Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gentagne hovbylder
Forfatter: 
Dato:  26-04-2017 11:34

Hej,

 

Min 8-års hoppe har altid haft sunde hove, men for ca. 5 måneder siden begyndte hun at få hovbylder - primært med udbrud i kronranden. Hun har nu haft 5-6 hovbylder på 4 måneder, hvoraf jeg har måttet få dyrlægen ud flere gange pga. hævede ben og slem halthed, af flere omgange er hun behandlet med antibiotika og antiinflammatorisk. Jeg er nu så frustreret over, at de hele tiden popper op og hesten må stå stille. Når først hovbylderne er brudt ud i kronranden og hævelse falder, så kan jeg ride videre igen, men jeg forstår ikke, hvorfor de bliver ved.

 

Hesten står på træpiller, hvor der muges fugtigt ud hver dag, da hun ellers roder det hele op. Ingen store sten på folden - hun går på fint stenmel, så folden er også tør. Hun er startet op på hoof-boost og får ekstra fibre, men nu er den ene hov igen varm og ligner forstadiet til hovbyld.

 

Hovbylderne skifter ben og som nævnt, så bryder de primært ud i kronranden.

 

Nogen ideer til, hvorfor eller hvordan jeg kan forebygge? Næste step er at sætte såler på hende på alle 4 ben.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2017 02:42

Det kunne godt lyde som om at det er små sten/sandkorn der arbejder sig op i den hvide linje og skaber infektionen.

Hvis dine hest ikke allerede går med sko, så er det vejen frem til at stoppe det fra at ske igen. Hvis den allerede går med sko, skal du overveje at skifte til varmskoning, da det får skoen til at slutte sig ordenligt tæt til hoven, så der ikke kan komme noget op under. Jeg ville helt klart få smeden på og høre hvad han syntes. Og så sætte den på et godt biotin tilskud i et år, for at hjælpe med at fremelske noget godt nyt hov

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ubalance i hov
Forfatter: 
Dato:  29-04-2017 22:08

Hovbylder kan også komme pga ubalance i hoven - og når den har haft så mange indenfor kort tid, så vil det måske være et sted at starte?

 

Ubalancen skyldes ikke nødvendigvis en dårlig smed - men kan lige så nemt skyldes at hun er begyndt at gå anderledes pga aflastning fra den 1. hovbyld og det så "hænger ved" - så måske en date med en massør/kiropraktor vil hjælpe...

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbylder-stofskifte
Forfatter: 
Dato:  30-04-2017 09:17

Hovbylder gentagne gange kan også skyldes der er noget galt med stofskiftet evt cushings.

 

Min vallak havde også gentagne hovbylder også som gik op i kronranden vilkårligt, selvom han havde sko og såler på. Det endte med at han havde udviklet cushings og blev akut forfangen en snevejrs dag i januar, selvom han ellers ikke havde tegn derpå.

 

Jeg ville snakke med dyrlæge om en blodprøve.

 

God bedring :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2017 10:22

Er der sket skift i forhold til foder eller opstaldning?

Min fik pludselig en masse hovbylder - også på forskellige ben - efter han blev flyttet.


 

... Sofie Støjko

- stud.med.vet

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsning
Forfatter: 
Dato:  07-06-2017 10:41

Hesten har været og er stadig i et forløb med kiropraktor over det sidste år og har kiro hver 2. Måned. Hun er nu behandlet med Biotin og zink over de sidste 2 måneder og vi har 7-9-13 ikke haft flere hovbylder og de gamle "ar" eller opbrud i kronranden er næsten vokset sammen igen. Desuden er glasurlaget vokset ud igen, det var ellers ved at trække sig helt op, så behandlingen har bestemt hjulpet og hesten er gående 100% igen :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider