Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Løsdrift eller traditionel opstaldning
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 09:07
Jeg har en særdeles nøjsom pre hoppe på 7 år som pt er traditionelt opstaldet. Nu har jeg imidlertid fået tilbudt plads i en dejlig løsdrift, men er i tvivl.
Der hvor hun står nu står de på træpiller, 3xfordringer, fold fra kl 8 til 18/19 hver dag. Foldene er store, tørre og med nedbidt, udpint græs. De får morgenhø ud, men det slipper op efter 2 timer. Jeg kommer selv i stalden ved 14 tiden hvor hun får hø igen og roepiller, rides osv.Når de kommer ind får de hø og foder og igen hø og foder kl 21/22.
Hun er underdog typen og går pt i en lille hoppeflok hvor hun fungere. Hun er tilbøjelig til at bliv for fed.

Nu har jeg fået tilbudt plads i en hyggelig løsdrift med 4 søde, harmoniske og rolige heste. Deres ejere har jeg rent ride og træningsmæssigt meget tilfælles med og der er en dejlig atmosfære og det tiltaler mig at hestene er frie til at bevæge sig 24/7. Min bekymring går på foderert. Der er adgang til stråfoder (wrap blandet med hø) ad libitum og i sommermånederne går de på en meget stor sommereng fuld af græs......Miranda ville tro at hun er havnet i himlem og hun ville gå amok for hun er ikke rigtig udstyret med en stopknap (jeg har i hvert fald ikke fundet den). Jeg er bekymret for fedme og de ting der kan følge med i kølvandet, EMS, forfangenhed osv....

Skal jeg blive hvor jeg er?? Eller skal jeg tage chancen?
0
0
Svar på denne tråd
 
 svært....
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 09:45

den er faktisk svær.. jeg har mine heste i løsdrift og både dem der kan trække ALT og ponyer der kan leve på en sten..

vinteren er ikke et problem, ponyerne kan godt gå og æde wrap ad libitum uden at foræde sig..

 

Men om sommeren er de altså opdelt.. ponyerne kan IKKE tåle for meget græs.. så de går på "ingenting" og bliver gerne fodret over sommeren med hø, blot for at sikre de ikke foræder sig..

 

så mit bud er du skal overveje om der er mulighed for at holde den fra græsset.. eller alternativ mundkurv (jeg prøvede med min pony og det gik absolut ikke, så jeg kan ikke gå ind for mundkurv)..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak.......
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 17:23
for dit brugbare råd. Det er også det jeg måske overvejer. Måske kan hun også vente med at komme ud på græs til hen i juli/august hvor de andre har spist det ned. Min gamle koldblodshest gik med greenguard muzzle og det vil jeg helst undgå hvis jeg kan.
Vh Dorthe
0
0
Svar på denne tråd
 
 dilemma
Forfatter: 
Dato:  24-04-2017 21:59

Jeg er kæmpe fan af løsdrift og har udelukkende haft hest i løsdrift, har det stadig.

MEN, som du beskriver de 2 forskellige muligheder, ville jeg umiddelbart blive hvor jeg er.

Det lyder til at det kan blive et mareridt at holde hesten sund og rask i løsdriften, som ellers lyder fantastisk, hvis man ellers har en hest der kan tåle det.

Men det lyder til at du kan risikere at skulle være bekymret i døgndrift, samt forsøge med særlige forhold for din pony og så er det ligepludselig ikke så fedt alligevel, hvis din pony skal gå alene på sandfold, have mundkurv på osv.

 

Og når du skriver at hesten trives hvor den er, vil jeg umiddelbart sige, at du skal blive hvor du er.

 

Det kunne jo derudover være en mulighed, at du fik lov at sætte en slowfeeder på folden, så grovfoderet holder længere?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-04-2017 10:13
Det er jo det. Umiddelbart tror jeg ikke hun kan tåle det. Muligvis regulere hun sin glubskhed når hun ved at maden er til rådighed 24/7 hvilket jo er ideelt i forhold til mavesår, naturlig adfærd osv. Tror for så vidt godt at hun kan styre høindtaget, men er mere bekymret for den store græseng.
Nu må vi se. Jeg må lige tænke lidt mere over det.
Det sted jeg flytter fra er heller ikke sådan at komme tilbage til da der sjældent er ledige bokse.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2017 18:38

Min erfaring, som kun bygger på min ene easykeeper af en ollebolle er, at selvom mange siger "de vænner sig til ad lib i løbet af et par måneder, og regulerer også græs", så have min ollebolle sidste år ikke hørt om det.

 

Han er en kronisk sulten hest, som jeg holder den slanke linie på, da han også har haft en seneskade for 4 år siden i et forben.

Hele vinteren er han på nøje afmålt og kontrolleret hø/wrap, s sidste år gik han i fin slank form ind i sommersæsonen.

Han fik en fold på ca 1600 kvm - og fik efter kontrolleret indgræsning/stribegræs i maj måned lov til at gå på hele arealet fra ca juni.

Så han gik ikke på knæhøjt græs, men ej heller på skambidt græs.

Han var på boks ca 8 timer dagligt, hvor han fik vit/min, lidt Roepiller og halm.

 

Midt august skulle han vaccineres, og min vante dyrlæge blev noget stram i betrækket over Pinot's erotisk buttethed - og jeg fik strenge ordre på at fjerne ham straks fra græsset pga han ellers ville være i højrisiko for at udvikle EMS !!!

 

Det skal siges, at hesten var i fuld træning mod PSG-debut til landstævne, så han blev arbejdet "hårdt" i træningen.

 

Jeg må overveje i år, hvordan jeg lige får ham holdt primært på jordfold med hø/halm, og så må han komme på græs en time eller to i maj/juni, og så måske 3-4 timer i juli og august.

 

Det er SÅ træls at have en easykeeper - min anden hest er en slank dv, som man bare kan hælde al det foder, græs, hø og wrap man gider give ham, han ser bare nydelig ud, og det er en billiard nemmere bare at kunne lade dem æde løs.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2017 12:10

Mit hestehold består også af easykeepers - og mine har i mange år levet som din gør. Altså på nedbidt, udpint græs, med små morgen-portioner stråfoder, som hurtigt slipper op - og med fodringer i flere små portioner inden døre.

 

Det fungerer rigtig fint. Vi har ind imellem døjet med lidt buttethed, hvis en af hestene ikke har bestilt så meget som de andre (de bliver sjovt nok ikke mindre sultne af at have mere fritid ) - men vi har aldrig haft en forfangen hest. Og vi har aldrig haft en mavesårshest.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg blive hvor jeg var.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker......
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 17:45
For jeres brugbare input og det ender nok med at jeg lader hende blive hvor hun er. Løsdrift tiltaler mig, men jeg må nok se mig om efter en løsdrift til foderøkonomiske heste.
Det er, som en af jer nævner, bare lidt bøvlet at have en nøjsom hest. Min gamle fredriksborghoppe kunne også tåle rigtig meget uden at bule ud og det var unægtelig noget lettere.
Jeg var til et foredrag om mavesår, ems og cushing - interessant foredrag, men jeg fik et stik af dårlig samvittighed over de mange timer hun går på jordfold uden noget at pille i. Men der er nok ikke så meget at gøre ved det. De får trods alt hø til morgen, frokost, aften og nat. Derodover er jeg rundhåndet med lucernen.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider