Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 CBD-olie (Cannabis til hest)
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 22:21

Hej,

 

Har nogen prøvet at give deres heste Cannabis olie?.

Jeg formidler via mit job som terapeut CBD-olie til klienter med Immunsygdomme, KOL, gigt, vaccinebivirkninger og meget andet.

Min hest har et par måneder haft uforklarlig hosten ved ridning og spændthed på venstre volte. Da dyrlæge og kiropraktor ikke kunne finde noget galt med ham, tænkte jeg, at jeg ville prøve CBD-olie. Nu er han holdt op med at hoste og er blevet mere afspændt og blød i ridningen. En af mine klienter har også givet det til sin hest, der havde fået konstateret gigt i forbenene. Den er nu ikke længere halt og går fint i alle tre gangarter.. derfor vil jeg høre om der er andre herinde, der har prøvet at behandle deres heste ( eller andre dyr) med CBD-olie? Nogen andre med gode erfaringer?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  17-05-2017 14:16

...det lyder jo godt - men hvordan mht doping? Det er jo ikke helt uvæsentligt...

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke præstationsfremmende
Forfatter: 
Dato:  17-05-2017 19:07

CDB-olie indeholder kun stoffer der er naturligt forekommende i kroppen. Lidt som at give et ekstra tilskud vitamin bare mere effektivt. Det betyder dog også at de cannabinoider kroppen ikke har brug for bliver udskilt. Det er altså ikke præstationsfremmende.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor kan det købes...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2017 08:42
Jeg har tænkt at prøve det til min den ene, men hvor køber man det oh hvor meget skal de have?
Er det lovligt?

Mvh Karina


Nu med Nordræseren Frøken Sippe


Du burde købe dig en Tyrolerhest

0
1
Svar på denne tråd
 
 doping
Forfatter: 
Dato:  21-05-2017 00:09

Nu tager jeg primært udgangspunkt i dopingreglerne inden for travsporten (da det er der jeg mest befinder mig), men jeg går ud fra at reglerne er nogenlunde ligesådan inden for ridesporten.

 

Nu ved jeg ikke noget specielt om canabis-olie, men jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er tilladt i forhold til dopingregler i forbindelse med konkurence-med mindre at der allerede er taget stilling til at det er lovligt ville jeg være varsom, hvis jeg starter hest til stævne/løb.

 

Du skriver at det ikke er præstationsfremmende, men det vil jeg da mene at det netop er, ud fra de eksempler du kommer med: en hest med luftvejsproblemer og en hest med gigt, som ikke fungere i det daglige, men ikke har problemer efter at de er begyndt at få canabis-olie. Det vil sige at man går ind og dæmper nogle symptomer ved dagligt/ periodevis, at tilføre dem et præparat som på en eller anden måde virker smertestillende og dermed præstationsfremmende.

 

 

Inden for travsporten er der enten totalforbud eller karenstider på rigtig mange behandlinger og midler (og det er der også inden for ridesporten). Hvis behandlingen ikke er beskrevet gør det den ikke nødvendigvis tilladt -derimod står der også en fin paragraf om at det er på eget ansvar at benytte ikke beskrevne midler.

 

 

Naturlægemidler (hvilket jeg gætter på at canabis-olie vil blive kategoriseret som) hører indenfor travsporten under regler for fodertilskud, som ud fra liste kan give en karenstid på 0-96 timer, afhængig af hvilket middel der er tale om. Fx står der at koffein har 96 timer på trods af at det er naturligt fremkommende, så det med at det er naturligt forekommende kan ikke bruges som argument.

Kobolt gives fx gennem foderet, men det kan også bruges som en form for doping. Derfor er der sat en grænseværdi for, hvor meget kobolt en blod/urinprøve må indeholde før den giver udslag i en dopingprøve.

 

Det kan også være at jeg tager fejl og at det gerne må bruges til konkurrenceheste, men det ville ikke være noget jeg ville løbe an på ud fra en forhandlers udsagn (jeg har før oplevet at forhandlere siger at midler er tilladte men når man så dobbelttjekker, så indeholder det stoffer som ikke er tilladt -ikke fordi jeg beskylder nogen for bevist at snyde). Derimod ville jeg se det som godkendt middel hos DRF/DTC eller som minimum have en udførlig indholdsfortegnelse så jeg selv kan tjekke det.

 

Med hensyn til lovlighed så er det ikke så lang tid siden der var en udsendele i fjernsynes om canabis-olie og der mener jeg at der blev fortalt at det ikke var lovligt (om det så kun var at forhandle det kan jeg ikke huske)-men det kan selvfølgelig have ændret sig.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Evidens?
Forfatter: 
Dato:  22-05-2017 00:02
Cannabis har et hyggeligt hippie omdømme, og så er det vistnok naturligt, så det er meget oppe i tiden at politikerne og andre taler for at hash skal legaliseres, til lægeligt brug.

Men vi læger bryder os ikke om, at politikerne prøver at få et præparat godkendt fordi det er moderne at tale om - for hvor er evidensen???
Er det ikke påfaldende med endnu en tråd om et nyt, kontroversiel produkt, men der er ingen der peger på 1) Hvad er virkningsmekanisme? 2) Hvorfor henviser fortalerne ikke til gode, videnskabelige undersøgelser eller på anden måde dokumenterer at det virker??

Problemet er, at der endnu ikke er evidens for, at det er virksomt, selvom det anbefales som vidundermiddel af sælgere.
Jeg har hvertfald aldrig set dokumentation.

(Min personlige holdning er, at man skal legalisere alle rusmidler, fordi forbud ikke virker til at reducere rusmiddelforbrug. Og mens hash sælges som illegal substans, er der ingen kontrol med hvad der tilsættes. Amfetamin til hash klumper er fx meget brugt, så får købere en stærkere rus, vender glad tilbage og køber mere af den ekstra sjove tobak, uden at gennemskue at noget ikke stemmer - førend de kommer ind til mig på sygehuset med amfetamin forgiftning symptomer.. .)

Så...
Det er ikke for at lyde kedelig, men kan du finde litteratur der dokumenterer at hash virker - altså, som ikke er skrevet af folk, der er interesseret i at sælge et produkt??
Og, så selvom der er søde folk der sælger diverse produkter, så kig dig godt for. 1) Er salget legalt - eller støtter du direkte Hells Angels? 2) Er produktet ikke legalt er der ingen kvalitetskontrol - så det er rent gætværk hvad der er i produktet.

Jeg er virkelig ked af at være lyseslukker, jeg ser bare de folk som ikke tåler skidtet, så jeg bliver lidt træt når talen falder på hash og des lige.
9
1
Svar på denne tråd
 
 Ingen sammenligning
Forfatter: 
Dato:  22-05-2017 09:44

Mig bekendt kan man ikke sammenligne hash med cannabis-olie til medicinsk brug - det svarer vel lidt til at sammenligne øl med ølgær !!(ment som en joke, hvis nogen skulle ville misforstå det )). Men det var nu nok heller ikke denne diskussion som trådstarter ønskede.............

 

Om det er doping eller ej er jo i sidste ende et lovgivnings-spørgsmål, og der er jo som KM skriver rigtig mange ting der betragtes som doping. Men det er jo kun relevant hvis man rider konkurrencer. Alle vi andre har da heldigvis ikke dette at tage hensyn til :)

 

Ja, jeg vil meget gerne høre mere fra dig Misha, om hvordan det virker på din hest.

 

Og har andre nogle erfaringer ville det være fint at høre om dem også.

 

Jeg har selv en 1'er pony på 19 år der har en smule gigt i bagbenene, som MSM og hyben hjælper på, men jeg forudser at på et tidspunkt skal der muligvis noget "stærkere" til. Måske cannabis-olie ? (kender faktisk et par (mennesker :)) der begge har slidgigt, hvor cannabis-olien har hjulpet rigtig meget :))

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 ja det virker
Forfatter: 
Dato:  22-05-2017 11:23

CBD olie virker rigtig godt på gigt. Som jeg skrev i første opslag kender jeg en hvor hesten fik det markant bedre med bare 4 dråber om dagen.

http://www.qvgroup.ch er pt de eneste med EU-rettigheder til at sende det i EU, uden om medicinalindustrien.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Google er min ven
Forfatter: 
Dato:  23-05-2017 09:46
En meget hurtig søgning på "cannabis til dyr".

cannabis-olier.dk
Pænt layout, saglig formuleret tekst. Umiddelbart ingen kildehenvisninger, hverken til postulat om at olien er lovlig, eller til effekt. Uden henvisninger, så tør jeg ikke bruge den kilde.

https://www.netdyredoktor.dk/hund/forgiftning/cannabis/
Netdyredoktor.dk omtaler i det mindste hvilke faggrupper der lægger navn til, men direkte kildehenvisninger er svære at finde. Lidt mere pålidelig, men...

Psychedelia.dk er en hjemmeside af brugere, for brugere af diverse rusmidler. Når vi læger er pisse frustrerende en sen nattevagt og undres over, hvad der er populært at blande, hvad slang navne dækker over, mv, så er det faktisk en af de mere saglige opslagsværker, baseret på førstehåndserfaring, eksperimenter og dog ikke formel forskning... Omend man også kan finde faglitteratur der!

Resten af hjemmesiderne jeg finder på de første tre sider Google søgning er salgsrelaterede. Og jeg er ret sikker på, at sundhedsstyrelsen ikke har et samarbejde om kvalitetskontrol, så man aner ikke hvad man får.
Hvis man kan finde et CVR nr og firmaet er momsregistreret er der måske en chance for at påstande om at det er legalt og man ikke støtter illegale aktiviteter er sandt??? Men det kan jeg ikke finde ved et hurtigt gennemkig??

Så...
Ifølge Google er der bare ikke fokus på viden ift cannabis.
Jeg har ikke adgang til mine arbejdsrelaterede logg on til søgemaskiner. Pub med, og UpToDate er normalt der jeg plejer at slå op.

Please, søg viden før I hælder ting på jeres dyr i ikke ved hvad er.
Og vær kritiske før i støtter et illegal marked.
9
1
Svar på denne tråd
 
 Farligt...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2017 10:45

...jeg må indrømme at jeg ikke turde bruge det - det LYDER godt - men der foreligger ingen data vedr. langtidsvirkninger/bivirkninger (altså af hvad jeg har kunnet finde på nettet).

 

Jeg tror simpelthen heller ikke på at det er dopingfrit ift. sportsheste (og det gælder AL sport - OGSÅ klubstævner, TREC osv....) eftersom det jo rent faktisk er præstationsfremmende idet det "slører" en halt gigthest f.eks.

 

Det rent moralske/etiske er jo også noget man bør overveje - er det overhovedet i orden at give sin hest medikamenter der kan sløre skader? De samme regler bør jo gælde for alle her - uanset om man bare rider hjemme på marken, tager på det lokale dyreskue eller om man ønsker at starte internationale stævner...

 

Jeg er bange for at der er blevet opfundet et behov fordi folk ikke kan tage ansvar og aflive når hesten ikke har det godt mere uden man skal til at hekse rundt i div. medikamenter...

 

Trine (Faxa)

 


6
0
Svar på denne tråd
 
 Praktiske spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  30-06-2017 06:50

Quinotte!

Når man som menneske tager cannabis olie drøpper man det under tungen. Hvordan giver du det til hest? Hvilke styrke olie har du brugt og hvilke dosis har du trappet hesten op til?

Mvh Maya

0
0
Svar på denne tråd
 
 Praktiske spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  30-06-2017 06:51

Quinotte!

Når man som menneske tager cannabis olie drøpper man det under tungen. Hvordan giver du det til hest? Hvilke styrke olie har du brugt og hvilke dosis har du trappet hesten op til?

Mvh Maya

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ulovligt?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2017 13:30

På lægemiddelstyrelses hjemmeside står der at det er ulovligt at sælge CBD olie som medicin, uden det er godkendt. Det er desuden også ulovligt at sælge CBD olie der indeholder THC (det der giver rusen), også selvom indholdet er under 0,2%. THC er omfattet af Bekendtgørlsen om euforiserende stoffer. Man risikerer derfor at få en bøde og blive sigtet for besiddelse eller salg af euforiserende stoffer.

Mig bekendt er det de færreste CBD olier der er helt fri for indhold af THC. Så længe lovgivningen i Danmark er som den er, vil jeg nok holde mig fra at eksperimenterer med køb og salg af CBD olier.

 

Bagmændende bag ulovligt salg af CBD olier, er som tidligere skrevet ofte rockerrelaterede. Så kan man jo også tænke over om man vil støtte det?

 

laegemiddelstyrelsen.dk/da/special/ spoergsmaalsvar-om-cannabis-til- medicinsk-brug/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bivirkninger
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 13:52

Nu blev der nævnt bivirkninger, og til det vil jegd a bare tilføje, at af den meget sparsomme dokumentation jeg har kunnet finde på det (bl.a. på epilepsiforeningens hjemmeside, hvor man har testet CBD-olie uden THC på børn med epilepsi), fremgår det, at en af bivirkningerne er leverpåvirkning (altså helt som man har på meget af den traditionelle epilepsimedicin.. forskellen er her blot, at lægen typisk følger patienten med regelmæssige blodprøver for at holde med netop dette, det gør en forhandler af CBD næppe).

 

Naturligt er ikke = ufarligt og uden bivirkninger. Naturligt forekommer i kroppen er heller ikke = ikke doping. Overvej engang EPO. Det er jo altså også helt naturligt forekommende i kroppen, men min dog der findes nogen, der ikke ved, at det er no go.

Bloddoping har også været meget brugt - og blot har vi jo alle i kroppen, så med den logik der blev brugt om cannabinoider, skulle en tilførsel af lidt ekstra blodlegemer jo også været helt i orden... Selv jeg, der aldrig har fulgt cykelsporten, ved at man i hvert fald der er temmeligt uenige

 

Så jeg turde altså heller ikke give mig i kast med CBD-olie uden at have på skrift fra relevante myndighed at det er i orden... Antaget at man ønsker at deltage ved stævner i hvert fald.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Artikel til Ridehesten
Forfatter: 
Dato:  25-08-2017 10:19

Hej alle

Jeg er journalist på Ridehesten og er i gang med en artikel om cannabisolie til heste. Er der nogen her, der har lyst til at medvirke som caseperson og fortælle om deres erfaringer - Eller som kender nogen, der kunne have lyst til det?

Skriv til mig på cts@wiegaarden.dk

Med venlig hilsen

Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2017 20:38

Er der nogen erfaring i forhold til sommereksem hos heste og hvad er prisen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cannabisolie
Forfatter: 
Dato:  08-09-2017 08:44

hej

Dyrlæge Anne Marie Vejstrup afprøver pt cannabisolie mod eksem

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cannabisolie til sarcoider...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2017 08:04

Cannabisolie til "behandling" af sarcoider...?

 

Har nogen prøvet det, nogen fra denne tråd..?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gik det med sommereksem?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2018 14:21

og andre lidelser, forsøgt behandlet med canabisolie?

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider