattes" ( bruger de bløde havespande, det passer ca i str. 1 spand pr hest pr gang )

Efter at have fjernet klatter lægger jeg det tørre fra kanten ind mod midten.

I løbet af ugen tilføre jeg lidt ekstra halm men max 1 balle om ugen.

jeg muger ca hver 14 dag, for at undgå våd bund og dertil fluger/lugt.

 

Min hest spiser ikke halm, da den har wrap ad lib.


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  15-06-2017 15:08

Det var et stykke fra mit bud på 2 baller om dagen...

Har heldigvis hørt fra en anden at det godt kan holde sig, så hvis det er helt forkert vurderet, så har jeg vist halm nok til et par sæsoner.

 

Min spiser snildt 40-45 kg. om dagen, når han har ad libitum (også prøvet over en længere periode), så det får han ikke. Han bliver smælderfed.


Hilsen Nana

0
1
Svar på denne tråd
 
 holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  15-06-2017 17:36

Ja halm sker der ikke noget ved at have overskud af til et el flere år ekstra. Og rart at have noget på lager, hvis der kommer et år, hvor det er svært at skaffe godt halm.


1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider