Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foder til (lidt for) livlig hest.
Forfatter: 
Dato:  11-04-2017 19:23

Jeg har en lille hoppe på 157, på 8 år, der fodres med valsehavre 3 gange dagligt. Hun rides næsten dagligt og må godt blive lidt tykkere. Hun fodres også med wrap og står på halm. Hun går på jordfold 2-3 timer daglig. Kender I til et foder (art og mængde) som kan dæmpe hendes energi og samtidig give et bedre huld? (hvor kan det købes?) Der er tale om en krydsning ml. en fjordhest/en holstener, der er sød på alle måder, men svær at få til at slappe af når det går stærkt. Hun har gået i løsdrift hele vinteren med minimal ridning, men rides nu (igennem 1,5 måned) både af mig selv og berider på skift, så det ville også være fint med et foder der giver noget til musklerne og vitaminer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere oplysninger tak
Forfatter: 
Dato:  12-04-2017 14:07

Hej,

 

Det er svært at give dig gode råd, for der mangler en hel del oplysninger i dit indlæg. Kan du ikke fortælle os, hvor meget havre din hest får, om den får tilskud til havren (vitaminer og mineraler, evt. hvilken slags), om den får andet ved siden af (f.eks. lucerne, mash, gulerødder eller andet) og hvor meget wrap den spiser? Det vil alt sammen hjælpe os til at komme med forslag.

 

Umiddelbart vil jeg dog sige, at havre til en "varm" hest er lige som at kaste benzin på et bål. Der kan sagtens findes løsninger, der giver nok energi til at arbejde men med mindre eksplosiv kraft.

 

Men lad os høre, hvad du kan fortælle os mere, før vi går videre

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderplan
Forfatter: 
Dato:  12-04-2017 14:45

 

Enig med Jette - der må flere oplysninger til, før vi kan hjælpe dig


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder ?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2017 11:34

 

Ts/ Det lyder til at være en dejlig hest du har. Af en eller anden grund kunne jeg ikke se billedet?

 

 

Havre er absolut ikke velegnet til en varm hest.

 

Du kan over nogle uger skifte havren ud med vaslet byg.

1 kg byg svarer til værdien af 1 FE (foderenhed). Det er dog svært ud fra det du skriver at vide, hvor mange FE din hest skal have om dagen.

 

Udbuddet af foder er enormt, men jeg er selv ret glad for at fodre med roepiller da de holder maven i orden. De er lidt bøvlet fordi de SKAL opblødes i vand, men hesten har godt af dem og de fleste spiser dem gerne.

Da jeg begyndte at fodre med roepiller var det fordi min gamle stjerne tabte sig og havde svært ved at holde huld. Roepillerne gav hende noget ekstra fiber og væske som var godt for hende.

 

Vores får ud over roepiller også valset byg, snittet lucerne og lidt kraftfoder i form af Heavens hestefoder.

 

Er din hest tynd så kan du give den lidt knækket eller valset majs i foderet. :)

 

Musklerne kommer dem kan du ikke fodre dig til, men det bedste du kan starte med er at skifte havren ud med byg.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg fodrer
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 13:31

også med roepiller og lucerne og hø og vitaminer osv.

 

Men husk:

 

Af havre bliver de magre

Af byg bliver de tyk'

Af hvede bliver de fede

 

Pøj Pøj


Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 keep it simple
Forfatter: 
Dato:  09-05-2017 13:56

Det nemmeste er at starte med et koncentreret vitaminprodukt (fx Horselux Minivit eller Regulator Complete) og så godt grovfoder (wrap/hø). Hvis hesten ikke kan holde huld på fri wrap/hø, kan man give kalorier i form af fiberpiller/roepiller, lucerne og olie. Det er nemt at justere, for så holder du vitaminerne for sig og kalorierne for sig. Hvis hesten nemt tager på/er nøjsom, skal man tænke lidt over, om den får nok protein (på fri wrap/hø, vil den få tilstrækkeligt, hvis det er af god kvalitet, men det er altid godt med en analyse for at være på den sikre side). Sojaskrå er meget proteinholdigt, hvis man er nødt til at supplere med protein.


Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kunne til en
Forfatter: 
Dato:  10-05-2017 20:04

start, bare supplere op med Linamix, Body Boost eller tilsvarende.

Jeg ved jo ikke hvor meget havre hun får, men 3 x 500 gr. tænker jeg, hun sagtens kan fungere med.

Juster op/ned med Linamix ift. havre.

Evt. kunne du også give 3 x 50 gr. soyaskrå så hun får noget at sætte muskler af.

Så bliver det vist hverken billigere eller simpelt.

Held og lykke med hende.

 


Sort havre sælges 100 kg/200 kr.

Vårbyghalm, småballer fine. 10 stk./100 kr.

4470 Gl. Svebølle - Ring 4014 3480

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider