Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foder til ældre hest.
Forfatter: 
Dato:  06-03-2017 18:39

Hejsa.

Jeg har en gammel fjordhest på 26 år. Hun er begyndt at tabe sig en del. Hun har lidt mistet ædelysten til det foder jeg foder med Hippolyt senior. Jeg tænker hun ikke kan lide smagen af det foder længre. Gulerødder vil hun gerne spise. Hvad tænker j er godt at fodre hende med? Jeg har tænkt lidt på horselux senior. Hø spiser hun fint. Vil selvfølgelig få dyrlægen ud for at undersøge der ikke er noget galt med hende. Ved godt hun er en gammel dame men bliver jo bare så bekymret for hende


Med venlig hilsen Annemette.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gammel hest
Forfatter: 
Dato:  08-03-2017 00:52

 

Jeg har en DSP hoppe, der fylder 29 til maj. Hun er svær at holde huld på, meget sensitiv overfor stivelse(hun får dårlig mave + at hun ligger lige på grænsen til at have PPID) og hun er samtidig ekstremt kræsen, så at finde foder til hende, har virkelig været en udfordring. Hun får hø ad libitum både ude og inde, hvor hun spiser ca 8-10 kg i døgnet.

 

Jeg har fundet frem til 2 foderløsninger, som virker for hende og hvor hun spiser op. Der er helt klart mest "gods" i pakke 1 og det er også den der virker bedst for min sådan rent huldmæssigt.

 

Løsning 1: 750g Cushcare Condition fra D&H - dette gives 2 gange dagligt.

 

Løsning 2: 300g Kraftur fra Amequ + 200g Linocrunch fra Amequ - dette gives 2 gange dagligt.

 

Ved begge løsninger får hun også et måltid, når hun kommer ind, bestående af 150g Speedibeet og 150g Green Herbal Mash fra Urtefarm blandet op med 2 liter vand. Heri bliver gemt et glucosamintilskud, loppefrøskaller og hvidløg.

 

Pakke 1 er den dyreste, men er også den hun bedst kan lide, så det får hun pt. I sommers hvor hun ikke skulle bruge helt så meget energi på at holde varmen, fik hun pakke 2.

 

Du kan jo forsøge med at give et tilskud af olie eller risklid(f.eks Maxirice eller Equijewel), hvis hun vil æde det, det gider min nemlig ikke

 

Jeg har iøvrigt prøvet med Horselux Senior, hvilket min ikke gad at æde og Brogaardens Senior Diet(som hun ellers godt gad æde) tabte hun sig på, selvom hun fik daglig anbefalet mængde + lidt ekstra.

Med de gamle skal man være ekstra opmærksom på PPID, som mange af dem har. Desværre er det sådan, at da det ofte er huldet, de gamle har synlige problemer med, så er der rigtig mange senior foder produkter, der har et højt indhold af stivelse, da det feder godt og "hurtigt". Men hvis hesten har PPID, kan stivelse være direkte skadeligt.

 

Jeg ville få dyrlægen til at tjekke tænderne, hvis det ikke allerede er noget, der bliver gjort med jævne mellemrum og så ville jeg også få tjekket for PPID, så du ved, om du skal være forsigtig med stivelsen eller ej.

 

Pøj pøj med det


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-03-2017 08:49

Min connemaravallak på 26 år har været svær at fodre på, da jeg stopppede med at give foder med meget sukker/stivelse. Det var han sørme ikke helt tilfreds med Men han har PPID, så derfor er jeg nødt til at tage hensyn.

 

Løsningen er nu blevet Horselux Senior, som godt nok ikke er lav på sukker og stivelse, men for at være dækket ind, skal han kun have 600g dagligt, og dermed er den samlede mængde sukker og stivelse faktisk ikke særlig høj.

 

Han elsker dette foder, så nu kan jeg også give ham tilskud i foderet, uden han mister lysten til at spise


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider