Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovbyld?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 10:17

Må jeg høre jeres erfaringer med hovbyld?

 

Hvordan startede det i forhold til halthed hos hesten?

 

Smeden kommer til min i morgen og smeden har sagt vi skal sæbebade indtil i morgen tidlig (hvor han kommer).

 

Hesten viste i sen går aftes pludselig meget stor halthed på højre forben. Hun virkede dog som om hun slet ikke havde lyst til at gå på sine forben. Hun var meget halt og det kom ud af den blå luft haltheden.

 

Hvad er jeres erfaringer i forhold til pludselig opstående halthed og hovbylder?

 

Ingen hævelse, men lidt varme i hov.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 11:52

De gange jeg har oplevet hovbylder har det mest klare tegn været diffus halthed. Hesten kan gå fra stokhalt til næsten rengående til stokhalt igen over ganske få meter. Nogle gange har der været varme i hoven og enkelte har hævet op i hele benet. Det kommer meget an på hvor den sidder.

 

Jeg bader altid i Epsom salt hvis jeg har mistanke om hovbyld. Det trækker bylden sammen, så den er nememre at finde for smeden. Efter der er skåret hul bader jeg en gang om dagen og lægger forbinding med animalintex.

 


Mvh

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hovbylder
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 11:55

de er ofte - men ikke altid - meget meget halte - og sætter benet forsigtigt i jorden - på den del af hoven der ikke er så øm....

Nogle får stolpe ben - nogle har puls andre kun let varme eller varmt punkt.

Det kunne måske også være et søm der klemmer?

Men ja bad hoven og få skoen af (hvis den går med sko) -er det et søm bliver de generelt øjeblikkeligt rengående :)

hovbylder kan tage noget mere tid...

Det kan også være en lille trykning (væltet dragthjørne f.eks.) det gør også avs...


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har også.....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 19:51

Jeg har også erfaring med hovbylder, sømstikning og såleknusninger.

 

Det kan give alt fra diffus øm, og til næsten springhalt.

 

Jeg har oplevet et opstaldningssted tilkalde dyrlægen og mig, da de var overbevist om, at hesten havde kolik - den lagde sig nemlig ned hele tiden.

Jeg har oplevet en ung vagtdyrlæge lørdag aften diagnosticerer en alvorlig seneskade - hesten stod meget aparte på det forben med hovbylden og var springhalt.

 

Min dv'er er verdens største pyllerrøv - træder han på en sten og får en lille såleknusning - jamen så er han døden nær.

Ollebollen har haft så store såleknusninger, at smeden var overrasket over han overhoved kunne stå og gå.

 

Nogle gange har benet været hævet, andre gange ikke. De har aldrig haft puls, og varme er heller ikke nødvendigvis til stede.

 

Jeg har en god fornemmelse for om det er hovbyldnoget - og får altid smeden ud.

Dyrlægerne er ofte ikke lige så god til at skære hul - og da antibiotika og smertestillende oftest ikke kan gøre hverken fra eller til for en hovbyld, ja så er mit førstevalg smeden.

 

i enkelte tilfælde har jeg ved meget mudder på folden/efterår og drivvådt forbundet hestens hov med gaffatape før fold. Men hovbylderne kommer oftest hos mig i tørt vejr efter tråd på sten på folden - og der smides de bare på fold.

 

Ved mistanke sæbebades der i stor stil, og ved små såleknusninger ect kan det faktisk lindre.

 

Ofte tager det et par dage efter hovbylden er skåret fri, før hesten er gående igen. Pyllerhovedet har dog en gang haft 4 måneder med urengående efter en tidligere smed sømstak ham med hele tre søm langs indersiden af en baghov. Her blev hullet så stort og dybt - 2 x 5 cm langt i sømlinien, så der var hesten øm i mange måneder, og til sidst gik jeg med dyrlægens velsignelse i gang med at ride, fordi han simpelthen bare havde vænnet sig til at træde forsigtig i det første travtrin.

 

Jeg har haft en hest med akut opstået ledbetændelse og en med en akut opstået seneskade - og begge gange var jeg ikke i tvivl om, at det ikke var en hovbyld.

Er det begge forben hesten er stikkende på, så ville jeg på denne tid huske at have forfangenhed i baghovedet, bare sådan for en sikkerheds skyld.

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 ghhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  17-05-2017 17:49

I går var hun mere halt og smeden kunne først komme idag. Hun ville slet ikke støtte på dragten, men stod på tåen. Vi tog skoen af hende og så var hun helt afslappet.

 

Smeden kom i dag og visiterede og tjekkede, ingen hovbyld. Han lagde skoen på igen og vupti hesten er rengående, i skridt og trav nu. Jeg holder på min teori om at skoen var for lille og stramt lagt på og det har gjort ondt på hende :( man skal følge sin intuition og jeg er glad for jeg lokkede ejeren til, at vi tog skoen af hende i går :)

 


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt at høre
Forfatter: 
Dato:  19-05-2017 22:41

Det har jeg også prøvet en enkelt gang. Lyder til at I slipper med skrækken.

 

Tak for opdateringen :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider