Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest's næse løber!
Forfatter: 
Dato:  09-04-2017 21:40

Hej min hest's næse er begyndt at løbe det min første hest så jeg er jo lidt nervøs. Er der nogen der kan give mig råd hvorfor hans næse løber ? Ellers skal jeg tilkalde dyrelæge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan ser det ud?
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 10:39

Hej,

 

Der kan være mange årsager til, at en hests næse løber - almindelig udrensning af støv i luftvejene, allergi, forkølelse, bronkitis o.s.v. Her er nogle af de ting, du kan holde øje med:

 

1) Helt som vand: Det er helt normalt, hvis det ikke er i store mængder. Hesten skal jo have renset luftvejene for støv, og efter arbejde kan der ligeledes være lidt vandigt flåd fra næsen.

 

2) Hvidligt og næsten gennemsigtigt: Kan tyde på let luftvejsirritation. Hvis det ikke forandrer sig, kan du spørge dyrlægen til råds, næste gang du har besøg til hesten (men dog helst ikke vente et halvt år). Hvis det forandrer sig til det bedre (bliver helt vandigt), er problemet nok gået over (læg lige mærke til, om hestens forhold har ændret sig samtidigt - det er godt at notere sig, hvis problemet kommer igen. Det kan være stald/sommergræs, tørke/regnperiode o.s.v.). Hvis det forandrer sig til det værre (mere hvidligt, ikke længere gennemsigtigt) har din hests luftveje det ikke godt, og jeg anbefaler, at du kontakter dyrlægen. Det kan være allergi, astma eller bronkitis, hvilket kan invalidere hesten, hvis man ikke tager sine forholdsregler.

 

3) Gulligt og tyktflydende: Infektion i luftvejene. Kontakt dyrlægen hurtigst muligt. Luftvejsinfektioner hos heste skal tages meget alvorligt, da heste har meget sarte luftveje og let pådrager sig langvarige problemer.

 

4) Gulligt, nærmest grønligt, måske hævelser i kirtlerne omkring kæben: Måske risiko for kværke - kontakt dyrlægen omgående, advar de andre hesteejere i stalden plus staldejeren og undgå at smitte andre heste ved kontakt med dit tøj, dine redskaber, dine hænder o.s.v., indtil dyrlægen har sagt OK.

 

MVJ

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løbende næse
Forfatter: 
Dato:  10-04-2017 17:05

Tusind tak for det! :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider