Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Lucernepiller / Roepiller / majsflager
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 17:33

Hej .

jeg har en ældre hoppe som jeg er små begyndt og foldre med lucernepiller. hun har hele tiden fået roepiller og lidt majs.

 

Men hun er 17 år nu og er begyndt og blive lidt svær og holde huld på.

Hun er ikke tynd tynd men vi kan ane hendes ribben, og det har vi aldrig kunne før. og hun skal sættes i fol i løbet af sommeren. Det skal siges hun selvf. er passet med orme kur og tand tjek.

hvor meget vil i anbefale og give pr dag af både opblødte roepiller og opblødte lucernepiller og majsflager.?

 

Jeg takker på forhånd for jeres bud.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2017 12:46

Lucernepiller skal nu ikke opblødes. Altså med mindre din hoppe er ved at være tandløs. Mine gider faktisk slet ikke æde dem, hvis de er opblødt.

Og du kan sagtens give hende 2 liter lucernepiller pr. udfodring (ca. 1,5 kilo til en stor DV hest for eks.)

Rospiller giver du vel udelukkende for at holde hendes mave iorden - der er ikke meget decideret foderværdi i nemlig, så der kan den nøjes med 200-500 gr. opblødt dagligt.

Majsflager indeholder rigtig meget stivelse i sammenligning med andre kornsorter, om indeholder bla. mindre protein.

 

Men det er faktisk med forbehold det her - fordi du skriver intet om, hvor stor din hoppe den rent faktisk er, så det er lidt på gæt og grimasser.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man skal ikke
Forfatter: 
Dato:  19-05-2017 12:58

undervurdere roepiller - de har rigtig mange godt egenskaber:

 

Hvilken gavn kan roefibre have for heste og ponyer?

Der findes ikke mange undersøgelse, der specifikt afdækker fibrenes betydning for hestens fordøjelse. Men erfaringer fra både hesteejere og internationalt anerkendte fodereksperter viser, at der er en række fordele som under forskellige omstændigheder kan være:

  • Mættende foder til de meget trivelige heste og ponyer som ofte har overdreven eller "særdeles god" ædelyst
  • Roefibre kan bla. anvendes i disse situationer
  • Virker stabiliserende ifbm. ubalance i hestens fordøjelse
  • Energikilde som alternativ til havre, byg eller majs
  • Reducerer totalindtaget af letfordøjelig stivelse i hestens foderration
  • Virker som reservoir for elektrolytter og vand i tarmen til gavn for hesten ved svedtab eller langvarig transport
  • Støvbinder i krybbefoderet

Lene

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider