Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Stråfoder - små hestehold
Forfatter: 
Dato:  08-05-2017 22:01

Til jer, der har hestene hjemme og som har et lille hestehold på 2-4 stk.

 

- Hvilket stråfoder fodrer i med?

- Hvordan håndterer i ballerne - kan det lade sig gøre at have heste hjemme uden at have en traktor?

- Får i leveret?

- Hvordan opbevarer i jeres stråfoder?

- Hvornår reserverer/bestiller i vinterens lager?

 

Som I måske kan regne ud skal jeg snart have mine heste hjem. Jeg har to fjordheste, så det kommer jo til at knibe med wrapballer, hvis det ikke skal nå at brænde sammen. Yderligere har jeg ingen traktor og faktisk ikke engang en bil med træk, så jeg kan heller ikke selv hente (jo, i krisesituationer kan jeg låne mig frem).

 

Jeg er meget nysgerrig på, hvilke kreative løsninger, der er derude og håber i vil dele jeres overvejelser og tanker med mig.

 

Taaak

 


Nathalie - nu med landejendom fra august 2017!!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Små baller
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 05:43

Jeg har fået bygget et opbevaringsrum i forbindelse med min løsdrift, det er ikke så stort, så jeg køber små høballer til mine to.. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg henter
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 13:11

lidt af gangen, men har også en trailer - hos en nærliggende maskinstation. (jeg kan have 2 minibig af gangen)

 

Til gengæld har jeg kun et lagertelt til opbevaring. Det fungerer fint.

 

Jeg har ingen traktor. Læsser ballerne af direkte fra trailer og så bliver de liggende der - indtil de er brugt.

 

Jeg ved at hos det firma der hedder "stråmanden" kan du få leveret i små baller.

 

(Jeg bruger ikke wrap kun hø og halm)


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 flere heste men ingen traktor
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 13:50

Jeg har lidt flere heste nu, men stadig ingen traktor.

 

Jeg kan sagtens nå at komme igennem minibigwrap - og kunne det også da jeg "kun" havde 3-4 heste. Men man kan jo købe i mindre størrelser - jeg ved at der f.eks. laves wrap i deltaballer (halv minibig).

 

Jeg har ikke traktor - dog (heste)trailer. Men får leveret af landmand. Jeg får primært leveret til høst med traktor med wraptang og suppleret ved behov senere på sæsonen med trailer med tippelad (dvs. de bliver bare læsset af hulter til bulter).

 

Dette betyder at jeg alle tider af året kører wrap med trillebør. I vinterperioden bliver det i ballen og jeg henter hvad jeg skal bruge derfra - jeg bruger så 70-100 kg dagligt. Og i forår/efterårsperioden kører jeg det ind i laden så det kommer væk fra solen (varme->kondens->mug).

Det er hårdt i de mængder jeg kører med, men det fungerer lidt endnu.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 16:40

Billede

 

pt har vi 1 pony og 2 heste, min gamle hoppe får kun tørt hø det får vi leveret det er 90 kg baller dem læsser vi af med hånd og lægger dem i vores lade på paller, derudover laver vi selv wrap og dem får vi lavet i 270 kg baller når maskinstationen har lavet dem bliver de kørt på plads og så mange som muligt på areal ved stalden, dem bruger vi først og de bliver bare taget derfra vi har dog anskaffet en lille multifunktionel Pixy da den også skal bruges i firma regi.

 

før det blev de taget med lille gravemaskine og kørt ind ind i stalden og flyttet på på plads med en manuel palleløfter.

 

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak ...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2017 08:16

Tak for jeres svar

 

Godt med lidt erfaringer - og at det kan lade sig gøre uden en traktor. Har et håb om selv at få slået hø næste år - så er man da ude af leveringsproblemet

 

Jeg har fået fat i Straamanden som kan levere små høballer til min adresse

 


Nathalie - nu med landejendom fra august 2017!!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 wrap og halm
Forfatter: 
Dato:  10-05-2017 22:34

har to styks hjemme.

får både wrap og halm leveret hos mig.

wrappen er en minibigballe - holder 1 mdr. den står uden for med plastik over - skær den op når det bliver varmere

 

halmen er en bigballe, som også står udenfor - med plastik over.

 

var lidt på bar bund for 3 år siden, da vi flyttede til langeland. kendte overhovedet ikke nogen. men fandt en som solgte hø, og fra ham fik jeg så et nummer til en landmand med halm.

sidste år fandt jeg så ham med wrappen. fordelen er at han kommer med den.

 

har nemlig også et problem med pladsmangel. så jeg kan ikke købe store mægder ind. har hellere ikke jord så jeg selv kan lave hø. så er meget afhænging

og lige i øjeblikket hvor jeg går i dialyse 3 gange om ugen, og nok skal have en ny nyre, ja så er det meget rart at man har nogen som man stole på. mine forældre skal stå med det og de kender ikke for meget til det...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Små wrapballer
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 06:53

Man kan jo få meget små wrapballer 40-60 kg, de er nemme at håndtere og kan modsat hø opbevares udendørs


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris ved stråmanden
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 07:37

Ts - må jeg spørge hvad du skal give for hø ved stråmanden? Synes umiddelbart på hjemmesiden at det virker vildt dyrt..

0
0
Svar på denne tråd
 
 her hos mig..
Forfatter: 
Dato:  12-05-2017 09:01

Ja her hos mig er der kun 3 nu, har været oppe på 14.

Jeg har jo selv marker med korn = havre og byg samt byghalm. Det eneste vi ikke har er mejetærkser, ellers har vi alle andre maskiner. Wrap har vi selv høstet på egne marker, dog har vi en maskinstation til at klare presning/pakning af bigballe.

Vi har rendegraver samt gødningsspreder, så vi klarer selv udkørsel af mødding.

Men nu hvor jeg kun har tre heste og vores firma samt mit job kræver en del, har vi valgt at sætte dem på spåner. Får leveret fra francks.dk . Vi har også lejet det meste af vore jord ud, så wrap skal indkøbes, da vi ikke mere har tid til alt det pasning og arbejde med at lave wrappen. Muligvis bliver det hø vi køber hjem da vi har opbevarings plads.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lille hestehold
Forfatter: 
Dato:  13-05-2017 06:16

Tillykke med landejendommen.

 

jeg har mine heste hjemme, og mit hestehold består af en 2'er-pony og en frieser.

Vi overtog vores gård d. 01.01.16, og der var jorden bortforpagtet, så vi har lavet 2 små folde på hver ca 2.500 m2. Det gør selvfølgelig at jeg er nødt til at fodre med samme mængde strå året rundt, for der er ikke noget græs på foldene. Og jeg bruger meget grovfoder. De har af libitum. I starten blandede jeg op med halm, men det tager en krig, så det er jeg stoppet med.

 

Jeg startede med at købe hø til mine. Brugte ca 3 minibig a 300 kg. på en måned. Hentede dem selv, ret langt væk, da jeg ikke ville gå på kompromis med kvaliteten. Jeg kom jo lidt skævt ind i sæsonen, så det var vilkårene.

 

En af vores første og bedste investeringer på gården, var en gammel maskintrailer, vi har sat i stand. Jeg tror du vil blive meget meget glad for at få sat træk på din bil, eller købe en ny. En ordentlig trailer (ikke en billig villatrailer fra Harald Nyborg)og en bil til at trække den, er i min optik uundværlig, når man bor på en gård. Ikke kun i heste-henseende. Vi bruger vores ekseptionelt meget.

 

Jeg kan have 3 minibig på ad gangen, så jeg skulle ud og hente en gang om måneden. Jeg havde plads til dem i stalden, i en tom boks. Vi vippede dem af trailer og videre ind i boksen ved håndkraft. Det er det man kalder crossfit inde i København

 

Vi har høloft, så min plan sidste sommer var at købe sæsonens grovfoder hjem i småballer, men da jeg fandt ud af hvad vores landbrugsforsikring hos Tryg steg til, hvis vi valgte at gøre brug af høloftet til hø, så var min motivation for at forsætte med at hente store i sæson 16/17 lige pludselig meget stor.

 

Nu har jeg fundet en leverandør af wrap, som er i en virkelig god og tør kvalitet. Det er minibig på 400 kg stykket, og jeg bruger en balle på ca 10 dage. Det kan de godt holde. Jeg har hentet hos ham løbende, men det er altså bøvlet, at finde tid hvor vi begge kan, så sidste gang satte vi en hel dag af til at køre i pendulfart, så vi fik resten hjem på en gang, og nu har jeg lige bestilt til hele sæson 17/18, som så bliver leveret efter høst i juni.

 

Vi har så en traktor og wraptang, da vi forventer at skulle lave wrap på vores egen jord fra til næste år (har lige fået lagt græs i ca 7 hektar), så vi kan pille alt plastik af, og køre den ind i stalden, på en palle, og tage derfra. Jeg har dog haft gange hvor slangerne har drillet på wraptangen, og så har jeg bare åbnet ballen ude hvor de står, og hentet i trillebør.

 

Wrap ville jeg ikke have mod på at hente mere end én ad gangen, hvis ikke jeg havde maskinerne til at læsse forsigtigt af med. Jeg ville være bekymret for om der gik hul i plastikken.

 

Jeg var i starten bekymret for om jeg kunne nå at bruge wrappen, når mit hestehold ikke var større, men 10 dage fungerer for mig. Jeg ved ikke helt om det stadig er realistisk med en balle på 10 dage, når de får deres græsfolde. Det er det nok ikke. Det var derfor også lidt et sats, da jeg bestilte hjem til hele sæsonen nu. Om det kommer til at passe eller om der er for meget eller for lidt.

De små wrapballer er ikke en mulighed for mig. De koster 85-95 kr for 40-60 kg, og det bruger jeg på halvanden dag.


Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteen hjemme
Forfatter: 
Dato:  16-05-2017 20:15

Jeg har hestene hjemme.

 

Nu spiser mine 3 heste temmelig meget, så en minibig wrap holder cirka 1 uge i vintermånederne +/- et par dage efter hvor store de er.

 

Jeg har fået leveret af den lokale maskinstation og de stiller dem pænt der hvor de bliver bedt om.

 

Min stald er ikke så stor, så uanset hvad, får jeg nok svært ved at have en hel balle inde i stalden, så jeg åbner 1 ad gangen og slæber hvad der kan være ind i stalden på en palle og resten pakkes ind i en pressening.

 

Nu er jeg heldig at have et støbt fundament bag stalden med en bagdør ind, så det er ikke så langt de skal slæbes.

 

På sigt, når der bliver råd til en traktor hvil jeg gerne have fundamentet overdækket, så jeg kan have 1 balle stående der ad gangen (og resten stående et andet sted på grunden) uden at skulle pakke ind eller slæbe ind i stalden.

 

Men bortset fra det synes jeg nu det fungerer ganske fint uden traktor :)

 

Til de lidt varmere perioder har jeg brugt små hø/wrap baller som jeg selv hente rpå traileren. Men det er mest for at de har noget at gumle på når de er på boks om sommeren f.eks. når smeden kommer osv. Så her bruger jeg meget lidt.



M.v.h. Camilla



0
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap og hø
Forfatter: 
Dato:  17-05-2017 12:03

Tillykke med ejendommen!

 

Jeg har tre varmblodsheste, som æder en minibig wrap på 9-10 dage. Det er ok tørt wrap, men ikke mega tørt. Når det er koldt kan det sagtens holde sig, men så snart der kommer solskin dannes der kondens under plastikken og det mugner hurtigt efter åbning. Derfor kører jeg det hele ind i stalden og lægger det ud på paller i en skives tykkelse (det fylder 2 x 7-8 paller). Her bliver det ved at være fint indtil det er brugt op :)

 

Jeg har for ikke så længe siden købt en traktor med frontlæsser, men vi klarede os uden traktor i 4 år inden da, så det kan man sagtens. To voksne mennesker kan godt trille en minibig med wraphø, og tørt hø er noget lettere.

Jeg får alle wrapballerne (ca. 75 stk) leveret ved høst, og de bliver stillet pænt op udenfor ved levering (for han har udstyret til det). Jeg bestiller allerede inden høst, for jeg ved at min leverandør kan lave den krævede kvalitet.

Hvis jeg køber hø, så får jeg det læsset af på paller, som køres ind i stald eller rum inden stald.

 

Jeg kører wrappen med trillebør ind i stalden, ca. 4 skiver ad gangen (til en nats forbrug), så ballerne bliver ikke flyttet efter de er leveret.


-Mia

 

 

Mia Schødt Dickow

cand.scient. i Agrobiologi

 

 

Se mere:

Mia Schødt Dickow - springrytter med mere

 

www.floridagolfhuse.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  24-05-2017 12:40

Min kæreste byggede en trailer om, som vi kunne bruge til at flytte wrapballer med bilen/havetraktor osv... Sådan en med lift agtig en ;)

Jeg må lige se om jeg kan få taget et billede af den senere :)


Besøg gerne min facebookside: https://www.facebook.com/bettefarm

 

 

En side om mit lille liv på mit lille landsted 

 

 

VH Ditte :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider